$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

조경 설계에서 손 드로잉 유형의 역사적 변천과 혼성화
Historical Transformation of Types of Hand-Drawing and Their Hybridization in Landscape Architectural Design 원문보기

한국조경학회지 = Journal of Korean institute of landscape architecture, v.45 no.5, 2017년, pp.71 - 86  

이명준 (서울대학교 통합설계)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 손 드로잉의 역사적 변천 과정을 혼성화의 관점으로 해석하여 손 드로잉에 내재되어 있었던 창조적 성격을 발견하고자 한다. 조경 드로잉은 과학적 도구성과 예술적 상상성이라는 호환 가능하고, 상대적인 두 특성을 지니고 있고, 그러한 특성은 투사, 퍼스펙티브 뷰, 다이어그램이라는 구체적 드로잉 유형으로 구현되어 왔다. 하지만 드로잉 유형은 뚜렷이 구별된다기보다 오히려 상호 보완적으로 혼성화되면서 설계 경관에 대한 비전을 시각화해 왔다. 특히, 땅과 건축물을 그린 플랜에서 식물 소재는 퍼스펙티브 뷰나 엘리베이션으로 그려내는 플라노메트릭 기법이 이용되었다. 물론, 특정 지역과 시기에 특정 정원 양식에 적합한 드로잉 유형이 등장하고, 때때로 우세하는 방식으로 나타났다. 16세기 이탈리아 르네상스 정원과 17세기 프랑스 정형식 정원 설계에는 투사 드로잉이, 18세기에서 19세기 초 영국 풍경화식 정원 드로잉에서는 회화적 묘사가 강조된 퍼스펙티브 뷰가 중요했고, 19세기 중후반 미국 조경 설계에서는 공모전 드로잉, 사진, 맵 오버레이 등 용도에 따른 드로잉의 분화가, 20세기 초중반 미국의 모더니스트는 설계 전략을 시각화하기 위해 다이어그램을 이용하기 시작했다. 하지만 이러한 변천 과정에서, 플라노메트릭은 땅의 평면적 구성과 식재의 정면적 시각을 동시에 고려하는 조경 설계에 적절한 혼성적 시각화 기법으로 빈번히 활용되었다. 19세기 중엽에 탑뷰가 플라노메트릭을 대체하고, 20세기 들어 식재의 회화적 특성이 소거된 채 기호로 표준화되면서, 손 드로잉에서 상상적인 테크닉보다 도구적인 시각화 방식이 점차 일반화되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This work explores the historical transformation of manual landscape architectural drawings in terms of hybridization to uncover their inherent creative aspect. Landscape architectural drawing has duel functions; namely, scientific instrumentality and artistic imagination, which are relative, interc...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
컴퓨터 소프트웨어를 이용하여 제작되는 디자인 패널은 어떤 유형이 있는가? 손 드로잉이 컴퓨터 드로잉의 기원이라는 점에서 양자의 공통적인 특성도 존재한다. 컴퓨터 소프트웨어를 이용하여 제작되는 디자인 패널은 주로 다이어그램(diagram), 마스터플랜(master plan), 엘리베이션과 섹션(elevation and section), 퍼스펙티브 뷰(perspective view)와 같은 특정 드로잉 유형으로 구성되는데, 이러한 대개의 형식은 최소한 19세기 중반에도 존재했다1). 다시 말해, 현재 이용하는 조경 드로잉의 유형은 경관의 특정 국면을 시각화하기 위해 손 드로잉 시대부터 유지되어온 관습이다.
렙턴의 스케치에서 고안한 시각화 장치는 무엇인가? 렙턴은 경관의 경험이 단순히 회화라는 프레임 내부에서 자연을 감상하는 것이 아니라, 실제로 움직이는 경험을 중요하게 생각하여 이를 시각화하는 장치를 고안했다. 구체적으로, 인간의 시각장을 시각화하기 위해 파노라믹 뷰를 활용하거나, 현실의 움직임과 유사한 시각 경험을 시각화하는 전략으로 여러 스케치들을 순차적으로 배열하였다(Lee and Pae, 2015).
플라노메트릭은 무엇인가? 이러한 투사 기법, 즉 “평평한 지도와 같은 지형에 건축물, 나무, 식물과 같은 경물의 뷰를 그려내는” 테크닉을 “플라노메트릭(planometric)”이라고 부른다(Corner, 1992: 253, 255; De Jong, 2008: 22). 코너는 플라노메트릭 기법이 고대 이집트 정원 묘사에도 나타난다고 설명한다(Figure 4 참조).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (68)

  1. Ackerman, J. S.(2002) The conventions and rhetoric of architectural drawing. In J. Ackerman, ed., Origins, Imitation, Conventions: Representation in the Visual Arts. Cambridge, MA: MIT Press. pp. 293-317. 

  2. Ackerman, J. S.(2014) The photographic picturesque. In C. Waldheim and A. Hansen, eds., Composite Landscapes: Photomontage and Landscape Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag. pp. 36-53. 

  3. Allen, S.(1998) Diagrams matter. Any 23. New York: Anyone Corporation. pp. 16-19. 

  4. Amoroso, N, ed.(2015) Representing Landscapes: Digital. London and New York: Routledge. 

  5. Andersson, T.(2008) From paper to park. In M. Treib, ed., Representing Landscape Architecture. London and New York: Taylor & Francis. pp. 74-95. 

  6. Beveridge, C. E. and D. Schuyler, eds.(1983) The Papers of Frederick Law Olmsted: Volume III, Creating Central Park 1857-1861. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press. 

  7. Bolter, J. D. and R. Grusin(1999) Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MA and London: The MIT Press. 

  8. Cantrell, B. and W. Michaels.(2015) Digital Drawing for Landscape Architecture: Contemporary Techniques and Tools for Digital Representation in Site Design. Hoboken: John Wiley & Sons. 

  9. Corner, J.(1990) A discourse on theory I: 'Sounding the depths' - origins, theory, and representation. Landscape Journal 9(2): 60-78. 

  10. Corner, J.(1992) Representation and landscape: drawing and making in the landscape medium. Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry 8(3): 243-275. 

  11. Corner, J.(1996) Aerial representation and the making of landscape. In J. Corner and A. S. Maclean, eds., Taking Measures Across the American Landscape. New Haven and London: Yale University Press. pp. 15-19. 

  12. Corner, J.(1999) Eidetic operations and new landscapes. In J. Corner, ed., Recovering Landscape: Essays in Contemporary Landscape Architecture. New York: Princeton Architectural Press. pp. 153-169. 

  13. Davis, T.(2007) The bronx river parkway and photography as an instrument of landscape reform. Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes 27(2): 113-141. 

  14. De Jong, E.(2008) Landscapes of the imagination. In E. de Jong, M. Lafaille and C. Bertram, eds., Landscapes of the Imagination: Designing the European Tradition of Garden and Landscape Architecture 1600-2000. Rotterdam: NAi Publishers. pp. 8-25. 

  15. De Jong, E., M. Lafaille, and C. Bertram(2008) Landscapes of the Imagination: Designing the European Tradition of Garden and Landscape Architecture 1600-2000. Rotterdam: NAi Publishers. 

  16. Dezallier D'Argenville, A-J.(1709) La Theorie et la pratique du jardinage. Paris: Chez Jean Mariette. http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k85672b 

  17. Disponzio, J.(2014) Landscape architecture/ure: a brief account of origins. Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes 34(3): 192-200. 

  18. Eliot, C. W.(1902) Charles Eliot, Landscape Architect. Boston: Houghton Mifflin. 

  19. Farhat, G.(2014) Optical instrumenta[liza]tion and modernity at Versailles: from measuring the earth to leveling in French seventeenth-century gardens. In M. G. Lee and K. I. Helphand, eds., Technology and the Garden. Washington, D.C.: Dumbarton Oaks Research Library and Collection. pp. 25-52. 

  20. Giannetto, R. F.(2008) Medici Gardens: From Making to Design. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 

  21. Hansen, A.(2015) Datascapes: maps and diagrams as landscape agents. In N. Amoroso, ed., Representing Landscapes: Digital. London and New York: Routledge. pp. 29-35. 

  22. Hazlehurst, F. H.(1980) Gardens of Illusion: The Genius of Andre Le Nostre. Nashville: Vanderbilt University Press. 

  23. Heckscher, M. H.(2008) Creating Central Park. New York: The Metropolitan Museum of Art. 

  24. Hunt, J. D.(1989) The Figure in the Landscape: Poetry, Painting, and Gardening during the Eighteenth Century. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press. 

  25. Hunt, J. D.(1992) Gardens and the Picturesque: Studies in the History of Landscape Architecture. Cambridge, MA: MIT Press. 

  26. Hunt, J. D.(2000) Greater Perfections: The Practice of Garden Theory. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 

  27. Imbert, D.(1993) The Modernist Garden in France. New Haven and London: Yale University Press. 

  28. Imbert, D.(1997) The art of social landscape design. In M. Treib and D. Imbert, eds., Garrett Eckbo: Modern Landscapes for Living. Berkeley and Los Angeles: University of California Press. pp. 106-177. 

  29. Imbert, D.(2008) Skewed realities: the garden and the axonometric drawing. In M. Treib, ed., Representing Landscape Architecture. London and New York: Taylor & Francis. pp. 124-139. 

  30. Jeong, Y.(2003) History of Western Landscape Architecture. Seoul: Nurie. 

  31. Langley, B.(1728) New Principles of Gardening. London: Printed for A. Bettesworth and J. Batley [and 4 others]. https://archive.org/details/mobot31753000819141 

  32. Lee, H., J. Kim and J. Kim(2008) A study on the patterns analysis of the each age in the landscape hand drawing: Focused on the ages from the Renaissance to the Modern. Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 26(1): 71-84. 

  33. Lee, M. and J. Pae(2012) An aesthetic interpretation of post-industrial parks with a perspective of the sublime. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 40(4): 78-89. 

  34. Lee, M. and J. Pae(2015) Modern vision in the 18-19th century garden arts: the picturesque aesthetics and Humphry Repton's visual representation. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 43(2): 30-39. 

  35. Lee, S.(1999) A Study on the French Modernist Garden of the 1920-30s. Master's Thesis of Landscape Architecture, Seoul National University. Korea. 

  36. Lee, S.(2006) A Study on the Contemporary Korean Landscape Architecture in View of 'Design Media' with a Reference to Competition Entries. Ph.D. Dissertation, Seoul National University. Korea. 

  37. M'Closkey, K.(2014) Structuring relations: from montage to model in composite imaging. In C. Waldheim and A. Hansen, eds., Composite Landscapes: Photomontage and Landscape Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag. pp. 116-131. 

  38. Marcinkoski, C.(2015) Chunking landscapes. In M. Treib, ed., Representing Landscapes: Digital. London and New York: Routledge. pp. 1090116. 

  39. Mertens, E.(2010) Visualizing Landscape Architecture. Basel: Birkhauser. 

  40. Meyer, E. K.(2000) The post-earth day conundrum: translating environmental values into landscape design. In M. Conan, ed., Environmentalism in Landscape Architecture. Washington, DC: Dumbarton Oaks Research Library and Collection. pp. 187-244. 

  41. Nuti, L.(1999) Mapping places: chorography and vision in the Renaissance. In ed. D. Cosgrove, ed., Mappings. London: Reaktion Books. pp. 90-108. 

  42. Olin, L.(2008) Drawing at work: working drawings, construction documents. In M. Treib, ed., Representing Landscape Architecture. London and New York: Taylor & Francis. pp. 140-159. 

  43. Ortega, D. H. and J. R. Anderson(2015) Vertical plane typologies: examining sections and elevations. In N. Amoroso, ed., Representing Landscape: Digital, London and New York: Routledge. pp. 129-135. 

  44. Pae, J.(2006) A study on the diagram as strategic media in contemporary landscape architectural design. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 34(2): 99-112. 

  45. Pai, H.(2002) The Portfolio and the Diagram: Architecture, Discourse, and Modernity in America. Cambridge, MA: The MIT Press. 

  46. Palmer, J. and E. Buhmann(1994) A status report on computers. Landscape Architecture 84(7): 54-55. 

  47. Perez-Gomez, A.(1982) Architecture as drawing. Journal of Architectural Education 36(2): 2-7. 

  48. Rogger, A.(2007) Landscapes of Taste: The Art of Humphry Repton's Red Books. London and New York: Routledge. 

  49. Rovira, R.(2015) The site plan is dead: long live the site plan. In N. Amoroso, ed., Representing Landscape: Digital, London and New York: Routledge. pp. 98-105. 

  50. Sontag, S.(1977) On Photography. New York: Picador. 

  51. Steiner, F.(1998) Revealing the genius of the place: methods and techniques for ecological planning. In I. L. McHarg and F. Steiner, eds., To Heal the Earth: Selected Writings of Ian L. McHarg. Washington, DC: Island Press. pp. 203-211. 

  52. Stoll, M. R.(2015) Inherit the Holy Mountain: Religion and the Rise of American Environmentalism. New York: Oxford University Press. 

  53. Tai, L.(2003) Assessing the impact of computer use on landscape architecture professional practice: efficiency, effectiveness, and design creativity. Landscape Journal 22(2): 113-125. 

  54. The Korean Institute of Landscape Architecture, ed.(2005) History of Western Landscape Architecture. Seoul: Munundang. 

  55. Treib, M.(2008a) Introduction. In M. Treib, ed., Drawing/Thinking: Confronting an Electronic Age. London and New York: Routledge. pp. viii-xi. 

  56. Treib, M.(2008b) On plans. In M. Treib, ed., Representing Landscape Architecture. London and New York: Taylor & Francis. pp. 112-123. 

  57. Vasari, G.(1914) Niccolo, called Tribolo. In Gaston du C. De Vere, trans., Lives of the Most Eminent Painters, Sculptors & Architects: Volume VII, Tribolo to Il Sodoma. London: Philip Lee Warner, Publisher to the Medici Society. pp. 3-37. 

  58. Waldheim, C.(2014) Landscape as architecture. Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes 34(3): 187-191. 

  59. Weiss, A. S.(1998) Dematerialization and iconoclasm: baroque azure. In A. S. Weiss, ed., Unnatural Horizons: Paradox & Contradiction in Landscape Architecture. New York: Princeton Architectural Press. pp. 44-63. 

  60. Zoh, K.(1999) A study on the transformation and meaning of landscape architectural drawing. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 27(2): 140-151. 

  61. Zoh, K.(2006) A study on the mapping as a environmental design method. Journal of Korean Society of Public Design 1(2): 72-84. 

  62. http://collection.nationalmuseum.se 

  63. http://digital.library.wisc.edu/1711.dl/DLDecArts.ReptonSketches. 

  64. http://www.nationaltrustimages.org.uk/image/781546 

  65. http://www.oac.cdlib.org/findaid/ark:/13030/tf4290044c/?&brandcalisphere 

  66. http://www.sfv.se 

  67. https://archive.org/stream/annualreportofbo00newy_10#page/n87/mode/2up 

  68. https://artdone.wordpress.com/2016/08/02/gardens-of-the-world/ 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로