최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.38 no.3, 2017년, pp.239 - 249
심현진 (경북대학교 지구과학교육과) , 이효녕 (경북대학교 지구과학교육과)
The purpose of this exploratory study was to investigate the influence of pre-service science teachers' selection of earth science I, II in the high school and their college major on their self-perceived attitude and academic achievement in general earth science lecture at university. The participan...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학생 본인의 전공 여부와 학업성취도 사이에 무엇이 예외적으로 나타나는가? | 둘째, 과학교육학부에서 학생 본인의 전공 여부는 학업 성취도에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그러나 고등학교 과학 선택에서 지구과학 I과 지구과학 II를 이수한 학생은 지구과학 I만 이수한 학생 그리고 미이수 학생보다 높은 학업 성취도를 보여 주었다. 그리고 지구과학 I만 이수한 학생도 고등학교에서 지구과학을 이수하지 않은 학생보다 높은 학업 성취도를 보여 주었다. 즉, 고등학교에서 지구과학의 이수 여부가 대학의 지구과학 학습의 성취 수준에 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. | |
사범 대학의 교육과정은 어떻게 구성되는가? | 이러한 과학 교사를 양성하기 위해 가장 핵심적인 것은 무엇일까? 이 질문에 대한 답은 사범 대학에서 운영되는 교육과정에서 찾을 수 있다. 사범 대학의 교육과정은 예비 교사의 전문성과 교수 능력을 함양하는 데에 필요한 전공 내용과 교과 교육학, 교직 소양 및 실습 과목 등으로 구성된다(Kim and Lee, 2006; Kim et al., 2006; Kwak, 2009). | |
과학교육학부에 입학한 학생들 중 지구과학에 대한 교육은 어떠한 것으로 나타나는가? | 첫째, 과학교육학부에 입학한 학생들 중 지구과학 교육을 전공하는 학생들의 경우 90% 이상이 지구과학 I을 고등학교에서 이수했고 30% 내외의 학생들은 지구과학 II까지 이수하였다. 반면, 물리, 화학, 생물 교육전공 대학생들의 경우 지구과학 I은 70%, 지구 과학 II까지는 5. |
Berliner, D.C., 2001, Learning about and learning from expert teachers. Educational Researcher, 35, 463-482.
Bransford, J., Brown, A., and Cocking, R., 1999, How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy press.
Darling-Hammond, L. and Bransford, J., 2005, Preparing teachers for a changing world. San Francisco: Jossey-Bass.
Engelmann, C.A., 2014, Investigation of strategies to promote effective teacher professional development experiences in earth science. Unpublished Ph.D. dissertation, Michigan Technological University, Michigan, USA, 189 p.
Im, Y. and Lee, H., 2014, Development and analysis of effects of writing educational program for improving system thinking ability. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(12), 407-427. (in Korean)
Kwak, Y., 2009, Research on the effects of subject matter knowledge (SMK) on pedagogical content knowledge (PCK) of secondary beginning science teachers in classroom teaching. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 29(6), 611-625. (in Korean)
Kim, C.J., Maeng, S.H., Cha, H.J., Park. Y.S., and Oh, P.S., 2006, A case study of the interaction between a novice science teacher and an experienced teacher: Priorities about science teaching and motivational ZPD. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 26(3), 425-439. (in Korean)
Kim, J. and Lee, K., 2006, Investigation of the earth science teacher education programs in the college of education and their improvement plans. Journal of Korean Earth Science Society, 27(4), 390-400. (in Korean)
Lan, Y.L., 2012, Development of an attitude scale to assess K-12 teachers' attitudes toward nanotechnology. International Journal of Science Education, 34(8), 1189-1210.
Lee, B. and Chang, S., 2008, The effect of educational backgrounds in high school sciences on the achievement of college sciences. The Journal of Curriculum Studies, 26(2), 191-210. (in Korean)
Ministry of Education [MOE], 1997, Science curriculum. Seoul: Ministry of Education.
Ministry of Education [MOE], 2015, 2015 revised science curriculum. Seoul: Ministry of Education.
Ministry of Education, Science and Technology [MEST], 2011, Science curriculum [Supplement 9]. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology.
National Research Council [NRC], 2012, A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concpts, and core ideas, Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. The National Academic Press, Washington DC, USA
National Research Council [NRC], 2013, Next generation science standards: For states, by states. The National Academic Press, Washington DC, USA
Myers, R. and Fouts, J. 1992. A cluster analysis of high school science classroom environments and attitudes to science. Journal of Research in Science Teaching, 29(9), 929-937.
Osborne, J. and Simon, S. 1996. Primary science: Past and future directions. Studies in Science Education, 26, 99-147.
Park, S. and Oliver, S., 2008, Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professional. Research in Science Education, 38, 261-284. (in Korean)
Riley, J.L. and Roberta R.R., 1993, Influence of education on self-perceived attitudes about HIV/AIDS among human services providers. Social Work, 38(4), 396-401.
Shapiro, J., Hollingshead, J., and Morrison, E., 2009, Selfperceived attitudes and skills of cultural competence: a comparison of family medicine and internal medicine residents. Medical Teacher, 25(3), 327-329.
She, H. and Fisher, D. 2002. Teacher communication behavior and its association with students' cognitive and attitudinal outcomes in science in Taiwan. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 63-78.
Simpson, R. and Oliver, S. 1990. A summary of major influences on attitude toward science and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74(1), 1-18.
Sung, C. and Chung, Y., 2013, Secondary science teacher, attitude toward teaching science, science teaching anxiety, teaching in non-major science fields. Journal of Research in Curriculum and Instruction, 17(2), 281-295. (in Korean)
Yang, C., Kwak, Y., Han, J., and Noh, T., 2013, Current status of teacher education curriculum and recruitment of general science teachers and ways to improve them as suggested by professors from the department of science education. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 33(2), 345-358. (in Korean)
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.