최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.9 no.1, 2017년, pp.57 - 68
임다미 (한국기술교육대학교 온라인평생교육원) , 강기호 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부)
The purpose of this study is to analyze the actual preparation process and outcomes of applying RPL in University Dual System based on KOREATECH's case. A comprehensive literature review on prior research and cases was described in this study to assist Korean educational institutions who might be in...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
일학습병행제란? | 일학습병행제는 독일, 스위스 도제제도를 한국 실정에 맞게 도입한 제도로, 기업이 학생 또는 구직자를 채용한 후 직무를 담당하게 하면서 교육훈련을 통해 기업에 필요한 인재로 기르는 제도이다. 한국형 일학습병행제는 산업현장에서 필요로 하는 현장실무형 인재 양성을 위해 NCS(국가직무능력표준) 기반의 교육훈련프로그램에 따라 현장훈련과 현장 외 훈련으로 구분하여 진행되고 있다. | |
대학에서 RPL을 도입하기 위한 필수 요소들에는 무엇이 있는가? | 이 정의에는 대학에서 RPL을 도입하기 위한 필수 요소들이 포함되어 있다. 첫째, 대학 차원에서 대학 구성원들이 공감하는 RPL에 대한 기준을 만들어야 한다. 둘째, RPL을 위한 공식적인 절차가 마련되어야 한다. 셋째, 학습자들이 스스로 선행경험학습의 결과를 증명할 수 있도록 하는 지원 체계가 필요하다[5,7,10]. | |
한국형 일학습병행제는 어떻게 구분되어 진행되는가? | 일학습병행제는 독일, 스위스 도제제도를 한국 실정에 맞게 도입한 제도로, 기업이 학생 또는 구직자를 채용한 후 직무를 담당하게 하면서 교육훈련을 통해 기업에 필요한 인재로 기르는 제도이다. 한국형 일학습병행제는 산업현장에서 필요로 하는 현장실무형 인재 양성을 위해 NCS(국가직무능력표준) 기반의 교육훈련프로그램에 따라 현장훈련과 현장 외 훈련으로 구분하여 진행되고 있다. 현장훈련(OJT)의 경우 기업현장 교사가 현장에서 실제 활용되는 기술, 지식을 담은 학습도구로 가르치며, 이론교육 부분은 학교나 공동훈련센터와 같은 교육훈련기관에서 현장 외 훈련(Off-JT)로 체계적으로 진행한다. |
J. P. Lee, "Comparative study on recognition of prior work experience learning (RPL) in australia and scotland," Korean Journal of Comparative Education, vol. 24, no. 6, pp. 1-23, December, 2014.
H. R. Jung, "The management model for recognition of prior learning and its implications in Korea," Journal of Lifelong Education, vol. 19, no. 3, pp. 1-24, September, 2013.
National Law Information Center [Internet]. Available: http://www.law.go.kr/.
Learning in Enterprises [Internet]. Available: http://www.bizhrd.net/.
H. Y. Lee, J. P. Lee, H. S. Kim, J. G. Koo, Y. S. Ko, S. O. Park, and J. H.Cho, "Development of operational manual for establishing the basis of applying RPL," National Institute for Lifelong Education, Technical Report, CR2011-1, 2011.
S. H. Kim, "A view of prior learning assessment as an educational reform in United States," Journal of Vocational Education Research, vol. 21, no. 1, pp. 183-196, June, 2002.
J. P. Lee, E. H. Jhoo, H. K. Lim, and G. S. Lee, "Current status and development tasks of prior learning assessment and recognition in vocational colleges," The Journal of Vocational Education Research, vol. 26, no. 3, pp. 45-69, December, 2007.
N. Evans, Experiential Learning for All, London: Cassell, 1994.
U. Whitaker, Assessing Learning: Standards, Principles and Procedures, Philadelphia: The Council for Adult and Experiential Learning, 1989.
H. R. Jung, J. P. Lee, M. H. Kim, and H. Y. Lee, "A study on the operation of RPL for activation of college lifelong education - a case study of Korea National Open University," Korea National Open University, Technical Report, 12-05, 2012.
H. J. Jeon, "Lifelong learning system and field in France," Oct. 16, 2013 [Online]. Available: http://www.makehope.org/%ED%94%84%EB%9E%91%EC%8A%A4-%ED%8F%89%EC%83%9D%ED%95%99%EC%8A%B5-%EC%A0%9C%EB%8F%84%EC%99%80-%ED%98%84%EC%9E%A5-1-%EA%B2%BD%ED%97%99%ED%95%99%EC%8A%B5%EC%9D%B8%EC%A0%95%EC%A0%9C/
K. H. Lee, "Technical University of France and Industry-Academia Cooperation," Vocational & Technical Education, vol. 78, pp. 104-112, 1996.
K. Y. Kim, "A study of the educational support systems for adult learners in Korean higher education: through an analysis of the U.S.'s prior learning assessment," The Journal of Educational Administration, vol. 27, no. 1, pp. 171-197, April, 2009.
University of Phoenix. Prior Learning Assessment [Internet]. Available: http://www.phoenix.edu/admissions/prior_learning_assessment.html/.
D. Conrad, "Achieving flexible learning through recognition of prior learning practice: a case-study lament of the Canadian academy," Open Learning, vol. 25, no. 2, pp. 153-161, May, 2010.
H. Pokorny, "Assessing prior experiential learning: issues of authority, authorship and identity," Journal of Workplace Learning, vol. 24, no. 2, pp. 119-132, 2012.
K. A. Kim, "New Approach to recognition of informal and non-formal learning," Korean Journal of Comparative Education, vol. 17, no. 2, pp. 133-156, June, 2007.
Scottish Credit and Qualifications Framework [Internet]. Available: http://scqf.org.uk/.
H. Gibson and R. Whiiater, "Quality Assurance and RPL; Developing a National RPL Framework for Higher Education in Scotland," Jul., 2012 [Online]. Available: http://www.qaa.ac.uk/en/Publications/Documents/streamliningrpl-guidelines.pdf/.
J. P. Lee, E. S. Back, K. S. Lee, K. H. Ahn, S. Y. Kim, D. I. Lee, and K. B. Lim, "Development of Korean skills standards and construction of qualification system (2008) : An plan for recognition of precedent learning as qualifications," Korea Research Institute for Vocational Education & Training, Technical Report, 2008-40-8, 2008.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.