$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 국내 대학생의 영어 듣기 및 읽기 능력 향상을 위한 챗봇 활용 연구
A Study on Chatbots for Developing Korean College Students' English Listening and Reading Skills 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.8, 2018년, pp.19 - 26  

김나영 (세한대학교 교양학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 챗봇의 활용이 국내 대학생의 영어 듣기 및 읽기 학습에 미치는 영향을 조사한 것으로, 실험 참가자의 영어 듣기 및 읽기 능력이 챗봇과의 채팅을 통해 실제로 상승하는지에 대한 여부를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 총 46명의 참가자를 실험그룹과 통제그룹으로 나누어 16주 동안 실험을 진행하였으며, 실험 시작 전과 실험 종료 후 사전 사후 평가를 실시하여 챗봇 활용의 효과를 파악하였다. 본 연구의 주요 결과 및 시사점은 다음과 같다. 사전 사후 평가 결과 실험그룹과 통제그룹 모두에서 영어 듣기 및 읽기 능력이 유의미하게 상승한 것으로 나타났다. 특히 영어 듣기능력과 관련하여 실험그룹이 통제그룹보다 사후 평가에서 더 많은 상승폭을 보임으로써 듣기 능력 향상에 대한 챗봇 활용의 효과를 증명하였다. 본 연구는 4차 산업혁명 시대에 따라 영어 학습을 위한 챗봇 활용에 대한 시사점을 제시하는데 그 의의를 갖는다고 볼 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In an effort to investigate the effects of chatbots on English listening and reading skills, 46 college students participated in the current study. Participants consisted of first-year students who enrolled in an English class at a university in South Korea. They were randomly divided into two group...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • In order to investigate the effectiveness of the use of chatbots, 46 participants took part in this study. All participants were requested to take the TOEIC Listening and Reading Tests as pre- and post-tests to investigate the changes after engaging in chatbot assisted language learning.
  • During the experiment, all participants took their English lessons for two and a half hours a week. For the experiment, participants were divided into two groups: One experimental group and one control group.
  • Given the dearth of empirical studies examining the effects of chatbots on EFL receptive skills, the present study aims to report the effectiveness of the use of chatbots in relation to Korean college students' English listening and reading skills.
  • In order to examine the effectiveness of chatbots, carried out was quantitative analysis. Data from the current study were analyzed using SPSS 18.
  • For graduation, this English course was a prerequisite at the university. Over the experimental period, the students took their English lessons for two and a half hours a week from the instructor who had 8 years of experience in teaching.
  • The present study evaluated the effects of chatbots on Korean college students’ listening and reading skills.
  • The purpose of the current study was to examine the effects of chatbots on EFL receptive skills: listening and reading skills. In order to investigate the effectiveness of the use of chatbots, 46 participants took part in this study.
  • To examine the changes in participants’ listening and reading skills, paired samples t-tests were run between the pre-test and the post-test.

대상 데이터

  • The purpose of the current study was to examine the effects of chatbots on EFL receptive skills: listening and reading skills. In order to investigate the effectiveness of the use of chatbots, 46 participants took part in this study. All participants were requested to take the TOEIC Listening and Reading Tests as pre- and post-tests to investigate the changes after engaging in chatbot assisted language learning.
  • Participants consisted of 46 college students who enrolled in a 16-week English class at a university in Korea. They were mostly freshmen students taking the same class named English 1.

데이터처리

  • In order to explore the effects of chatbots between the two groups, independent t-tests were performed on the post-listening and reading tests. Table 3 represents the descriptive statistics and t-test results.
  • To compare the pre- and post-test scores, paired samples t-tests were run. To compare the mean differences between the experimental group and the control group, an independent t-test was administered. P values were set at .
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로