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식생활라이프스타일에 따른 소비자의 음료선택행동 - 서울, 경기지역을 중심으로 -
Study on Beverage Select Behavior according to the Food-related Lifestyle focused on Behaviors in Seoul, and Gyeonggi Province 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.32 no.1, 2017년, pp.27 - 38  

이경란 (안산대학교 호텔조리과) ,  이은정 (신한대학교 식품조리과학부) ,  김주연 (신한대학교 글로벌관광경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to analyze the beverage usage behavior according to the food-related lifestyle in Seoul, Gyeonggi province area. Group 1, named 'health & safety seeking' group, consists of high percentage of women in their 40s, as well as a high percentage of high income and highly educated. Group ...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 소비트렌드의 중심이라 할 수 있는 수도권인 서울, 경기지역 소비자들을 대상으로 이들의 식생 활라이프스타일을 유형화하고, 유형화된 군집별 음료전문점 이용행태를 비교분석하며, 음료전문점 선택속성을 유형화 해 식생활 라이프스타일과의 관계를 살펴봄으로써 식생활라이프스타일의 특성에 따라 세분화되는 음료소비자들의 소비행태와 다양한 요구를 살펴 음료전문점 마케팅에 유용한 정보를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 서울, 경기지역 소비자 509명을 대상으로 식생활라이프스타일을 요인화하고, 그에 따른 음료전문점 이용행태와 음료전문점 선택속성을 분석하여 음료전문점의 경쟁력 제고를 위해 필요한 정보를 제공하기 위해 수행되었다. 연령은 20~30세가 34.
  • 급변하는 한국 음료시장에서 음료전문점으로서의 경쟁력을 높이기 위해서는 고객들의 특성과 고객들이 어떤 선택속성에 매력을 느끼는지를 파악하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 식생활라이프스타일을 통해 소비자의 유형을 다양한 식생활 소비행동 간 차이를 설명하고자 하였다. 식생활라이프 스타일에 따라 음료전문점 이용행태, 음료전문점 선택속성 요인의 유의한 차이를 파악하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
라이프스타일의 목적은? 라이프스타일은 사람들의 광범위한 생활방식과 다양한 소비행동 간의 차이를 설명하기 위한 목적으로 마케팅에서 광범위하게 응용되고 있다(Park 1996; Ko & Kim 2012). 성별, 연령, 소득, 직업과 같은 인구통계학적 요인만으로는 다양하고 가변적인 소비행동에 대한 설명을 충분히 할 수 없으므로 삶의 총체적인 부분에서 일어나는 소비자의 라이프 스타일 연구가 필요하다(Park 1996).
음료시장에서 커피전문점이 경쟁하기 위한 커피 이외의 노력은? 커피전문점이 급증하면서 커피전문점이 ‘레드오션‘으로 들어갔다는 지적도 있는데 2015년 이후에는 빽다방을 시작으로 1 천 원대 저가커피전문점이 빠르게 성장하고 있고(MK 2017), 주스점문점, 티전문점 등 커피가 아닌 음료전문점도 시장에서 성장하고 있는 추세이다. 이에 따라 음료시장에서 경쟁하기 위해 커피전문점은 커피 맛뿐만 아니라 커피 이외의 다양한 메뉴, 공간마케팅 등으로 경쟁력을 높이려는 노력을 보이고 있고(Daily Hankook 2014), 주스전문점, 티전문점도 커피음료를 추가해서 판매하는 등의 노력을 보이고 있다.
건강·안전추구 집단에 대한 음료 마케팅 전략은? 음료전문점의 ‘실내분위기’, ‘실내음악’ 등 물리적환경요인과 ‘매장 직원의 친절한 서비스’, ‘특정제품의 판매여부’ 등 특화서비스를 중요하게 생각한다. 따라서 이 소비자 집단을 위해서는 유기농 원두로 만든 커피, 설탕 등을 첨가하지 않은 주스류, 저지방 음료, 비타민 등을 섭취할 수 있는 음료 등 건강에 좋은 음료를 사용하는 것이 필요하다. 매장 내 인테리어는 자연을 연상시킬 수 있도록 하여 음료의 원료가 내츄럴한 원료라는 것을 떠올릴 수 있도록 하는 것이 효과적일 수 있다.
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참고문헌 (19)

  1. Hong HL, Seo SH. 2009. Perception and attitudes toward green tea and green tea cafe compared by usage of green tea cafe. Korean J. Food Cult., 24(2):181-190 

  2. Kim KH. 2010. Effect of a food-related lifestyle on the consumption of and satisfaction with Korean foods, and intention to revisit. Korea Contents Assoc. 10(8):370-380 

  3. Kim KH. 2013. IPA Analysis according to the attributes of the franchise coffee shop selection of college students in Busan. Korean J. Food Cult., 28(2):195-203 

  4. Kim KH. 2014. A study on consumer satisfaction, recommendation intention, and revisit intention according to the selection attributes of large specialized coffee shops in Busan. Korean J. Food Cult., 29(6):549-556 

  5. Kim HC, Kim MR. 2015. Intake behavior regarding beverages according to dietary lifestyles of university students. J. East Asian Soc. Dietary Life, 25(2):223-233 

  6. Kim YW, Song WG, Lee YJ. 2014. A study on the consumption behaviour of coffee product according to monthly income in franchised coffee shop's consumer. Korean J. Food Cult., 29(6):519-527 

  7. Ko BS, Kim HC. 2012. Relation of food related-lifestyle and selection attributes of coffee ship consumers; focused on aged 20-39 female. J. Hosp. Tour. Stud., 14(2):84-99 

  8. Lee YN, Kim JY. 2009. Differences in purchase behavior and choice attributes according to characteristics of specialty coffee shop customers. J. East Asian Soc. Dietary Life, 19(2):265-277 

  9. Oh YG, Kim KJ. 2012. A study on the effects of food-related lifestyle on coffee consumption behavior. Asia-Pac. J. Bus. Ventur. Entrepreneurship, 7(4):65-75 

  10. Park SY. 1996. Category and characteristics of Korean lifestyles. KMA J., 11:19-34 

  11. Sim KH. 2011. A Survey on the recognition and satisfaction of Korean herbal foods according to dietary behavior in lifestyle. Korean J. Culin. Res., 17(4):39-58 

  12. Shin SY, Chung LN. 2007. The preference and frequency of beverages related to health factor in university students. Korean J. Food Cult., 22(4):420-433 

  13. Shon IN, Kim YS. 2008. Research on the dining-out of Cheong- Ju undergraduates by food-related lifestyle. J. Korea Contents Assoc., 8(11):347-355 

  14. Sul HK, Lee SH, Jun JK. 2007. An exploratory study on dietary behavior in lifestyle. J. Foodservice Management Soc. Korea, 10(2):267-284 

  15. Daily Hankook. 2014. 'the warring state of period' coffee specialty shop, blue ocean? red ocean? ('춘추전국' 커피 전문점, 블루오션? 레드오션?) Available from: http://daily.hankooki.com/lpage/economy/201412/dh20141210182309138090.htm, [accessed 2016.08.02] 

  16. Food & Restaurant Economy. 2014. Domestic coffee market has high continual growth potential (국내 커피시장 지속성장 가능성 높다) Available from: http://www.foodbank.co.kr/news/view.php?sectioned41450, [accessed 2016.08.02] 

  17. Food & Restaurant Economy. 2015. The Koreans most preferred beverage last year, "coffee" (한국인 지난해 가장 선호한 음료는 '커피'). Available from: http://www.foodbank.co.kr/news/articleView.html?idxno42107, [accessed 2016.08.02] 

  18. MK. 2017. Win by value for money (가성비로 승부하라). Available from: http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year2017&no19407, [accessed 2017.01.17] 

  19. Newstoday 2015. Available from: http://www.news2day.co.kr/n_news/news/view.html?no73102, [accessed 2016.08.02] 

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