최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.48 no.6, 2018년, pp.708 - 719
김수진 (전남대학교 간호대학.간호과학연구소) , 김보영 (경상대학교 간호대학.건강과학연구원)
Purpose: This study was conducted to examine the effects of a communication empowerment program based on situated learning theory for nursing students. Methods: A non-equivalent control group pretest-posttest design was used. The study participants were 61 nursing students (31 in the experimental gr...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호조직 안에서 의사소통이 원활하게 이루어질때 효과는 무엇인가? | 간호사는 임상현장에서 다양한 조직의 중심에 위치하고 있기 때문에 협력과 조정을 위한 의사소통능력[2], 대상자와의 치료적 의사소통능력[1], 지도력을 발휘하기 위한 의사소통능력[3]등이 준비되어야 한다. 간호 조직 안에서 의사소통이 개방적으로 원활하게 이루어질 때 간호사들의 직무만족도가 높아지고[2], 임파워먼트가 증진되며[4], 조직 몰입도 역시 향상된다. 뿐만 아니라 의사소통능력은 전문직 능력 향상에 영향을 미치는 중요한 요인이며, 리더십을 결정짓는 주요 요인이므로[3], 임상 실무현장에서는 간호사의 의사소통 역량 개발을 위한 지속적인 교육[4]이 중요하다. | |
간호사에게 필요한 의사소통 능력과 그 이유는 무엇인가? | 최근 건강에 대한 국민들의 관심이 증가되고 있으며, 급변하는 의료환경에서 보다 효과적인 간호를 제공하기 위해서는 간호사의 의사소통능력[1]이 매우 중요하다. 간호사는 임상현장에서 다양한 조직의 중심에 위치하고 있기 때문에 협력과 조정을 위한 의사소통능력[2], 대상자와의 치료적 의사소통능력[1], 지도력을 발휘하기 위한 의사소통능력[3]등이 준비되어야 한다. 간호 조직 안에서 의사소통이 개방적으로 원활하게 이루어질 때 간호사들의 직무만족도가 높아지고[2], 임파워먼트가 증진되며[4], 조직 몰입도 역시 향상된다. | |
상황학습 이론을 따를때 학습자는 어떠한 방법으로 지식을 습득하는가? | 상황학습 이론은 실제적인 상황 안에서 지식을 가르쳐야 한다는 것을 강조한 이론이다[20]. 학습자는 과거 경험, 선입견 및 사전 지식 등 자신이 경험한 맥락 안에서 지식을 습득한다. 이러한 경험을 바탕으로 학습자는 반복적으로 여러가지 상황을 체험하며 문제를 인식하고, 탐색, 통합을 통해 문제를 해결하는 전 과정에서 과제나 내용을 주도적으로 습득한다[22]. 따라서 의사소통능력이 실제와 유사한 상황 속에서 개발된다는 점을 고려해 볼 때, 상황학습 이론은 실제로 부딪치는 실제적 맥락을 제공, 실제적 활동 기반, 전문가 수행참조, 다양한 관점 및 정보, 사고의 명료화 등 9가지 전략을 이용하므로[19,21] 본 프로그램을 구성하는데 적합하다. |
Lee GJ. Communication and Nursing. 3rd ed. Seoul: Shinkwang; 2014. p. 1-300.
Park YR, Yang S. Nurse managers' facilitative communication and nurses' organizational commitment, job satisfaction, and empowerment. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2008;17(3):342-352.
Choi J, Ha NS, Park JW. The relationship between managerial characteristics of the nursing organization and organizational. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2003;9(4):625-639.
Cho YH. Development and effects of team-based learning program on enhance of communication competence for nursing students [dissertation]. Gwangju: Chosun University; 2014. p. 1-112.
Park Y, Im SB, Kim HS. The effects of reinforced self-understanding in nursing communication curriculum. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2009;18(3):361-368.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Accreditation Manual of Nursing Education. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2013. p. 1-11.
Kim HS, Park WJ, Ha TH. The influencing factors of interpersonal relationship in nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2006;12(2):229-237.
Kim HM. The effect of the solution-focused communication training on the problem solving ability and interpersonal relationship of nursing students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2009;18(4):399-408.
Park HJ, Lee KJ, Kim SS. A comparative study on the counseling self-efficacy and empathy of psychiatric nurses and general ward nurses. Health & Nursing. 2014;26(1):9-19.
Won JS, Shin HS. The effect of small group based communication training program on the competency of communication and the human relationship in nursing college students. Journal of East-West Nursing Research. 2008;14(2):60-66.
Lee NK. Narrative literature class in nursing using emotional intelligence. Journal of Qualitative Inquiry. 2018;4(2):169-189. https://doi.org/10.30940/JQI.2018.4.2.169
Wong CS, Law KS. The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly. 2002;13(3):243-274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Archives of Psychiatric Nursing. 2015;29(2):90-95. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2014.11.003
Lave J, Wenger E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press; 1991. p. 63-82.
Lee JH, Lee SH, Kim JW. Design principles of online environments for Chinese language learning. Multimedia-Assisted Language Learning. 2004;7(2):315-333.
Bailey TR, Hughes KL, Moore DT. Working knowledge: Work-based learning and education reform. New York (NY): Routledge-Falmer; 2004. p. 1-256.
Bong EJ. Effect of interpersonal relationships and communication curriculum were utilized group activities on interpersonal relationships and communication self-efficacy among nursing student. The Journal of the Korea Contents Association. 2013;13(10):394-402. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.394
Lee BS. The impact of action learning team members' emotional intelligence on their communication competence: The mediation effects of team-member exchange and learning coach's emotional intelligence perceived by team members. Journal of Industrial Economics and Business. 2010;23(2):929-954.
Song EJ. The effects of a communication training program on communication and interpersonal relationship for student nurses in clinical practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2006;13(3):467-473.
Jeong CY, Seo YS. Effect of the convergence communication training program for communication self efficacy, communicative competence, and interpersonal relations of nursing students. Journal of Digital Convergence. 2017;15(5):271-280. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.5.271
Hwang PJ, Lee IS, Jeon MK. The influence of employees’ emotional intelligence on job satisfaction and organizational citizenship behavior. Productivity Review. 2011;25(3):311-330.
Hur GH. Construction and validation of a global interpersonal communication competence scale. Korean Journal of Journalism & Communication Studies. 2003;47(6):380-408.
Cha NH, Kim YK. Relationship between personality and parental rearing attitudes perceived by nursing college students. Journal of Korean Biological Nursing Science. 2011;13(3):283-290.
Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 1977;84(2):191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Reams S, Bashford C. Interdisciplinary role play: Nursing and theater students advance skills in communication. Delta Kappa Gamma Bulletin. 2011;77(4):42-48.
Kesten KS. Role-play using SBAR technique to improve observed communication skills in senior nursing students. Journal of Nursing Education. 2011;50(2):79-87. https://doi.org/10.3928/01484834-20101230-02
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.