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사회성과 정서에 어려움이 있는 초등학생 남아의 모래놀이치료 사례연구
A Case Study of Sandplay Therapy for a Boy in an Elementary School with Social and Emotional Difficulties 원문보기

Family and environment research : fer, v.56 no.6, 2018년, pp.589 - 601  

김신화 (군산대학교 모래놀이심리상담센터) ,  심희옥 (군산대학교 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study explored the internal world through sandplay therapy for an elementary school boy who had social and emotional difficulties of poor peer relations, anxiety and withdrawal. This study examined the changing processes of sandboxes, how a boy expressed his internal world by the content themes...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
어머니의 내담아동에 대한 주호소 문제는 무엇인가? 어머니의 내담아동에 대한 주호소 문제는 크게 두 가지이다. 첫째, 또래관계의 어려움으로 같은 반에 친한 친구가 한명도 없고, 친구들의 놀림에 반박하지 못하며 쉽게 수긍해 버리는 것이다. 둘째, 쓰나미, 지진, 홍수, 태풍 등 자연재해나 자동차, 배, 비행기 사고 등에 대한 두려움이다. 내담아동은 어린이집에 다니던 만 4세경부터 인형극 관람을 위해 어두운 공연장이나 영화관에 가거나, 소리가 큰 장소에 가면 심하게 울며 무서워했다.
내담자가 갖는 특징은 무엇인가? 내담자는 친구관계에 어려움이 있고, 자연재해나 교통사고 등에 대한 두려움이 크다. 이러한 문제는 내담아동의 타고난 예민한 기질과 함께 남편의 협조 없이 많은 역할을 해야 하는 어머니와 안 정적이고 지지적인 관계를 이루지 못하고, 영유아기부터 부모 간의 갈등과 이혼과정, 아버지의 부재로 적절한 관계형성과 정서표현을 배울 기회가 취약한 가정환경에 원인이 있어 보인다.
모래와 물의 효과는 무엇인가? 치료실과 모래상 자라는 자유롭고 보호된 공간에서 모래놀이를 하며 아동은 치료 자와 모자일체성을 느끼고 지지를 받으며 자기 스스로를 치유해 나간다(Kalff, 2003). 모래와 물은 상처를 입은 어린 시절의 경험으로 퇴행시켜 의식과 무의식이 접촉하여 원만하지 못한 환경으로 제대로 기능하지 못한 자기(Self)가 재탄생하도록 촉진하는데 (Kim, 2005), 아동은 모래놀이에서 자신의 결핍된 부분을 채우며 억압된 분노와 공격성을 표출하는 투쟁의 단계를 통해 자아를 성장시킨다(Kim, 2008). 분석심리학 관점에서 남아의 투쟁에 빈번하게 등장하는 영웅은 신화나 전설에서 힘이 있는 존재로 악과의 싸움에서 승리하고 보물을 얻기도 하는데(Lee, 2008), 이러한 영웅원형은 사춘기 소년의 에너지가 여성적 무의식, 즉 모성성으로 부터 자유로워져서 독립적인 한 개인 혹은 성숙한 남성 정체성을 확립하도록 돕는다(Jang, 2017).
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참고문헌 (45)

  1. Ackroyd 1997 

  2. Bae 2014 

  3. Symbol dictionary: Symbolic meaning of sandplay images Bradway 9 2001 

  4. A standardization study of the Korean Personality Rating Scale for Children (KPRC) Cho 825 2006 

  5. Cho 2017 

  6. Cooper 1978 

  7. Eastwood 2006 

  8. Shining stars in the dark night: Sandplay therapy with an adolescent male Flahive 85 2012 

  9. Use of wet and dry sand in sandplay therapy Grishko 67 2014 

  10. Sandplay therapy case study: A child with emotional regulation problem caused by attachment trauma Heo 57 2014 

  11. Jang 2017 

  12. A case study of on sandplay therapy for a children with depression and anxiety emotional problems caused by attachment Jeon 59 2018 

  13. Jeon 2012 

  14. Jung 2009 

  15. Kalff 2003 

  16. Beyond the shadow the special lecture on the sixth international congress of sandplay therapy in Japan Kalff 27 2007 

  17. Kim 2008 

  18. Kim 2002 

  19. Kim 2013 

  20. Kim 2002 

  21. Kim 2005 

  22. Theme analysis of hero-myth in sandplay: Centering around the sandplay therapy case of an 8-year-old boy Kim 41 2013 

  23. Kim 2017 

  24. Kim 2015 

  25. Kim 2009 

  26. The effect of the sand play therapy impacted on the society of children in low-income homes Lee 149 2012 

  27. Lee 2005 

  28. Lee 2009 

  29. Lee 2009 

  30. Lee 2011 

  31. Psychological meaning of the play in childhood from the Jungian standpoint of view Lee 91 2005 

  32. Lee 2008 

  33. Oh 2010 

  34. Park 2011 

  35. Park 2012 

  36. Images of war and images of peace Porat 25 1998 

  37. Symptom, symbol and sandplay: Manifestation of a tic disorder in a child Punnett 27 2009 

  38. Rhi 1998 

  39. Rhi 1999 

  40. Seo 2007 

  41. Shin 2002 

  42. A case study of sandplay therapy of a primary school child having a difficulty in affect regulation Sim 41 2007 

  43. 심희옥. 학교와 가정에서 부적응 문제를 보이는 저소득 모자가정 초등학생 남아의 모래놀이치료 사례연구. 兒童學會誌 = Korean journal of child studies, vol.35, no.1, 17-41.

  44. Turner 2005 

  45. Zoja 2011 

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