최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.4 no.4, 2018년, pp.173 - 180
양복이 (대구한의학교 대학원 평생교육융합학과) , 김진숙 (대구한의대학교 평생교육융합학과)
In order to find how their learning satisfaction to impact on continuous learning, this study analyzed 206 participants who are learners under the literacy education from Ulsan city. With the first results, when looking over their learning satisfaction, we found that the level of satisfaction was th...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
문해교육의 효과는 어떤 것이 있는가? | 문해교육은 학습자들에게 적합한 눈높이 교육을 통해 학습자의 학구열을 높일 뿐 아니라 학습에 대한 흥미도 유발하는 효과를 볼 수 있다. 실제로 현장에서 문해교육을 담당하는 지도자들에 따르면 문해교육에 처음 참여하는 1단계인 ‘소망의 나무’ 과정을 성공적으로 이수하는 경우는 60% 정도를 보이는 것으로 나타났다[5]. | |
문자해득교육이란? | 평생교육법(제39조)에 따르면 ‘문자해득교육’(이하 문해교육이라 한다)은 일상생활을 영위하는데 필요한 문자해득능력을 포함한 사회적·문화적으로 요청되는 기초 생활능력 등을 갖출 수 있도록 하는 조직화한 교육프로 그램으로 정의한다[10]. 동법에서는 국가 및 지방자치단체는 성인의 사회생활에 필요한 문자해득능력 등 기초능력을 높이기 위하여 노력하여야 한다고 규정하고 있다[10]. | |
인간의 자아실현을 위해 습득해야 하는 것은? | 인간은 사회적 동물로 지역사회에서 하나의 구성원으로 상호관계를 맺고, 지역의 문화를 학습하며 인식하고 자신과 타인의 세계를 습득한다. 이러한 학습과정을 통해 타인과의 동질성과 이질성을 찾고 자아실현을 고취한다. |
Mi-Jeong Kim. The correlation between attending motivation and learning satisfaction of the literacy education learners. Jeonbuk University Education Graduate School / Master's degree paper.2017.
Jeong-Sook Seong. Research of literacy education status and satisfaction for adult women. Kyungnam University Education Graduate School / Master's degree paper. 2008.
Soo-Myung Yang. Satisfaction study of Old learners according to attending characteristics of literacy education. Around Daegu city. Daegu University Education Graduate School / Administration Master's degree paper. 2009.
Young-Ju Lee. Elimination f 'a mi-parcours analysis of USA on-line teacher training program for the gifted and talented. Korea teacher education study, Vol 27, No. 3. 2010.
Ha-Hyung Lee. Ulsan Pureun School principal's interview. 2017.
Hey-Kyung Lim. Literacy education program of Sangju university(Cases study): Focus on continuous attending & hindrance causes. Aju university Master's degree paper. 2015.
Hye-Ryung Jeong. Study on adult students' perception on credit recognition regarding the preceding experience learning. Korea Adult Education School. Vol. 18, No. 3. 2015.
Sung-Yeon Cho, Mi-Ran Moon. Study on variables impacting on learning achievement of adult learners. Education science study. Vol. 45, No. 2. 2007.
Jae-Cheol Cho, Jin-Sok Kim. Impact of Adult ADHD Tendency on Self-Estem and Alcohol Adiction. The Joumal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 4, No. 1, pp.165-174. 2018.
National Literacy Education Center, Adult Literacy Education. https://le.or.kr/contentView.do
National Institute for Lifetime Education. www.nile.or.kr
Korea Literacy Education Association. cafe.daum.net/Korea Literacy. 2007.
Daeri Association. Life Education Ordinance partial amends draft passed on the Cabinet meeting, The difference of Education charge is 5.2 times between high class and low class of 20%. 2016.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.