최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.28 no.2, 2017년, pp.182 - 195
윤재희 (서울대학교 간호대학원.서울신목초등학교) , 이인숙 (서울대학교 간호대학)
Purpose: This study explores school nurses' emergency care experiences and their needs for systemic institutional support. Methods: Data were collected in 2016 from the interviews with five focus groups comprising thirty school nurses. Qualitative content analysis was then performed using the collec...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학교에서 발생한 의학적 응급상황에 대한 철저한 대비가 필요한 이유는 무엇인가? | 학교는 학생들이 다양한 교육활동을 하면서 하루의 대부분의 시간을 보내는 곳으로 의학적 응급이 자주 발생하게 된다[1,2]. 학령기 아동 사망의 70%가 사고로 인해 발생하는데 전체 사고의 10~25%가 학교에서 발생하고 있다[3]. 또한 전국학교 안전공제회 통계에 따르면 학교사고는 2013년 105,088건, 2014년 116,527건, 2015년 120,123건으로 지속적으로 증가하고 있다[4]. 최근에는 천식, 당뇨, 생명을 위협하는 심한 알레르기, 선천성 기형, 간질 등과 같은 희귀, 만성적인 건강문제들을 갖고 있는 학생들이 증가하고 있다[3,5]. 또한 학교에서 발생한 의학적 응급상황에 대해 적절한 응급조치가 수행되지 않을 경우 그 책임을 학교가져야 한다는 판결이 나오고[6] 학교안전사고와 관련된 각종 민원이 증가하고 있는 추세이다. | |
응급간호란 무엇인가? | 응급간호는 신속하게 응급 환자를 관찰하고, 증상을 완화시 키고 악화되지 않도록 중재하는 특별한 간호이며[9] 학교의 응급간호는 많은 의료인과 의료장비가 있는 병원환경에서 수행되는 응급간호와는 다르게 학교특성에 맞게 수행되어야 한다. 하지만 임용 시부터 혼자 일하게 되는 근무특성상 학교 응급간호에 대한 전문적 지도와 도움을 받을 기회가 없어 보건교사 개인의 경험과 지식에 의존하여 학교 응급간호를 제공하고 있다[10]. | |
보건교사 개인의 경험과 지식에 의존하여 학교 응급간호를 제공하고 있는 이유는? | 응급간호는 신속하게 응급 환자를 관찰하고, 증상을 완화시 키고 악화되지 않도록 중재하는 특별한 간호이며[9] 학교의 응급간호는 많은 의료인과 의료장비가 있는 병원환경에서 수행되는 응급간호와는 다르게 학교특성에 맞게 수행되어야 한다. 하지만 임용 시부터 혼자 일하게 되는 근무특성상 학교 응급간호에 대한 전문적 지도와 도움을 받을 기회가 없어 보건교사 개인의 경험과 지식에 의존하여 학교 응급간호를 제공하고 있다[10]. 이로 인해 보건교사 개인의 능력에 따라 응급간호 수준에 차이가 나게 되며 이를 개선하기 위한 현장 지원도 거의 이루어지지 않고 있다[11]. |
Elgie R, Sapien R, Fullerton L, Moore B. School nurse online emergency preparedness training: An analysis of knowledge, skills, and confidence. The Journal of School Nursing. 2010;26 (5):368-376. https://doi.org/10.1177/1059840510372090
Olympia RP, Wan E, Avner JR. The preparedness of schools to respond to emergencies in children: a national survey of school nurses. Pediatrics. 2005;116(6):738-745. https://doi.org/10.1542/peds.2005-1474
Council on School Health. Medical emergencies occurring at school. Pediatrics. 2008;122(4):887-894.
School Safety and Insurance Federation. Accident and compensation statistics [Internet]. Seoul: School Safety and Insurance Federation. 2017 [cited 2017 March 3]. Available from: http://www.ssif.or.kr/06_participation/part05.html
Evans W, Ficca M. The school nurse role in preparing for sudden cardiac arrest in the school setting. The Journal of School Nursing. 2012;28(6):418-422. https://doi.org/10.1177/1059840512451743
Kim HH, Lee SK, Min YG, Choi SC, Jung YS, Ahn JH. Educational needs and perceptions of school nurses regarding emergency situations in school: Focus on differences based on the general characteristics of school nurses. Journal of the Korean Society of Emergency Medicine. 2011;22(5):536-542.
Flaherty EA. Emergency preparedness: School nurses leading the way. NASN School Nurse. 2013;28(4):192-196. https://doi.org/10.1177/1942602X12466431
Wikipedia. Emergency nursing [Internet]. Wikipedia. 2017 [cited 2017 March 3]. Available from: https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_nursing
Rosenblum RK, Sprague-McRae J. Using principles of quality and safety education for nurses in school nurse continuing education. The Journal of School Nursing. 2014;30(2):97-102. https://doi.org/10.1177/1059840513489710
Kruger BJ, Radjenovic D, Toker KH, Comeaux J. School nurses who only care for children with special needs: Working in a teacher's world. The Journal of School Nursing. 2009;25(6): 436-444. https://doi.org/10.1177/1059840509349724
Jang KS. A study on establishment of clinical career development model of nurses [dissertation]. [Seoul]: Yonsei University; 2000. 201 p.
Morgan DL, Krueger RA. Focus Group Kit. 1st ed. Shin KN, Jangy EJ, Kim YK, Lee GJ, Choe GM, Kim HY, et al., translator. Seoul: Hyunmoon; 2004.
Elo S, Kyngas H. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing. 2008;62(1):107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Charmaz K. Construction grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. 1st ed. Park HS, Lee SK, Lee CW, translator. Seoul: Hakjisa; 2013.
Kruger BJ, Toker KH, Radjenovic D, Comeaux JM, Macha K. School nursing for children with special needs: Does number of schools make a difference? Journal of School Health. 2009; 79(8):337-346. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2009.00419.x
Maughan E, Adams R. Educators' and parents' perception of what school nurses do: The influence of school nurse/student ratios. The Journal of School Nursing. 2011;27(5):355-363. https://doi.org/10.1177/1059840511416368
Hohenhaus SM. Pediatric emergency preparedness in schools: A report from the 2001 southeastern regional EMSC annual meeting. Journal of Emergency Nursing. 2001;27(4):353-356. https://doi.org/10.1067/men.2001.117419
Bittenbender P, Nortier N, Obrien C, Oosterheert J, Smoes J. Emergencies happen, MERTs to the rescue!. NASN School Nurse. 2009;24(6):268-278. https://doi.org/10.1177/1942602x09342442
Tuck CM, Haynie K, Davis C. Emergency preparedness and response in the school setting: The role of the school nurse [Internet]. Washington: National Association of School Nurses. 2011 [cited 2017 January 2]. Available from: https://www.nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/smid/824/ArticleID/117/Default.aspx
Choi UJ. Understanding and use of emergency medical service system by health educator. The Journal of the Korean Society of Emergency Medical Technology. 2008;12(2):59-69.
Elgie R, Sapien R, Fullerton-Gleason L. The new Mexico school nurse and emergency medical services emergency preparedness course: Program description and evaluation. The Journal of School Nursing. 2005;21(4):218-223. https://doi.org/10.1177/10598405050210040601
Duff CL. The healthcare plan: prevention, preparedness, and response. NASN School Nurse. 2013;28(6):276-277. https://doi.org/10.1177/1942602x13506371
Cagginello J, Blackborow M, Porter J, Disney J, Andresen K, Tuck C. Unlicensed assistive personnel in the school setting: Position statement. Washington: National Association of School Nurses. 2006 [cited 2017 January 3]. Available from: https://www.nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/ArticleId/21/Delegation-Nursing-Delegation-to-Unlicensed-Assi stive-Personnel-in-the-School-Setting-Revised-June-2
Rice SK, Biordi DL, Zeller RA. The relevance of standards of professional school nursing practice. The Journal of School Nursing. 2005;21(5):293-298. https://doi.org/10.1177/10598405050210050801
Kano M, Ramirez M, Ybarra WJ, Frias G, Bourque LB. Are schools prepared for emergencies? A baseline assessment of emergency preparedness at school sites in three Los Angeles county school districts. Education and Urban Society. 2007; 39(3):399-422. https://doi.org/10.1177/0013124506298130
National Association School Nurse (NASN). Framework for 21st century school nursing practice. NASN School Nurse. 2016;31(1):45-53. https://doi.org/10.1177/1942602X15618644
Newell ME. Educational preparation for the role of the school nurse: Perceptions of school nurses in Washington State [dissertation]. [Minnesota]: Capella University; 2013. 110 p.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.