최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.5, 2017년, pp.626 - 635
최금희 (춘해보건대학교 간호학과) , 권수혜 (고신대학교 간호대학)
This study aimed to identify the factors affecting confidence in performance of fundamental nursing skills in nursing students. Participants were 318 nursing students who haven't had clinical practice experiences to the point of data collection in two universities in B and U cities. Data were analyz...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육의 목표는 무엇인가? | 간호교육의 목표는 과학적인 간호지식체를 바탕으로 우수한 임상 실무능력을 갖춘 전문직 간호사를 양성하여 배출하는 것이다[1]. 간호 대학생에게 임상상황에 대한 이해를 높이고 특정 상황에 대한 지식과 기술을 효과적으로 적용시킬 수 있는 실습교육은 매우 중요하다. | |
간호 대학생들에게 간호실무를 경험함으로써 실습교육 효과를 줄 수 있는 과목은 무엇인가? | 기본간호술은 간호사가 갖추어야 하는 여러가지 능력 중에서 가장 핵심적이고 기본적인 실무능력으로 간호사들이 어떤 의료현장에서든지 대상자의 건강문제를 해결하는 데 필수적인 기술이라볼 수 있다[2]. 간호 대학생은 기본간호학 실습실에서 처음으로 기본 간호실무를 학습하며 자신감과 만족감을 얻고 임상실습을 대비할 필요가 있다. 간호 대학생들이 학교에서 기본간호술을 충분히 습득하지 못하게 될 경우 임상현장에서는 신규간호사를 대상으로 간호술에 대한 반복적인 재교육이 필요하게 되며 결과적으로 시간과 노력이 이중으로 소요된다[3]. | |
기본간호술이란? | 특히 기본간호학은 학생들이 실제 임상실습을 나가기 전 유일하게 간호실무를 경험하는 교과목이며 간호개념을 이해하기 위한 이론교육과 함께 기본적인 간호술을 훈련하는 실습교육으로 구성되어 있다. 기본간호술은 간호사가 갖추어야 하는 여러가지 능력 중에서 가장 핵심적이고 기본적인 실무능력으로 간호사들이 어떤 의료현장에서든지 대상자의 건강문제를 해결하는 데 필수적인 기술이라볼 수 있다[2]. 간호 대학생은 기본간호학 실습실에서 처음으로 기본 간호실무를 학습하며 자신감과 만족감을 얻고 임상실습을 대비할 필요가 있다. |
Y. H Kim, Autonomy, teaching effectiveness, and clinical practicum satisfaction for fundamentals nursing clinical practicum in student nurse, Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, vol. 13, no. 1, pp. 6-14, 2006.
S. N. Park, S. K. Lee, Factors influencing basic nursing skill competency in nursing students, Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, vol. 15, no. 1, pp. 6-13, 2008.
J. H. Yang, K. Y. Park, M. J. Kim, Y. O. Yang, Factors influencing the confidence on performance of core fundamental nursing skills among nursing students, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 14, no. 5, pp. 2611-2622, 2012.
A. Kim, M. So, Satisfaction of practice education, performance self-confidence and performance assessment scores of basic core skills for nursing students, Journal of Korean Health & Fundamental Medical Science, vol. 5, no. 3, pp. 88-94, 2012.
H. W. Jeon, Interpretation of the meaning of self-directed learning, Research of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 12, no. 1, pp. 373-392, 2012.
O, Slevin, M. Lavery, Self-directed learning and student supervision, Nurse education Today, vol. 11, pp. 368-377, 1991. DOI: https://doi.org/10.1016/0260-6917(91)90037-b
S. Y. Jung, The structural model of clinical performance ability for nursing students, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 15, no. 6, pp. 3333-3352, 2012.
Y. H. Kim, Effects of utilizing animation prior to fundamental nursing practice on learning motivation and self-directedness in student nurses, The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, vol. 17, no. 2, pp. 240-248, 2010.
S. J. Han, A study on relationship between empowerment and satisfaction of clinical practicum in nursing students, Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, vol. 6, no. 1, pp. 132-146, 2000.
H. S. Yu, Relationship among stress of clinical practice, practicum satisfaction and clinical competence in nursing students, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 17, no. 2, pp. 1129-1144, 2015.
M. R. Song, E. M. Kim, S. J. Yu, Analysis on the competency of nursing students basic nursing skill, Journal of Contents, vol. 12, no. 6, pp. 390-401, 2012.
Y. S. Kwon, T. H. Kim, A study on performance and self-confidence of basic nursing skills of nursing students in clinical setting, Kemyung Nursing Science, vol. 6, no. 1, pp. 79-90, 2002.
S. O. Kim, B. H. Kang, "The influence of nursing students' learning experience, recognition of importance, and learning self- efficacy for core clinical nursing skills on their self-confidence", Proceedings of the Korea Contents Association Conference, vol. 5, pp. 451- 452, 2016.
Lee SJ, Jang YK, Lee HN, Park GY. A study on the development of life-skills Communi -cation, problem solving, and self-directed learning, Seoul Korean Educational Development Institute, Seoul: Korea Education, December. Report No.: RR2003-15-03, 2003.
Korean Accreditation Board of Nursing Education, Core basic nursing skill items. Available From: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120170222155233.pdf (accessed July 17, 2015)
D. H. Kim, J. Y. Park, N. Y. Lee, Factors influencing problem solving ability among nursing students, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 14, no. 3, pp. 1551-1563, 2012.
T. L. Levett-Jones, Self directed learning implication and limitation for undergraduate nursing education, Nursing Education Today, vol. 25, no. 5, pp. 363-368, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
S. G. Lee, Y. H. Shin, Effects of self-directed feedback practice using smart phone videos on basic nursing skills, confidence in performance and learning satisfaction, Journal of Korean Academy of Nursing, vol. 46, no. 2, pp. 283-292, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2016.46.2.283
J. S. Park, M. J. Choi, S. Y. Jang, The effects of preclinical clinical performance examination on nursing students' confidence in nursing skills and critical thinking competence, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, vol. 21, no. 1, pp. 75-85, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5977/kasne.2015.21.1.75
E. J. Shin, A study related to self- efficacy, satisfaction with practicum and fundamentals of nursing practicum, The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, vol. 15, no. 3, pp. 380-386, 2008.
M. R. Yoo, Y. J. Choi, M. S. Kang, The effects of PBL (problem-based learning) on the self-directed learning, critical thinking disposition, and problem solving process of nursing students, The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, vol. 16, no. 1, pp. 46-55, 2009.
Y. H. Kim, Autonomy, teaching effectiveness, and clinical practicum satisfaction for fundamentals nursing clinical practicum in student nurse, The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, vol. 13, no. 1, pp. 6-14, 2006.
M. J. Baek, W. J. Kim, H. S. Ryu, Influencing factors of professional self-concept, satisfaction for clinical practice, and critical thinking disposition on clinical competency in nursing students, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 15, no. 6, pp. 3353-3365, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.