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NTIS 바로가기한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.18 no.6, 2018년, pp.49 - 58
임초롱 (홍익대학교 문화정보정책대학원 게임프로듀싱전공) , 백철호 (홍익대학교 게임학부)
This study analyzes semiotic aspects of game concept art which is developed considering individual 's color experience. The six stages of Frank H. Mahnke's color pyramid are roughly classified into three categories, and how the game concept art meets each stage. Using the Roland Barthes's mythologic...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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색채는 어떠한 역할을 하는가? | 색채는 자연과학 분야의 인지심리 원리에 기반을 두어 이해가 필요하며 시각 예술의 표현 방법에서 이런 과학적 이론은 이를 설명하는 데 중요한 역할을 한다. 사람은 빛(light)을 통해 물체를 인식하는데, 흑백의 톤(tone)으로 물체를 인식하고, 색상으로 물체의 인상을 느낀다[1]. | |
프랑크 만케(Frank H. Mahnke)의 ‘색경험 피라미드’는 어떻게 구성되어 있는가? | 그는 6단계의 피라미드를 통해 색경험을 표현하였는데, 하단부터 차례대로 1단계-필수적인 생물학적 반응, 2단계-집단 무의식, 3단계-의식적 상징화(연상), 4단계-문화적 영향과 매너리즘, 5단계-시대사조, 패션, 스타일의 영향, 6단계-개인적 관계(하단의 모든 단계와 연관되어 영향을 받음)가 있다. | |
게임에서의 색상 구현은 무엇을 활용하여 표현되는가? | 게임에서의 색상 구현은 게임 엔진을 활용하여 표현된다. 게임 엔진에서의 라이팅과 쉐이더와 같은 기술적 표현을 통해 캐릭터와 배경의 그래픽요소를 통하여 색상을 인식하게 된다. |
James Gurney, "Color and light : a guide for the realist painter", AWBooks, 2012.
Betty Edwards, "Color by Betty Edwards: A Course in Mastering the Art of Mixing Colors", 비즈앤비즈, 2015.
Kim, Minkyung, "KMK Practical Color Design", 예림, 2005.
Kim Hye Eun, "An Analysis of the Characteristics of Slogan Fashion Utilising Roland Barthes' Semiotics - Focused on Slogan Fashion in 2017 S/S, F/W Collections -", Journal of The Korean Society of Fashion Design, 18(1), p.19-p.36, 2018.
Woo, Kyunghoon. "Study on the symbol of colors of subway lines of Seoul Metropolitan City based on the symbol analysis concept of Roland Barthes - Based on four subway lines operated by Seoul Metro -", Journal of Digital Design, 10(4), p.575-p.584, 2010.
Wang Yuxuan. "A study on character color images expressed in Asian and European Fantasy games based on originals", Design Convergence Study, 16(3, p.119-p.131, 2017.
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Roland Barthes, "Mythologies", 동문선, 1997
Frank H. Mahnke, "Color, environment, and human response : an interdisciplinary understanding", 도서출판국제, 2002
Kim, Jae-ho, Jung, Hyun-sun, Chung, Mi-kang, "Study on semiotics of the animation background color", Korean Society of Design Science Proceedings of International Academic Conference, pp. 182-183, 2005. 5.
Lim, Cholong, "A Study on the Semiotics of Color for Making Background Concept Art -, Focused on the Color Association and Semiology of Roland Barthes -", Master's degree thesis on Graduate School of Culture, Information and Public Policy, Hongik University, 2018
이상우, "A Study of Game Images - Focus on Representations of Game Characters", Journal of The Korean Society for Computer Game Volume. 25, No. 3, pp. 187-194, 2012. 9.
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