$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

창업역할모델과 기업가정신교육이 한국 청소년들의 기업가정신에 미치는 영향에 관한 연구
The Effect of Role Model and Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention of Korean Juvenile 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.12 no.2, 2017년, pp.1 - 11  

양준환 (단국대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

글로벌시장의 등장에 발맞추어 청소년들의 미래 진로를 건실하게 준비시키는 것이 오늘날 교육의 하나의 중요한 과제가 되고 있다. 이러한 점에 비추어 본 연구는 한국의 고등학생들을 대상으로 역할 모델과 기업가정신 교육이 그들의 기업가정신 함양과 창업의도에 어떠한 영향을 미치는가를 고찰하기 위하여 설계되었다. 전국에 걸쳐 11개의 고등학교에서 총 217명의 고등학생들이 본 연구에 참여하였으며 이들 학생들은 지난 3년간 (사)한국벤처기업협회에서 제공한 기업가정신 함양 프로그램에 한 번 이상 참가한 경험을 가지고 있다. 가설검증결과 역할모델과 기업가정신 교육은 모두 청소년들의 기업가정신 함양과 창업의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 또한 역할모델과 기업가 정신 교육에 의해 형성된 청소년들의 기업가정신은 그들의 창업의도와도 유의한 정(+)의 관계에 있음을 발견하였다. 본 연구결과는 단순한 기업가정신 교육뿐만 아니라 역할 모델을 통한 교육프로그램이 진로준비단계에 있는 청소년들의 기업가적 인식과 태도에 의미 있는 영향을 미친다는 것을 밝혔다는 점에서 시사하는 바가 크다 할 수 있다. 결론 부분에 본 연구의 이론적 시사점과 실무적 시사점을 제시하였으며 청소년들을 위해 좀 더 효율적인 기업가정신 교육 프로그램을 설계하기 위한 몇 가지 제언을 함께 제시해 두었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Preparing juvenile for future careers in global market becomes one of the most important tasks in education today. This study attests the impact of role model and entrepreneurship education on entrepreneurial intention of Korean secondary school students. Total 217 students participated in this rese...

주제어

참고문헌 (49)

  1. Ajzen, I.(1991), The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. 

  2. Baumol, W. J.(1993), Entrepreneurship, management, and the structure of payoffs, Cambridge, MA: MIT Press. 

  3. Baron, R. A. & Ensley, M. D.(2005), Opportunity recognition as the detection of meaningful detections: Evidence from comparisons of novice and experienced entrepreneurs, Management Science, 52(9), 1331-1344. 

  4. Bell-Rose, S., & Payzant, T. W.(2008), The Case for Entrepreneurship Education, Education Week. 

  5. Belsley, D. A.(1991). Conditioning diagnostics: Collinearity and weak data in regression(1st ed.), New York: Wiley-Interscience. 

  6. Bird, B. J.(1989), Entrepreneurial Behavior, Scott Foresman, Glenview, IL. 

  7. Bucher, R. & Stelling, J. G.(1977), Becoming professional, Beverly Hills, CA: Sage. 

  8. Casson, M.(1982), The entrepreneur, Totowa, NJ: Barnes and Noble Books. 

  9. Cheung, C. K.(2008), Entrepreneurship education in Hong Kong's secondary curriculum: Possibilities and limitations, Education+Training, 50(6), 500-515. 

  10. Douglas, E & Shepherd, D.(2001), Self-employment as a career choice: Attitudes, entrepreneurial intentions, and utility maximization, Entrepreneurship Theory and Practice, 26(3), 81-90. 

  11. Drucker, P. F.(1985), Innovation and entrepreneurship practices and principles, AMACON. 

  12. Dyer, W.(1994), Toward a theory of entrepreneurial careers. Entrepreneurship Theory and Practice, 19(2), 7-22. 

  13. Ferreira, J., Paco, A., Raposo, M., & Rodrigues, R.(2007), Entrepreneurship education and business creation propensity: testing a structural model, Proceedings of IntEnt. 

  14. Filion, L. J.(1994). Ten steps to entrepreneurial teaching, Journal of small business and entrepreneurship, 11(3), 68-78. 

  15. Gartner, W. B. & Vesper K. H.(1994). Experiments in entrepreneurship education: Success and failures, Journal of business venturing, 9(3), 179-187. 

  16. Gasse, Y.(1985). A strategy for the promotion and identification of potential at the secondary school level, Paper presented at the Frontiers of entrepreneurship research, Babson College, Wellesley, M A. 

  17. Hair, J. F., Black, W. C., Babin B. J. & Anderson R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.), New Jersey: Prentice Hall. 

  18. Hamidi, D., Wennberg, K. & Berglund, H.(2008), Creativity in entrepreneurship education, Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2), 304-20. 

  19. Hayward, G. & Sundes, O.(2000), New wine in old bottles- Entrepreneurship education in Scottish universities, in Natale, S., Libertella, A.F. and Hayward, G. (Eds), On the Threshold of the Millennium - Business Education and Training: A Value-Laden Process, University Press of America, Lanham, MD, 112-34. 

  20. Holton, G.(2004), Robert K. Merton: Biographical memoirs, Proceedings of the American Philosophical Society, 148, 506-517. 

  21. Honig, B.(2004), Entrepreneurship education: toward a model of contingency-based business planning, Academy of Management Learning and Education, 3(3), 258-73. 

  22. Ibarra, H.(1999), Provisional selves: Experimenting with image and identity in professional adaptation. Administrative Science Quarterly, 44, 764-791. 

  23. Jones, C. & English, J.(2004), A contemporary approach to entrepreneurship education, Education+training, 46(8/9), 416-423. 

  24. Kim, J. & Park, J.(2009), The status of entrepreneurship education in Korea, In ICSB World Conference Proceedings(p. 1), International Council for Small business (ICSB). 

  25. Kirby, D. A.(2004). Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Education+training, 46(8/9), 510-519. 

  26. Koh, H. C.(1996), Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics- a study of Hong Kong MBA students, Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25. 

  27. Kourilsky, M.(1995), Entrepreneurship education: opportunity in search of curriculum, Business Education Forum, October, 11-15. 

  28. Kuratko, D.(2009), Introduction to Entrepreneurship, SOUTHWESTERN, CENGAGE Learning. 

  29. Krueger, N., Reilly, M. & Carsrud, A.(2000), Competing models of entrepreneurial intentions, Journal of Business Venturing, 15, 411-432. 

  30. Louw, L., Van Eeden, S. M., Bosch, J. K. & Venter, D. J. L.(2003), Entrepreneurial traits of undergraduate students at selected South African tertiary institutions, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 9(1), 5-26. 

  31. McCullough, C. M.(2013), Do role models matter?: exploring the correlates of motivational and imitative role modeling by professionals, Doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia. 

  32. Mitton, D. G.(1989), The complete entrepreneur, Entrepreneurship Theory and Practice, 13(3), 9-19. 

  33. Mohan-Neill, S.(2001), The perceived needs, benefits and potential target markets for entrepreneurial education, in Brockhaus, R.H., Hills, G.E., Klandt, H. and Welsch, H.P. (Eds), Entrepreneurship Education: A Global View, Ashgate Publishing, Aldershot. 

  34. Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H.(1994), Psychometric Theory(3rd. ed.), New York: McGraw-Hill Book Co. 

  35. Peterman, N. E. & Kennedy, J.(2003). Enterprise education: Influencing students' perceptions of entrepreneurship, Entrepreneurship theory and practice, 28(2), 129-144. 

  36. Rae, D. M.(1997), Teaching entrepreneurship in Asia: impact of a pedagogical innovation, Entrepreneurship, Innovation and Change, 6(3), 193-227. 

  37. Ronstadt, R.(1985). Entrepreneurship: Text, cases and notes. Lord Publication. 

  38. Scherer, R., Adams, J. & Wiebe, F.(1989a), Developing entrepreneurial behaviors: a social learning theory perspective. Journal of Organizational Change Management, 2(3), 16-28. 

  39. Scherer, R. F., Adams, J. S., Carley, S. S. & Wiebe, F. A. (1989b), Role model performance effects on development of entrepreneurial career preference, Entrepreneurship Theory and Practice, 13(3), 53-71. 

  40. Scott, M. & Twomey, D.(1988), Long-term supply of entrepreneurs: student career aspirations in relation to entrepreneurship, Journal of Small Business Management, 26(4), 5-13. 

  41. Shane, S. & Venkataraman, S.(2000), The promise of entrepreneurship as a field of research, Academy of Management Review, 25(1), 217-226. 

  42. Shapero, A.(1975), The displaced, uncomfortable entrepreneur, Psychology Today, 9, 83-88. 

  43. Shapero, A. & Sokol, L.(1982), The social dimensions of entrepreneurship, in Kent, C.A., Sexton, D.L. and Vesper, K.L. (Eds), Encyclopedia of Entrepreneurship, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 72-90. 

  44. Steele, M. M., Fisman, S. & Davidson, B.(2013), Mentoring and role models in recruitment and retention: a study of junior medical faculty perceptions. Medical teacher, 35(5), e1130-e1138. 

  45. Van Auken, H., Fry, F. L. & Stephens, P.(2006), The influence of role models on entrepreneurial intentions. Journal of developmental Entrepreneurship, 11(02), 157-167. 

  46. Van Gelderen, M., Brand, M., van Praag, M., Bodewes, W., Poutsma, E. & Van Gils, A.(2008), Explaining entrepreneurial intentions by means of the theory of planned behaviour, Career Development International, 13(6), 538-559. 

  47. Van Praag, C. M. & Versloot, P. H.(2007), What is the value of entrepreneurship- A review of recent research, Small Business Economics, 29(4), 351-82. 

  48. Waldmann, E.(1997), A preliminary investigation into entrepreneurial/small business attitudes among students in rural New South Wales: educational and employment implications, Curriculum Perspectives, 17, 21-27. 

  49. Yang, J. H.(2014), Effect of entrepreneurial education on entrepreneurial intention of university students, Asia Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 9(6), 65-77. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로