$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

챗봇 활용이 국내 영어 학습자의 어휘 습득에 미치는 영향
Chatbots and Korean EFL Students' English Vocabulary Learning 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.2, 2018년, pp.1 - 7  

김나영 (한신대학교 정조교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 챗봇의 활용이 한국 대학생의 영어 어휘 학습에 미치는 영향을 조사한 것으로, 챗봇과의 채팅을 통해 실험 참가자의 영어 어휘 능력이 실제 상승하는지 여부와 영어 어휘 학습에 대한 인식이 어떻게 변하는지 알아보는 데 그 목적이 있다. 47명의 국내 대학생을 실험그룹과 통제그룹으로 나누어 총 8주 동안 실험을 진행하였고, 챗봇 활용의 효과를 파악하기 위해 실험 시작 전과 종료 후 사전 사후 어휘 평가를 실시하였으며, 사전 사후 설문조사를 통해 챗봇을 활용한 어휘 학습에 대한 참가자의 인식 변화를 조사하였다. 본 연구의 주요 결과 및 시사점은 다음과 같다. 사전 사후 어휘 평가 결과, 참가자의 어휘 능력은 실험 전에 비해 실험 종료 후 상승한 것으로 나타났고, 사전 사후 설문 결과, 챗봇의 활용은 참가자의 영어 어휘 학습에 대한 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 중요한 역할을 하는 것으로 파악되었다. 테크놀로지의 발달과 함께 최근 영어 교육에 있어 챗봇의 활용이 증가하는데 비해 그에 대한 실증적 연구가 부족하다는 점을 고려해 볼 때, 본 연구가 갖는 시사점이 크다고 할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The current study investigates whether artificially intelligent chatbots influence Korean EFL students' vocabulary learning. For eight weeks, 47 college students in Korea participated in this study. They were divided into two groups: one experimental group and one control group. Participants in the ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Pedagogical implications can also be drawn from the findings for teachers in EFL settings who are interested in technology-assisted language learning to facilitate their students' vocabulary learning. The current study opens up new possibilities for the use of chatbots for English vocabulary development. EFL students can improve English vocabulary in terms of nouns, adjectives, and verbs by engaging in chat with chatbots.
  • The focus of this study was to ascertain whether the use of chatbots had a notable effect on EFL students' vocabulary learning.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (15)

  1. N. Y. Kim. (2017). Effects of different types of chatbots on EFL learners' speaking competence and learner perception. Cross-Cultural Studies, 48, 223-252. 

  2. Wang, Y. F. & Petrina, S. (2013). Using learning analytics to understand the design of an intelligent language tutor? Chatbot lucy. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 11(4), 124-131. 

  3. Braun, A. (2003). Chatbots in customer communication. Berlin: Springer. 

  4. Fryer, L. & Carpenter, R. (2006). Emerging technologies bots as language learning tools. Language Learning & Technology, 10(3), 8-14. 

  5. Richards, J. & Eckstut-Didier, S. (2003). Strategic reading 2. New York: Cambridge University Press. 

  6. Cook, J. (2015). Negotiation for meaning and feedback among language learners. Journal of Language Teaching & Research, 6(2), 250-257. 

  7. J. U. Yun & J. I. Han. (2015). Effects of vocabulary task types on EFL learners' vocabulary learning. Foreign Languages Education, 22(3), 27-55. 

  8. Hyland, K. (1997). Is EAP necessary? A survey of Hong Kong undergraduates. Asian Journal of English Language Teaching, 7(2), 77-99. 

  9. N. Y. Kim. (2017). A study on different types of speech acts in voice-chat between EFL students and a chatbot. Studies in English Education, 22(3), 81-109. 

  10. Alemi, M. Meghdari, A. & Ghazisaedy, M. (2014). Employing humanoid robots for teaching english language in Iranian junior high-schools. International Journal of Humanoid Robotics, 11(3), 1-25. 

  11. N. Y. Kim. (2017). Effects of English programs in the workplace on employees' English learning: A case study on in-company English programs in Korea. Journal of Convergence for Information Technology, 15(5), 71-77. 

  12. J. Park. (2016). Way of training English teacher's of verbally talented children for convergence-based education in the digital age. Journal of the Korea Convergence Society, 7(6), 185-192. 

  13. B. W. Kim. (2016). A study on convergence of mobile learning UX platform service for English learning. Journal of the Korea Convergence Society, 7(5), 155-160. 

  14. J. I. Yi & J. S. Han. (2017). A study on developing a learning material screening system for improving foreign language learning efficiency. Journal of Convergence for Information Technology, 7(1), 87-92. 

  15. N. Y. Kim. (2016). Effects of different voice-chat conditions on Korean EFL learners' speaking ability, oral interaction, and affective factors. Unpublished Doctoral Dissertation, Seoul: Ewha Womans University. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로