본 연구는 공공병원 질 관리 전담자들의 병원 진료부문과 전반적 질 향상 활동의 경험 탐색을 통해 공공병원 질 향상 활동 방안을 수립하고자 수행되었다. 공공병원의 질 관리 전담자 10명을 대상으로 질 향상 활동 경험에 대해 포커스 그룹 면담을 수행하였다. 질 향상 경험 면담을 통해 '진료 부문과 전반적 의료질 향상 활동에 대한 성공과 실패', '현재 질 향상 활동의 활성화 정도', '공공병원 질 향상 활동의 특성' 그리고 '향후 질 향상 활동의 활성화를 위해 필요한 것들'의 범주화를 통해, '공공병원 고유의 특성에 따른 질 향상 활동의 성공', '리더십과 역량강화를 통한 공공병원 질 향상 활동의 활성화', '공공병원의 지역 중점 병원의 역할 재정립'의 주제를 도출하였다. 공공병원 진료 부문의 질 향상 활동은 의사의 참여가 중요하며 이러한 의사참여를 이끌어내기 위해서는 의사의 질 향상 활동의 성공적 경험을 공유하고 질 향상 활동에 필요한 지식을 제공하여 질 향상 전문성과 자율성을 보장하는 지원들이 필요하다. 또한 공공병원의 질 관리 전담자는 국가 의료 질 향상을 위한 핵심위치에서 질 향상 활동의 견인역할을 하고 지역 의료기관간 협력적 소통을 통해 의료 질 향상 활동을 이끌어가야 한다.
본 연구는 공공병원 질 관리 전담자들의 병원 진료부문과 전반적 질 향상 활동의 경험 탐색을 통해 공공병원 질 향상 활동 방안을 수립하고자 수행되었다. 공공병원의 질 관리 전담자 10명을 대상으로 질 향상 활동 경험에 대해 포커스 그룹 면담을 수행하였다. 질 향상 경험 면담을 통해 '진료 부문과 전반적 의료질 향상 활동에 대한 성공과 실패', '현재 질 향상 활동의 활성화 정도', '공공병원 질 향상 활동의 특성' 그리고 '향후 질 향상 활동의 활성화를 위해 필요한 것들'의 범주화를 통해, '공공병원 고유의 특성에 따른 질 향상 활동의 성공', '리더십과 역량강화를 통한 공공병원 질 향상 활동의 활성화', '공공병원의 지역 중점 병원의 역할 재정립'의 주제를 도출하였다. 공공병원 진료 부문의 질 향상 활동은 의사의 참여가 중요하며 이러한 의사참여를 이끌어내기 위해서는 의사의 질 향상 활동의 성공적 경험을 공유하고 질 향상 활동에 필요한 지식을 제공하여 질 향상 전문성과 자율성을 보장하는 지원들이 필요하다. 또한 공공병원의 질 관리 전담자는 국가 의료 질 향상을 위한 핵심위치에서 질 향상 활동의 견인역할을 하고 지역 의료기관간 협력적 소통을 통해 의료 질 향상 활동을 이끌어가야 한다.
Purpose : To describe and understand the experience of QI (quality improvement) nurses related to the hospital QI activities in public general hospitals. Methods : Purposive sampling was conducted 10 QI nurses and who have QI work experience for more than 1 year. Data were collected through focus gr...
Purpose : To describe and understand the experience of QI (quality improvement) nurses related to the hospital QI activities in public general hospitals. Methods : Purposive sampling was conducted 10 QI nurses and who have QI work experience for more than 1 year. Data were collected through focus group interviews. Interviews were recorded, transcribed and analyzed with qualitative content analysis using Strauss and Corbin's methodology. Results : The core categories of experience with QI activities were 'the success and failure of the medical care and overall health service sector', 'the degree of activation of current QI activities', 'characteristics of public hospital QI activities', 'what is needed to activate future QI activities'. The key themes were derived as follows. 'Success of quality enhancement activities according to the characteristic of public hospitals', 'activation of public hospital QI activities through leadership and QI education', 'reorganizing the role of regional hospitals in public hospitals'. Conclusion : Physician participation is important in the success of QI activities in public hospital practice. To lead these physician participation, Sharing doctor's QI experience and providing the necessary knowledge in QI activities and helping their leadership in QI activities are needed. QI nurses at public hospitals should lead QI activities to improve national hospitals' care quality through cooperating with local hospitals.
Purpose : To describe and understand the experience of QI (quality improvement) nurses related to the hospital QI activities in public general hospitals. Methods : Purposive sampling was conducted 10 QI nurses and who have QI work experience for more than 1 year. Data were collected through focus group interviews. Interviews were recorded, transcribed and analyzed with qualitative content analysis using Strauss and Corbin's methodology. Results : The core categories of experience with QI activities were 'the success and failure of the medical care and overall health service sector', 'the degree of activation of current QI activities', 'characteristics of public hospital QI activities', 'what is needed to activate future QI activities'. The key themes were derived as follows. 'Success of quality enhancement activities according to the characteristic of public hospitals', 'activation of public hospital QI activities through leadership and QI education', 'reorganizing the role of regional hospitals in public hospitals'. Conclusion : Physician participation is important in the success of QI activities in public hospital practice. To lead these physician participation, Sharing doctor's QI experience and providing the necessary knowledge in QI activities and helping their leadership in QI activities are needed. QI nurses at public hospitals should lead QI activities to improve national hospitals' care quality through cooperating with local hospitals.
병원 질 향상 활동은 질 향상 활동의 중 단기 사업 기획을 비롯하여 질 지표를 관리하는 업무, 표준진료지침의 개발과 관리, 질 향상 활동 프로젝트 관리, 질 향상 활동 결과 공유, 환자 만족도 및 고객관리, 환자 안전 활동 및 공유, 인증 평가 수행, 각종 질 관련 교육 및 자문, 연구 등이 포함되며 질 향상 문화의 결여, 조직구성원들의 이해 부족, 업무 수행에 필요한 지식 부족 등은 일반적으로 질 관리 전담자들이 업무상의 고충으로 언급되고 있다[4]. 특히 의료의 질 향상 활동에서 진료 절차(process) 개선의 노력에 의사의 참여가 제대로 되지 않아 질 관리 전담자에게 큰 부담으로 되고 있다[2].
병원 질 향상 활동에는 무엇이 있는가?
병원 질 향상 활동은 질 향상 활동의 중 단기 사업 기획을 비롯하여 질 지표를 관리하는 업무, 표준진료지침의 개발과 관리, 질 향상 활동 프로젝트 관리, 질 향상 활동 결과 공유, 환자 만족도 및 고객관리, 환자 안전 활동 및 공유, 인증 평가 수행, 각종 질 관련 교육 및 자문, 연구 등이 포함되며 질 향상 문화의 결여, 조직구성원들의 이해 부족, 업무 수행에 필요한 지식 부족 등은 일반적으로 질 관리 전담자들이 업무상의 고충으로 언급되고 있다[4]. 특히 의료의 질 향상 활동에서 진료 절차(process) 개선의 노력에 의사의 참여가 제대로 되지 않아 질 관리 전담자에게 큰 부담으로 되고 있다[2].
공공병원의 질 향상 방안 중 가장 핵심이 되는 사항은 무엇인가?
공공병원은 최근 의료직을 비롯한 인건비 비율이 높고, 병상이용률이 낮아 비효율성이 크다는 지적과 함께 보다 국민에게 다가가는 서비스를 제공하고자 거듭 구조조정을 통해 지속적인 혁신을 기울이고 있다[5]. 이러한 혁신에는 공공 의료 서비스의 질 향상이 핵심이 되고 있으며, 의료서비스 질 향상의 다양한 활동에 있어 질 관리 전담자가 중심이 되어 공공병원의 질 향상을 기하는데 공공병원이 갖는 현실적인 문제를 직시하고 이를 해결하고자 노력하고 있다[6].
A. Strauss and J. Corbin, Basic of qualitative research (2nd ed), Newbury Parks, California, SAGE Pub., 1998.
K. Kim, C. Park, J. Chang, N. Kim, J. Lee, B. Choi, B. Lee, K. Lee, S. Kim, and S. Yeom, "Association Between Prophylactic Antibiotic Use and Surgical Site Infection Based on Quality Assessment Data in Korea," Journal of Preventive Medicine and Public Health, Vol.43, No.3, pp.235-244, 2010.
이보혜, 최만규, 문상식, 정민수, 김진희, "종합병원에서 근무하는 간호인력의 감성리더십과 조직성과 간의 관계," 한국보건행정학회지, 제21권, 제2호, pp.309-328, 2011.
A. Lustig, M. Ogden, R. Brenner, J. Penso, K. Westrich, and R. Dubois, "The Central Role of Physician Leadership for Driving Change in Value-Based Care Environments," J. Manag Care Spec Pharm, Vol.22, No.10, pp.1116-1122, 2016.
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