최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.3, 2018년, pp.353 - 362
김정희 (제주대학교 간호대학) , 박영숙 (한국방송통신대학교 간호학과)
The purpose of this study was to investigate the effect of character strength and self-efficacy on subjective happiness of adult learners of distance nursing education. The subjects were 261 adult learners of Bachelor Science in nursing course for Registered Nurse of a national open university. The ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
긍정심리학에서 인간의 진정한 행복은 어떻게 실현되는가? | 긍정심리학을 처음 제안한 마틴 셀리그만은 인간의 진정한 행복은 자신의 타고난 성격강점을 찾고 계발하여 일상생활에서 발휘될 때 실현될 수 있다고 하였다[12,13]. 긍정심리학의 핵심개념인 성격강점은 사고, 정서, 행동에 반영되어 있는 개인의 독특한 긍정적 특성으로[14,15], 자신의 성격강점을 활용함으로써 개인의 행복감을 향상시킬 수 있는 것으로 나타났다[16]. | |
원격교육의 장점은? | 원격교육은 m-learning, e-learning과 같이 다양한 최신 교육매체와 통신기술을 이용함으로써 시간과 장소의 제한을 받지 않으며, 낮은 비용으로도 학업수행이 가능하다. 또한 웹강의(web-based instruction) 형태는 기존의 전통적인 원격교육의 단점들을 극복하고 다양한 온라인 학습 자료들을 활용할 수 있고 학습자의 페이스에 맞게 조정이 가능하며 학습자간이나 학습자와 교수자간의 적극적인 상호작용으로 학습효과를 높이고 있다[7]. | |
개인의 성격강점에 기반한 학습지원이 학습자의 행복감에 기여할 수 있는 이유는? | Kim과 Kwon[17]도 개인의 대표적인 성격강점을 인식하고 일상생활에서 활용하는 개인의 강점기반 중재의 효과성을 검증한 바 있다. 즉 강점인식집단, 강점활용집단, 약점인식집단, 약점보완집단의 실험집단을 구성하여 자신의 강점이나 약점의 인식과 경험, 활용과 보완 경험의 구체적인 내용과 실천사항을 매일 기록하여 보고하도록 한 결과, 강점집단이 약점집단보다 삶의 만족도, 행복, 긍정정서의 변화량이 통계적으로 유의하게 크게 나타났으며, 강점인식집단과 강점활용집단의 삶의 만족도, 행복, 긍정정서의 사전-사후 차이가 통계적으로 유의한 것으로 보고하였다. 이는 개인의 성격강점에 기반한 학습지원 전략의 모색이 학습자의 행복감 향상에 기여할 수 있음을 시사해준다. |
H. H. Park, K. O. Lee & S. O. Kim. (2016). A study on the participation motivation of clinical nurses in job training. Journal of Digital Convergence, 14(8), 319-329. DOI: 10.14400/JDC.2016.14.8.319
Institute of Medicine (US), Committee on the Robert Wood Johnson Foundation Initiative on the Future of Nursing. (2011). The future of nursing: Leading change, advancing health. Washington, DC: National Academies Press. DIO: 10.101/j.jopan.2011.02.002
Y. S. Park & J. H. Kim. (2015). Daily hassles, self-efficacy and stress responses of adult learners of distance education in digital convergence era-Based on RN-BSN students. Journal of Digital Convergence, 13(9), 397-407. DOI: 10.14400/JDC.2015.13.9.397
T. K. Altmann. (2011). Registered nurses returning to school for a bachelors degree in nursing: Issues emerging from a meta-analysis of the research. Contemporary Nurse, 39(2), 256-272.
M. T. Duffy, M. A. Friesen, K. G. Speroni, D. Swengros, L. A. Shanks, P. A. Waiter & M. J. Sheridan. (2014). BSN completion barriers, challenges, incentives, and strategies. Journal of Nursing Administration, 44(4), 232-236. DOI: 10.1097/NNA.0000000000000054
I. Jung, S. Choi, C. Lim & J. Leem, (2002). Effects of different types of interaction on learning achievement, satisfaction and participation in web-based instruction. Innovations in education and teaching international, 39(2), 153-162. DOI: 10.1080/14703290252934603
Y. S. Park. (2010). Relationship between lifelong learning and happiness-With focus on sense of self-respect and Immersion. The Korean Journal of Human Resource Development, 12(4), 19-136.
R. Sabates, & C. Hammond. (2008). The impact of lifelong learning on happiness and well-being. London: Institute of education.
M. H. Nam & Y. C. Kwon. (2012). The relationship between better life index, nursing performance and intents to leave among hospital nurses. Journal of Digital Convergence, 10(9), 417-427.
Y. S. Park. (2014). Perceived stress type, physical symptoms and happiness of nurses-Based on RN-BSN learner of distance education university. The Korean Journal of Stress Research, 22(22), 221-230.
M. E. Seligman. (2004). Authentic Happiness: Using the NewPositive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Simon and Schuster.
M. E. Seligman. (2006).(original 2004 published). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment.(I. J. Kim, trans.). Anyang: Mulpure.
C. Peterson & M. E. Seligman. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Vol. 1). New York: Oxford University Press.
C. Peterson, & M. E. Seligman. (2009).(original 2004 published). Character Strengths & Virtues: A Handbook & Classification(Vol. 1)(Y. R. Moon, I. J. Kim, H. J. Won, S. H. Baek, S. Y. An. trans.). Seoul: Korea Counseling Center.
H. M. Kim & H. Y. Yoon. (2016). Effects of maximizing workers'-emotional character strengths on their subjective well-being and job satisfaction. Cognitive Behavior Therapy in Korea, 16(1), 23-42.
H. A. Kim & H. J. Kim. (2011). The study on factors predicting adult learners' academic achievement and persistence in distance education. Journal of Lifelong Learning Society, 21(1), 51-78.
E. Y. Kim. (2017). A Study on happiness of nursing students. Journal of Digital Convergence, 15(9), 385-395.DOI: 10.14400/JDC.2017.15.9.385
K. S. Roh. (2014) Statistical Analysis of the Thesis: SPSS & AMOS 21. Seoul: Hanbit Academy.
N. Park, C. Peterson, & M. E. Seligman. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619.
K. M. Yang. (1999). Analysis of the relationship between the empowerment, the job-related individual characteristics and the work performance of nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 5(1), 39-61.
M. Sherer & C. H. Adams. (1983). Construct validation of the self-efficacy scale. Psychological Reports, 53(3), 899-902.
S. Lyubomirsky & H. S. Lepper. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social indicators research, 46(2), 137-155.
M. S. Woo. (2012). Happiness of Positive Psychology. Anyang: Mulpure.
S. L. Kim. (2017). A Study on character strength and subjective happiness of oncology Nurses. Unpublished master's thesis. Korea National Open University, Seoul.
C. Peterson. (2010).(original 2006 published). A Primer in Positive Psychology.(Y. R. Moon, I. J. Kim, S. H. Baek. trans.). Anyang: Mulpure..
M. Y. Kim & H. Kang. (2016). A study of adult learners in the lifelong learning happiness. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(4), 138-146. DOI: 10.5762/KAIS.2016.17.4.138
M. E. Seligman, T. A. Steen, N. Park & C. Peterson. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5), 410. DOI: 10.1037/0003-066X.60.5.410
H. M. Kim. (2016). The Relation between signature strengths and well-being and the effect of signature strengths use based intervention on well-being. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University, Seoul.
E. J. Park. (2010). Effects of signature strength activities and subordinate strength activities of female high school students' subjective euphoria. Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daegu.
J. M. Lee, & Y. S. Park. (2017). Character strengths, physical, and mental health status of the homeless in self-reliance support facilities. The Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 26(1), 67-76.
A. Bandura. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Choice Reviews Online, 35(3), 35-1826.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.