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DEA를 이용한 교통사고 잦은 곳 개선사업 효율성 측정방안 연구
A Study on Measuring Efficiency Improvement of Improvement Project at Black Spot by DEA 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.32 no.5, 2017년, pp.141 - 148  

김형규 (서울시립대학교 교통공학과) ,  이수범 (서울시립대학교 교통공학과) ,  엄대룡 (도로교통공단 경기도지부) ,  원동욱 (서울시립대학교 교통공학과) ,  신소명 (서울시립대학교 교통공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Over the past 30 years, the business effects of the improvement project at black spot have been decreasing since 2010, with a reduction in the amount of government spending, coupled with proposing a uniform improvement plan. In order to promote more efficient improvement projects, it is necessary to...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 DEA를 이용하여 지자체별 교통사고 잦은 곳 개선사업의 효율성을 측정하기 위해 2004년부터 2013년까지 공사가 완료된 지점을 대상으로 분석하였다. 투입요소는 분석기간 동안 지자체별로 시행된 토목, 구조, 포장, 부대, 교통공사의 지점수이며, 산출요소는 지자체별 공사를 시행한 지점의 사고감소건수의 합으로 하였다.
  • 이에 본 연구에서는 교통사고 잦은 곳 개선공사를 공사방식에 따라 세분화하여, 교통사고 감소효과에 대한 DEA를 진행한다. 또한, DMU별 효율성 향상방안을 제시하여 각 지자체별 효율적인 교통사고 잦은 곳 개선공사 방식을 제시한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
DEA모형의 장점은 무엇인가? DEA모형의 장점은 복수의 투입물을 활용하여 바람직한 산출물을 생산하기 위한 의사결정개체들의 종합적 효율수치를 제공함에 따라 각각의 DMU 중 효율성이 가장 우수한 DMU가 어디인지를 평가 할 수 있으며, 비효율적인 DMU는 효율적인 DMU가 되기 위하여 필요한 투입물의 종류 및 투입량을 분석할 수 있다. 
교통사고 개선사업의 개선효과가 저하되고 있는 상황인 이유는 무엇인가? 3%로 개선효과가 저하되고 있는 상황이다. 이는 개선계획 수립 시 지자체별 인구규모, 재정 상황 등을 반영하지 못하고 단순히 교통사고 유형에 따라 획일적인 개선 공사방식을 제시하기 때문이다.
DEA모형이란 무엇인가? DEA모형은 복수의 투입물과 복수의 산출물에 대하여 DMU(Decisino Marking Unit, 의사결정개채)들의 상대척 효율성을 평가하기 위한 방법으로 1978년 최초로 제안되었으며, 특히, 유사한 사업(서비스)을 제공하는 조직의 효율성을 평가하는데 효과적이다. 
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참고문헌 (10)

  1. R. D. Banker, A. Charnes and W. W. Cooper, "Some Models for the Estimation of Technical and Scale Efficiencies in Data Envelopment Analysis", Management Science, Vol.30, No.9, pp.1078-1092, 1984. 

  2. K. J. Moon, "Measuring and Evaluating the Efficiency of Public Libraries: The Case of 21 Public Libraries in Busan", Korean Society and Public Administration, Vol. 20, No. 2, pp.59-92, 2009. 

  3. Y. C. Jang and T. S. Ryu, "Effectiveness Analysis of Traffic Island at Black Spots, Proceedings of the KOR-KST Conference, Vol. 2006, No.4, 2006. 

  4. Y. S. Kim, D. S. Soo and Y. I. Lee, "Effectiveness Analysis of Improvement Project at Black Spot", Proceedings of the KOR-KST Conference, 2007. 

  5. S. J. Hong, J. H. Oh and H. G. Ha, "Determining Priority of Transport Policies with a Focus on Data Envelopment Analysis with Ranked Voting Data", Journal of Korean Society of Transportation, Vol. 21, No. 5, pp. 49-58, 2003. 

  6. Y. Ch. Choi and J. H. Hong, "Applying DEA Technique to Estimation of the Optimal number of Traffic Policemen in Police Stations", Korean Comparative Government Review, Vol.14, No.2, pp. 355-376, 2010. 

  7. J. S. Han, H. L. Kim and S. Y. Go, "A DEA(Data Envelopment Analysis) Approach for Evaluating the Efficiency of Exclusive Bus Routes", Journal of Korean Society of Transportation, Vol. 27, No. 6, pp. 45-53, 2009. 

  8. Y. N. Kim and T. Y. Jang, "Relative Efficiency among Cities and Counties in Chonbuk Province on Traffic Accident by Data Envelopment Analysis", KSCE 2012 Convention Program, pp. 9-12, 2012. 

  9. C. H. Lee, J. K. Kim, S. J. Hwang and J. W. Jeon, "An Analysis of Efficiency of Superior Appraisal Corporations Using DEA", The Korea Contents Society, Vol.10, No.12, pp.290-299, 2010. 

  10. TAAS, Traffic Accident Analysis System(http://taas.koroad.co.kr) 

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