본 연구의 목적은 고등학교 학생들의 소집단 자유 탐구 활동에서의 탐구 문제 발견 과정을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 고등학교 2학년 학생 91명을 대상으로 자유 탐구를 수행하게 하였다. 한 학기(약 4개월) 동안 이루어진 탐구 과정 중 비교적 성공적으로 탐구를 수행한 15개 모둠, 48명의 학생들을 대상으로 모둠별 심층 면담을 실시하였다. 면담 결과를 바탕으로 학생들의 탐구 과정에서 나타난 탐구 문제 발견의 단계와 탐구 문제 발견을 위해 시도한 전략을 통해 탐구 문제 발견 과정의 특징을 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 탐구 문제 발견 과정에서 주제어 선정, 문제점 제시, 의문점 제시, 탐구 문제 발견 등의 단계가 발견되었으며, 특히 탐구의 소재, 상황 등의 탐구 대상에 해당하는 주제어 선정 과정이 많이 발견되었다. 둘째, 학생들이 탐구 문제 발견 과정에서 사용한 전략으로는 정보 탐색, 선행 연구 탐색, 지식/경험의 공유, 지식/경험의 연결과 확장, 환경 인식, 전문가 자문, 적합성 논의, 정교화 등이 발견되었다. 셋째, 일상생활에서의 문제점을 발견하고 이를 해결하는 방안을 연구하는 형태의 탐구에서는 문제 발견 과정이 비교적 쉽게 이루어졌다. 넷째, 인터넷을 통한 선행 연구의 탐색은 주제어 선정 및 탐구 주제의 정교화 과정에서 유용하게 활용되었다. 다섯째, 학생들이 여러 개의 후보 탐구 주제 중 하나를 선택할 때 고려하는 주요 요인은 실행 가능성, 실생활 적용 가능성, 경제성 등이었다. 여섯째, 시사적인 상황이 탐구 주제 생성에 영향을 주었다. 이상의 내용을 바탕으로 학생들의 탐구 문제 발견을 도와 줄 수 있는 몇 가지 방안을 논의하였다.
본 연구의 목적은 고등학교 학생들의 소집단 자유 탐구 활동에서의 탐구 문제 발견 과정을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 고등학교 2학년 학생 91명을 대상으로 자유 탐구를 수행하게 하였다. 한 학기(약 4개월) 동안 이루어진 탐구 과정 중 비교적 성공적으로 탐구를 수행한 15개 모둠, 48명의 학생들을 대상으로 모둠별 심층 면담을 실시하였다. 면담 결과를 바탕으로 학생들의 탐구 과정에서 나타난 탐구 문제 발견의 단계와 탐구 문제 발견을 위해 시도한 전략을 통해 탐구 문제 발견 과정의 특징을 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 탐구 문제 발견 과정에서 주제어 선정, 문제점 제시, 의문점 제시, 탐구 문제 발견 등의 단계가 발견되었으며, 특히 탐구의 소재, 상황 등의 탐구 대상에 해당하는 주제어 선정 과정이 많이 발견되었다. 둘째, 학생들이 탐구 문제 발견 과정에서 사용한 전략으로는 정보 탐색, 선행 연구 탐색, 지식/경험의 공유, 지식/경험의 연결과 확장, 환경 인식, 전문가 자문, 적합성 논의, 정교화 등이 발견되었다. 셋째, 일상생활에서의 문제점을 발견하고 이를 해결하는 방안을 연구하는 형태의 탐구에서는 문제 발견 과정이 비교적 쉽게 이루어졌다. 넷째, 인터넷을 통한 선행 연구의 탐색은 주제어 선정 및 탐구 주제의 정교화 과정에서 유용하게 활용되었다. 다섯째, 학생들이 여러 개의 후보 탐구 주제 중 하나를 선택할 때 고려하는 주요 요인은 실행 가능성, 실생활 적용 가능성, 경제성 등이었다. 여섯째, 시사적인 상황이 탐구 주제 생성에 영향을 주었다. 이상의 내용을 바탕으로 학생들의 탐구 문제 발견을 도와 줄 수 있는 몇 가지 방안을 논의하였다.
The purpose of this study is to explore the process of inquiry problem finding in high school students' small group free-inquiry. For this purpose, 91 second grade high school students took part in small group free-inquiry. We conducted interviews with students (48 students in 15 groups) who were re...
The purpose of this study is to explore the process of inquiry problem finding in high school students' small group free-inquiry. For this purpose, 91 second grade high school students took part in small group free-inquiry. We conducted interviews with students (48 students in 15 groups) who were relatively successful in the inquiry performed for one semester (about 4 months). Based on the results of the interviews, we analyzed the characteristics of the inquiry problem finding through the steps and strategies in the inquiry problem finding process. The main results are as follows: First, in the inquiry problem finding process, steps such as selecting keyword, presenting an inconvenience, presenting a question, and finding an inquiry problem were found, and in particular, the process of selecting the keyword that correspond to the subject of inquiry, such as the material and situation of inquiry, is very important step in inquiry problem finding. Second, the strategies that students used in the process of finding inquiry problem included searching information, review of prior research, sharing of knowledge and experience, linking and extension of knowledge and experience, environmental awareness, expert consultation, discussion of suitability, elaboration, etc. Third, finding an inquiry problem was relatively easy in the inquiry for finding out problems (i.e. inconvenience) in everyday life and investigating ways to solve them. Fourth, the review of prior researches through the internet was useful in the process of selecting keyword and elaboration. Fifth, the factors that students consider when selecting one of several candidate inquiry problems are feasibility, real-life applicability, and economic condition. Sixth, the current affairs had a positive impact on the inquiry problem finding. Based on the above results, we discussed some ways to increase students' inquiry problem finding ability.
The purpose of this study is to explore the process of inquiry problem finding in high school students' small group free-inquiry. For this purpose, 91 second grade high school students took part in small group free-inquiry. We conducted interviews with students (48 students in 15 groups) who were relatively successful in the inquiry performed for one semester (about 4 months). Based on the results of the interviews, we analyzed the characteristics of the inquiry problem finding through the steps and strategies in the inquiry problem finding process. The main results are as follows: First, in the inquiry problem finding process, steps such as selecting keyword, presenting an inconvenience, presenting a question, and finding an inquiry problem were found, and in particular, the process of selecting the keyword that correspond to the subject of inquiry, such as the material and situation of inquiry, is very important step in inquiry problem finding. Second, the strategies that students used in the process of finding inquiry problem included searching information, review of prior research, sharing of knowledge and experience, linking and extension of knowledge and experience, environmental awareness, expert consultation, discussion of suitability, elaboration, etc. Third, finding an inquiry problem was relatively easy in the inquiry for finding out problems (i.e. inconvenience) in everyday life and investigating ways to solve them. Fourth, the review of prior researches through the internet was useful in the process of selecting keyword and elaboration. Fifth, the factors that students consider when selecting one of several candidate inquiry problems are feasibility, real-life applicability, and economic condition. Sixth, the current affairs had a positive impact on the inquiry problem finding. Based on the above results, we discussed some ways to increase students' inquiry problem finding ability.
과학적 탐구란 과학자들이 연구하는 과정을 학생 수준에서 수행하는 것으로 학생들은 과학 탐구 교육을 통해 과학 지식을 습득할 수 있으며 과학의 본성을 이해하고, 자연 세계를 연구하는 방법을 배우게 되며 과학에 대한 긍정적인 자세를 갖출 수 있다(Abd-El-Khalick,Bell, & Lederman, 1998).
학교의 과학적 탐구가 의미 있는 학습을 제공하지 못한다는 비판을 받는 이유는 무엇인가?
, 2003; Hodson, 1982; Wellington, 1998). 그 이유 중 하나는 교과서에 제시된 탐구가 관련된 과학 개념을 학습하는 과정에서 도입되어 학생들이 주어진 과정을 따라서 진행하는 수행 중심의 활동으로 구성 되었기 때문이다.
문제 발견이란 무엇인가?
Getzels & Csikszentmihalyi(1975)는 창의적 성취는 문제 해결보다 문제 발견으로부터 기인한다고 하였으며,여러 연구자들(Chand & Runco, 1993; Wakefield, 1985)은 문제 발견을 창의성의 중요한 요소로 보았다. 문제 발견은 흔히 문제 해결의 단계 중 하나로 생각되어 왔으나, 문제 발견은 문제 해결에 포함된 과정이 아니라, 문제를 해결하기 이전에 문제를 상상하고 제기하고,만들고, 창조하는 행동, 태도, 사고 과정이며(Treffinger, Isaksen &Dorval, 1994), 문제 구성(problem construction), 문제 발견(problem discovery), 문제 표현(problem expression), 문제 제기(problem posing),문제 제안(problem generation) 등의 여러 가지로 표현된다. 문제의 유형에 대해서 Getzels(1987)은 문제가 제기된 상황, 문제가 발견 되어야 하는 상황, 문제가 창조되어야 하는 상황으로 구별하였고,Dillon(1982)은 존재하는 문제, 부상하는 문제, 잠재된 문제 등으로 구별하기도 했다.
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