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음료소비자의 이용행태 및 음료전문점 선택속성에 따른 이용동기 분석
Analysis of Beverages Usage Motives according to Selection Attributes of Beverage Shop 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.32 no.2, 2017년, pp.118 - 127  

이은정 (신한대학교 식품조리과학부) ,  이경란 (안산대학교 식품영양과) ,  김주연 (신한대학교 글로벌관광경영학과)

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This study aimed to analyze beverage usage motives according to selection attributes of beverage shops. Questionnaires were completed by 509 persons living in the Seoul, Gyeonggido area. The results show significant differences by gender, age, and monthly income. Female customers stayed longer and s...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구는 첫째로, 소비자들의 일반적인 음료 및 음료전문점 이용 행태를 조사하고, 둘째로, 소비자들의 음료전문점 선택속성 요인들을 도출하고 도출된 요인별로 군집화하여 군집별 소비자들의 음료 섭취 현황과 음료 전문점 이용 행태를 연구하여, 그에 따른 마케팅 방안을 제시하고자 하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
음료는 무엇인가? 음료는 사람이 마실 수 있도록 만든 액체를 통틀어 말하지만, 일반적으로 음료란 ‘사람이 갈증을 느끼거나 마시고 싶을 때 찾는 식품(Chae 2011)’이라고 할 수 있다. 최근에는 음료가 건강지향적인 트렌드에 영향을 받아 저칼로리 음료나 건강에 중요한 역할을 하는 영양소를 첨가한 기능성 음료가 등장하였다.
국내 커피전문점의 성장배경과 최근 커피 소비 근황은 어떠한가? 국내 커피전문점 규모는 2014년 매출액 기준 2조5000억원으로, 국내 전체 커피시장 5조4000억 원의 47%를 차지했다. 1990년대 말 에스프레소 커피와 테이크아웃 커피문화가 국내에 소개된 이후 커피전문점 시장이 급성장했으며, 최근에는 커피 주 소비층인 30~40대를 중심으로 스페셜티커피 등 고급커피에 대한 관심이 증대되고 있다. 주스차 전문 프랜차이즈 브랜드는 2016년 기준 53개로 2013년 8개 대비 6.
커피 전문점의 선택 속성으로 제시된 네 가지 선택요인은? (2007)은 커피 전문점 선택 속성이 성별, 직업, 소득 수준, 교육 수준 등의 인구통계학적 특성에 따라 커피전문점 충성도에 미치는 영향을 파악하였다. 이 연구에서 커피 전문점의 선택 속성으로 기존의 레스토랑의 선택 속성 요인을 활용하여 ‘맛의 품질 및 서비스’, ‘분위기’, ‘매장 입지 형태’, ‘브랜드 인지도’의 네 가지 선택요인을 제시하였다. 네 가지 요인들 중 충성도에 가장 중요한 영향을 끼친 것은 ‘맛의 품질 및 서비스’ 요인이며, ‘브랜드 인지도’도 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
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참고문헌 (23)

  1. Chae SJ. 2011. A study on the coffee consumption attribute by the lifestyle. MS thesis, Kyunghee University, Seoul, Korea, p 8 

  2. Kim KH. 2013. IPA Analysis according to the attributes of the franchise coffee shop selection of college students in Busan. J. Korean Soc. Food Culture, 28(2):195-203 

  3. Kim KH. 2014. A study on consumer satisfaction, recommendation intention, and revisit intention according to the selection attributes of large specialized coffee shops in Busan. J. Korean Soc. Food Culture, 29(6):549-556 

  4. Kim HB, Lee JW, Ro YJ. 2007. Impacts of choice attributes on customer loyalty in the coffee-shop restaurant. J. Foodservice Manag. Soc. Korea, 10(4):237-252 

  5. Kim HC, Kim MR. 2015. Intake behavior regarding beverages according to dietary lifestyles of university students. J. East Asian Soc. Dietary Life, 25(2):223-233 

  6. Kim MK. 2008. A study on the status of beverage consumption and related factors of the elementary school students in Seoul. MS thesis Kyunghee University, Seoul, Korea, pp 12-64 

  7. Kim SM. 2009a. A study on the status of beverage consumption and related factors of the middle and high school students in Gyeongnam area. MS thesis Kyungnam University, Changwon, Korea, pp 59-67 

  8. Kim SM. 2009b. Comparison of dietary behaviors and perception of caffeine in coffee consumers by gender. MS thesis, Catholic University of Daegu, Gyeongsan, Korea, pp 12-65 

  9. Kim YW, Song WG, Lee YJ. 2014. A study on the consumption behaviour of coffee product according to monthly income in franchised coffee xhop's consumer. J. Korean Soc. Food Culture, 29(6):519-527 

  10. Ko BS, Kim HC. 2012. Relation of food related-lifestyle and selection attributes of coffee shop consumers; focused on aged 20-39 female. J. Hosp. Tour Stud., 14(2):84-99 

  11. Ko SM. 2012. The preference of beverage and recognition of food.nutrition labeling by adults in metropolitan area. MS thesis Konkuk University, Seoul, Korea, pp 15-28 

  12. Lee HJ. 2001. A socio-cultural investigation of beverages and analysis of the factors that influence beverage consumption. MS thesis Yonsei University, Seoul, Korea, pp 88-90 

  13. Lee KR, Lee EJ, Kim JY. 2017. Study on Beverage Select Behavior according to the Food-related Lifestyle focused on Behaviors in Seoul, and Gyeonggi Province. J. Korean Soc. Food Cult., 32(1):27-38 

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  16. Moon SJ, Joung SH. 2008. A study of factors affecting the purchase of well-being tea drinks. J. Korean Home Manag., 26(6):71-82 

  17. Park KM. 2010. A study of college students actual conditions of using coffee shops and choice attributes-focused on Seongnam area. Korean J. Food and Nutr., 23(1):52-62 

  18. Park MR. 1999. A study on beverage consumption pattern and image of college students. J. East Asian Soc. Dietary Life, 9: 501-513 

  19. Shin SY, Chung LN. 2007. The preference and frequency of beverages related to health factor in university students. Korean J. Food Culture, 22(4):420-433 

  20. Shin SY, Chung LN. 2007. Analysis of customer perception for quality attributes according to consumers' coffee consumption types. Korean J. Food Culture, 22(6):748-756 

  21. Sul HK, Lee SH, Jun JK. 2007. An exploratory study on dietary behavior in lifestyle. J. Foodservice Manag. Soc. Korea, 10: 267-284 

  22. Zikmund WG. 1987. Business research methods. Dryden Press, Chicago, p 92 

  23. Foodnews. Fast growing Dessert market; 11% of restaurant business market, 89,000 billion won size. Available from: http://www.foodnews.co.kr/news/articleView.html?idxno61091, [accessed 2016. 11.13] 

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