최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.28 no.3, 2017년, pp.347 - 356
조유향 (초당대학교 간호학과) , 도은영 (광주여자대학교 간호학과) , 강경숙 (남부대학교 간호학과) , 김영미 (전남과학대학교 간호학과) , 김윤경 (전남대학교 간호대학) , 류화라 (송원대학교 간호학과) , 이정미 (조선간호대학교) , 최인희 (광주보건대학교 간호학과) , 최희정 (목포가톨릭대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to provide basic evidence to improve community health nursing practice education by analyzing the current status of actual operation, program outcomes and evaluation methods, and the level of achieving learning goals. Methods: Data were collected through an e-m...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육이란? | 간호교육은 간호학생이 이론과 실무가 상호 연결된 교육을 받고 졸업 후 전문직 간호사로 인정받을 수 있도록 준비하는 과정이다[1,2]. 따라서 간호교육의 목적은 이론교육과 실습교육을 통하여 수준 높은 간호를 제공할 수 있는 전문직 간호사를 양성하는 데 있으며, 이러한 간호교육의 목적을 달성하기 위해 이론을 적용할 수 있는 실습교육과정의 운영은 필수적인 것이다[1,3,4]. | |
간호교육의 목적은? | 간호교육은 간호학생이 이론과 실무가 상호 연결된 교육을 받고 졸업 후 전문직 간호사로 인정받을 수 있도록 준비하는 과정이다[1,2]. 따라서 간호교육의 목적은 이론교육과 실습교육을 통하여 수준 높은 간호를 제공할 수 있는 전문직 간호사를 양성하는 데 있으며, 이러한 간호교육의 목적을 달성하기 위해 이론을 적용할 수 있는 실습교육과정의 운영은 필수적인 것이다[1,3,4]. | |
간호학생들에게 간호실무현장에서 이루어지는 임상실습이 어떤 도움이 되는가? | 간호실무현장에서 이루어지는 임상실습을 통해 간호학생들은 이론적 지식을 실제로 대상자에게 적용시켜 건강문제를 확인하고, 문제해결을 위한 간호중재를 수행하며, 중재결과를 평가하는 체계적인 문제해결과정을 습득한다[3,5]. 이를 통해 전문지식을 실무에서 효율적으로 활용할 뿐만 아니라 간호직 수행에 요구되는 핵심술기 및 전문직업인으로서의 태도와 가치관을 형성하게 되며[1], 간호사가 되어가는 과정에서 의미 있는 경험을 하게 된다[2]. 이처럼 간호교육과정에서 실습교육은 전문직 간호사 양성의 중요한 부분을 차지하고 있기 때문에 간호교육 인증평가 기관인 한국간호교육평가원에서는 임상실습교과목 22~24학점 1,000시간 이상 이수를 필수교육과정으로 요구하고 있다[6]. |
Lee CY, Lee HY, Kim GS, Kang KA. Current status of community health nursing practicum in bachelor program in Korea. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2006;17(1):26-37.
Kang SY. The social adjustment process of nursing student in the clinical practice. Journal of Korean Association for Qualitative Research. 2016;1:9-19.
Sung KW. Satisfaction of community practice in nursing student. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2003;9(1):41-50.
Kim LS. A Q-methodological study on the community nursing practice of nursing students. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 1997;8(1):133-143.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Evaluation manual of nursing education certification for the second half of 2015;1-50 [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing, 2015 [cited 2016 May 20]. Available from: http://kabone.or.kr/kabon02/index04.php
Ministry of Education and Korean Education Development institute. Statistical yearbook of education [Internet]. Seoul: Statistics Korea. 2015 [cited 2016 June 25]. Available from: http://kess.kedi.re.kr/index
Carter KF, Kaiser KL, O'Hare PA, Callister LC. Use of PHN competencies and ACHNE essentials to develop teachinglearning strategies for generalist C/PHN curricula. Public Health Nursing. 2006;23(2):146-160.
Ministry of Health and Welfare. The fourth health plan 2020 (2016-2020) [Internet]. Sejong: Ministry of Health and Welfare. 2015 [cited 2016 June 20]. Available from: http://www.khealth.or.kr/hp2020/bbs.do?pgNoHB001
Park JM, Lee SJ. Evaluation of community health nursing practice and nursing student's clinical experience at public health centers. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2002;13(1):161-170.
Oh JJ. Nursing students' experiences on home visiting nursing service in public health center. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2003;14(2):299-311.
Min SY, Park SK, Park JM, Lee SJ. Experience on home visiting nursing service among the elderly in community. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2005;16(4):437-445.
Chung YK, Kim YH, Yang KH, Han KJ, Han SI. A preliminary study on setting philosophy and curriculum development in nursing education. Journal of Korean Academy of Nursing. 1988;18(2):162-188.
Park IH, Ko JE, Choi HJ, Ahn OH, Kim HG, Yang SJ, et al. Community health nursing I. Seoul: Hyunmoonsa; 2016. 440 p.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Core basic nursing skill items 2nd ed. [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education. 2012 [cited 2016 June 5]. Available from: http://kabone.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120130201102332.pdf
Black P, Wiliam D. Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. 2009;21:5-31
Stone R, Cooper S, Cant R. The value of peer learning in undergraduate nursing education: A systematic review. ISRN Nursing. 2013;2013:1-11.
June KJ, Chin YR, Kim, HG, Kim CM, Song YY, Kim SY, et al. Direction of the community health nursing practice education focusing on the nursing education accreditation criteria. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2016; 27(2):183-192. https://doi.org/10.12799/jkachn.2016.27.2.183
Evans-Agnew R, Reyes D, Primomo J, Meyer K, MatlockHightower Co. Community health needs assessments: Expanding the boundaries of nursing education in population health. Public Health Nursing. 2016;34(1):69-77. https://doi.org/10.1111/phn.12298
Oppewal S, Lamanna BF, Lee GL. Comparison of the dissemination and implementation of standardized public health nursing competencies in academic and practice settings. Public Health Nursing. 2006;23(2):99-107.
Korean Academy of Community Health Nursing. The learning objectives of community health nursing [internet]. Seoul: Korean Academy of Community Health Nursing. 2013 [cited 2017 July 16]. Available from: http://kchn.or.kr/new/community/community02_3.php?article_num1&modeview&number543&page1&b_nametdata
Donna MD. ICN framework of disaster nursing competencies [internet]. Geneva: World Health Organization and International Council of Nurses. 2009 [cited 2017 July 16]. Available from: http://wpro.who.int/hrh/documents/icn_framework/en/
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.