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[국내논문] 시각적 피드백과 시각-청각적 피드백이 에코 드라이빙과 운전부하에 미치는 상대적 효과
Comparing the Effects of Visual and Visual-auditory Feedback on Eco-driving and Driving Workload 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.16 no.3, 2017년, pp.120 - 131  

이계훈 (중앙대학교 심리서비스 대학원) ,  임성준 (중앙대학교 심리학과) ,  오세진 (중앙대학교 심리학과)

초록
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최근 차량 내 정보 제공 장비를 통한 에코 드라이빙의 향상이 연료 효율과 안전 운전을 증가시킬 수 있다는 연구들이 보고되고 있다. 그러나 정보의 제공으로 인하여 야기될 수 있는 인지적 부하에 대한 관심은 상대적으로 적은 편이다. 본 연구는 에코 드라이빙을 향상시킴과 동시에 운전자의 운전부하를 최소화 할 수 있는 차량 내 정보 제공 장비의 특성을 확인하기 위해 두(시각vs.시청각) 피드백의 상대적인 효과 차이와 운전 중 상황의 복잡성 수준에 따른 정보 제공방식의 차이가 운전 행동과 운전부하에 미치는 효과를 알아보았다. 본 실험에는 총 38명의 운전자가 참가하였다. 연구 결과, 시각-청각 피드백의 제공이 시각적 피드백을 제공하는 조건에 비하여 에코 드라이빙을 더 향상시키며, 운전부하를 최소화하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recent studies have suggested that providing in-vehicle feedback on various driving behaviors promote eco-friendly driving behaviors. However, there was relatively little interest in cognitive overload that can be caused by the provision of information. Thus, the goal of this study was to investigat...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Another limitation of this study is length of driving time to fully demonstrate drivers’ workload while driving.

가설 설정

  • From a behavioral psychological perspective, eco-IVIS has several advantages in effectively changing driving behaviors. First, the feedback provided by eco-IVIS is immediate. Considering that the effectiveness of feedback is much greater when it is delivered immediately after the behavior rather than delayed(Daniels and Daniels, 2004), eco-IVIS could have a large impact on driving behaviors.
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참고문헌 (21)

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