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NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.21 no.1, 2017년, pp.23 - 31
This research targeted some content of curriculum of the 2nd semester of the 6th grade to search a method for algorithm realization and digital programing of the regular curriculum. This research analyzed the effect of programing study on the elementary school students by analyzing the survey and te...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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초‧중등학교 컴퓨터 교육이란? | 초‧중등학교 컴퓨터 교육이란 응용 소프트웨어 활용을 위한 소양교육을 통해 교과 학습의 효과를 높이는 활용교육과 프로그래밍 학습을 통해 수학적‧과학적‧창의적 사고방식의 도입으로 학습자의 창의성을 향상시켜 문제 해결능력을 높이는 소프트웨어 교육이라 할 수 있다[11]. 프로그래밍 과정은 컴퓨터의 구조적‧처리적 특성을 동원하여 문제를 분석하고, 사고와 전략을 세운 후 알고리즘을 구현하는 복잡한 과정이라 볼 수 있다. | |
스크래치의 특징은? | 스크래치는 다국적 코딩 도구이며 무료로 사용할 수 있다. 원천적으로 문법과 논리오류를 발생시키는 것을 회피하도록 설계되어 있어 인지능력이 떨어지는 초등학생들의 생각을 쉽게 정리하여 프로그래밍 할 수 있을 뿐만 아니라 다른 사람이 만든 알고리즘을 쉽게 이해할 수 있다[15]. | |
대표적인 센서보드에는 무엇이 있는가? | 센서보드는 스크래치 등의 불럭형 프로그램에 연계하여 사용되는 프로그램 외부 입력용 하드웨어 보드이다. 대표적인 센서보드로 빛 센서, 소리센서, 버턴 및 슬라이드 바 등을 이용하여 스크래치의 스프라이트와 외부 세계와 상호작용을 할 수 있게 만든 피코보드(Pico Board)가 있으며 국내에서 생산되는 대표적인 센서보드로서는 기존 피코보드에 있는 센서에서 모터 IC, 가속도 센서가 추가되어 스크래치와 연계하여 프로그래밍을 구현할 수 있는 로코보드(Roko Board)가 있다. 위의 센서보드들은 사용하기 위해서는 설치 프로그램을 먼저 설치한 후 사용해야 하는 불편함이 있다. |
Ahn, S. J(2013). Effect of Programming Learning Using Pico board on Programming Interset and Metacognitnion of Middle School Students. Master Thesis. Korea National of University.
Apple Site. http://www.apple.com/swift/playgrounds/
Google Site. https://chrome.google.com/webstore/detail/coding-with-chrome/becloognjehhiood-mnimnehjcibkloed
Hwang, Y. H, Mun, K.J, Park, Y. B.(2016). Study of Perception on Programming and Computational Thinking and Attitude toward Science Learning of High School Students through Software Inquiry Activity: Focus on using Scratch and physical computing materials. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(2), 325-335.
Jang, Y. J, Lee, W. G(2014). A Study on Utilization of Programming Language for Physical Computing Education. Journal of the Korea Association of Computer Education, 18(2), 27-32.
Korea Scientific, http://www.chocopi.org
Lee, EunKyoung(2009). A Task Centered Scratch Programming Learning Program for Enhancing Learner's Problem Solving abilities. The Journal of Korean Association of Computer Education, 12(6), 1-9.
Ministry of Education(2014). Software-driven social action strategy briefing. July 23, 2014.
Ministry of Education(2015). Guide of SW education. February, 2015.
National University of Education(2015). Education Curriculum and Operations manual.
Picocricket, http://www.picocricket.com/index.html
Roboko, http://www.roboko.com/
Scratch Site. http://scratch.mit.edu
Yoon, J. H, Jun, Y. C(2015). A case study of Robot programming using GoGo Board. Journal of the Korea Association of Computer Education, 19(2), 29-33.
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