근대 자산으로서 길에서 보는 경관의 유형적 특성과 경관 보전 방안에 관한 연구 - 영도구를 사례로 - A Study on the Typical Characteristics and Conservation Plan of Roadscape as a Modern Asset - Case Study of Yeongdo-gu, Busan -원문보기
본 연구는 근대자산으로서 옛길과 그 길 위 경관의 가치를 고찰하였다. 대상지인 영도의 근대시기 조선총독부에 의해 제작된 1916, 1919년 두 시기의 지형도와 2017년 수치지형도를 중첩 분석하여 영도의 근대시기에서 현재까지 100년 동안 존속하고 있는 길 총 108개소, 총연장 26.32km를 추출하였다. 영도 100년 길의 잔존형태를 살핀 뒤, 그 길 위에서 체험하는 경관의 유형을 아홉 가지로 분류하여 고찰하였다. 시퀀스적 경관체험이 이루어지는 장소의 존속성이 현시대만의 장면이 아닌 역사적 경관의 변천을 토대로 할 때, 이 경관을 보전 관리 계획할 수 있는 새로운 적정모델이 요구된다. 따라서 시선의 개념을 공간적 개념으로부터 시공간적 개념으로 한 차원 끌어 올리는 새로운 경관모델을 제시하고, 이를 바탕으로 시점장으로서의 길에서 보는 경관의 보전 기준과 영도 100년 길 위 경관의 경관유형별 보전방안을 제시하였다. 근대자산으로서의 영도 100년 길과 길 위 경관의 의미를 통시적 경관 네트워크로서 파악하고 보전해야 할 것이다. 100년 전 길의 잔존 여부는 그 길 위에서 경관을 바라보는 시선의 역사도 100년 동안 지속되고 있었음을 시사하며, 이것은 영도지역이 가진 역사적 풍경이라 할 수 있다. 본 연구에서 제안한 경관 보전 방안을 통하여 영도 근대 역사길과 그 길 위 풍경이 근대자산이자 지역유산으로 자리매김하기를 기대하며, 추후 근대자산으로서의 길과 길 풍경의 제도적 보전 및 관리, 활용방안에 관한 연구가 이어지기를 기대한다.
본 연구는 근대자산으로서 옛길과 그 길 위 경관의 가치를 고찰하였다. 대상지인 영도의 근대시기 조선총독부에 의해 제작된 1916, 1919년 두 시기의 지형도와 2017년 수치지형도를 중첩 분석하여 영도의 근대시기에서 현재까지 100년 동안 존속하고 있는 길 총 108개소, 총연장 26.32km를 추출하였다. 영도 100년 길의 잔존형태를 살핀 뒤, 그 길 위에서 체험하는 경관의 유형을 아홉 가지로 분류하여 고찰하였다. 시퀀스적 경관체험이 이루어지는 장소의 존속성이 현시대만의 장면이 아닌 역사적 경관의 변천을 토대로 할 때, 이 경관을 보전 관리 계획할 수 있는 새로운 적정모델이 요구된다. 따라서 시선의 개념을 공간적 개념으로부터 시공간적 개념으로 한 차원 끌어 올리는 새로운 경관모델을 제시하고, 이를 바탕으로 시점장으로서의 길에서 보는 경관의 보전 기준과 영도 100년 길 위 경관의 경관유형별 보전방안을 제시하였다. 근대자산으로서의 영도 100년 길과 길 위 경관의 의미를 통시적 경관 네트워크로서 파악하고 보전해야 할 것이다. 100년 전 길의 잔존 여부는 그 길 위에서 경관을 바라보는 시선의 역사도 100년 동안 지속되고 있었음을 시사하며, 이것은 영도지역이 가진 역사적 풍경이라 할 수 있다. 본 연구에서 제안한 경관 보전 방안을 통하여 영도 근대 역사길과 그 길 위 풍경이 근대자산이자 지역유산으로 자리매김하기를 기대하며, 추후 근대자산으로서의 길과 길 풍경의 제도적 보전 및 관리, 활용방안에 관한 연구가 이어지기를 기대한다.
This study examined the value of the old roads and roadscapes as modern assets. Topographic maps of the two years (1916 and 1919, which were produced by the Japanese Government-General of Korea) and the digital topographic map produced in 2017, were analyzed. The total amount of roads that have surv...
This study examined the value of the old roads and roadscapes as modern assets. Topographic maps of the two years (1916 and 1919, which were produced by the Japanese Government-General of Korea) and the digital topographic map produced in 2017, were analyzed. The total amount of roads that have survived for the past 100 years are located in 108 places and total 26.32km. After examining the remnants of the roads in YeongDo, the type of scenery experienced along the roads were classified into nine kinds. The place where a sequential scenery experience takes place due to the survival of the past, the experience is based on the transition of historical scenery, not the scenery of the present time. A new model that can preserve, manage and plan this scenery is required. Therefore, we propose a new landscape model that elevates the concept of gaze from a spatial concept to a spatiotemporal concept. Based on this model, we propose a conservation criterion of the landscape viewed on the road as a viewpoint. As a modern asset for the next 100 years of YeongDo, it is necessary to understand and preserve the meaning of the landscape and roadside scenery as a transit landscape network. The remnant of roads from 100 years ago suggests that the scenery on the road was has been maintained, and it is the historical landscape of the YeongDo area. Through the landscape conservation plan proposed in this study, it is expected that the historical roads and their landscape will be positioned as a modern asset and an aspect of local heritage, and the future conservation and management of the roads and roadscapes will continue.
This study examined the value of the old roads and roadscapes as modern assets. Topographic maps of the two years (1916 and 1919, which were produced by the Japanese Government-General of Korea) and the digital topographic map produced in 2017, were analyzed. The total amount of roads that have survived for the past 100 years are located in 108 places and total 26.32km. After examining the remnants of the roads in YeongDo, the type of scenery experienced along the roads were classified into nine kinds. The place where a sequential scenery experience takes place due to the survival of the past, the experience is based on the transition of historical scenery, not the scenery of the present time. A new model that can preserve, manage and plan this scenery is required. Therefore, we propose a new landscape model that elevates the concept of gaze from a spatial concept to a spatiotemporal concept. Based on this model, we propose a conservation criterion of the landscape viewed on the road as a viewpoint. As a modern asset for the next 100 years of YeongDo, it is necessary to understand and preserve the meaning of the landscape and roadside scenery as a transit landscape network. The remnant of roads from 100 years ago suggests that the scenery on the road was has been maintained, and it is the historical landscape of the YeongDo area. Through the landscape conservation plan proposed in this study, it is expected that the historical roads and their landscape will be positioned as a modern asset and an aspect of local heritage, and the future conservation and management of the roads and roadscapes will continue.
영도 100년 길을 추출하기 위한 연구의 재료로는, 항공측량 기법으로 제작된 신뢰할 수 있는 가장 오래된 지도인 조선총독부 육지측량부에서 1916년에 측도하여 1921년에 발행한 축적 1/50,000 지도와 1916년에 최초측도하고 1919년 수정 측도하여 1924년에 발행한 축적 1/10,000 지도 그리고 현재 2017년 수치 지형도 등 총 세 시기의 지도를 활용하였다. 이 지도들을 중첩 분석하여 현재까지 남아있는 영도의 100년 된 길들의 지리적 정보로서의 위치와 중첩범위로서의 길의 길이에 대한 정보를 추출하였다.
2007년 국가지정문화재 명승 제29호로 지정된 곳은?
최근 2018년 8월 6일 영주 근대역사문화거리 26,377m2가 등록문화재로 등록되었다. 2007년에는 강원도 양양 구룡령 옛길 23,600m2가 국가지정문화재 명승 제29호로 지정되었다. 영주 근대역사문화거리는 근대 철도역사와 그 배후의 지역 근대생 활사 건축물을 중심으로 보존하고 있다.
구룡령 옛길의 사용용도는?
영주 근대역사문화거리는 근대 철도역사와 그 배후의 지역 근대생 활사 건축물을 중심으로 보존하고 있다. 구룡령 옛길은 양양과 홍천 간 연결로로써 교역 및 과거시험 이동로 등으로 사용되었 고, 일제 강점기의 철광소와 케이블카가 남아있는 등 조선시대와 근현대사의 역사가 담긴 길이다. 옛 길 자체를 문화재로 보전하려는 시도가 이어지고 있는 것이다.
참고문헌 (20)
Bae, Y. H.(2015) The Transition of the Modern Urban Landscape of Yeongdo District in Busan: The Perspective of Cultural Landscape. Ph.D Thesis, Graduate School, Kyungsung University, Korea.
Busan Metropolitan Joongang Municipal Library(2012) Collection of Modern Map, Busan, Korea. Busan Metropolitan Joongang Municipal Library.
Jang, J. E.(2010) Reuse of Industrial Heritage Relate to Abandoned Railroad Transportation. Master's Thesis, Graduate School, Kyungsung University, Korea.
Jee, S. Y.(2004) A Study on the Direction of Streetscape Arrangement Planning that Preserves Modern Architecture: Focused on the 'Street Museum' Plan in Inchon. Master's Thesis, Graduate School, Yonsei University, Korea.
Jun, S. K.(2014) A Conservation Plan of Modern Historical and Cultural Environments: Focusing on the Whole Area of Jungang-ro, Daejeon. Master's Thesis, Graduate School, Korea University, Korea.
Kim, J. H.(2011) The Change of Streetscape and Urban Architectural Characteristics of the Modern Buildings on the Side of Namdaemun-ro (南大門路) in Kyongsung(京城) During 1910-30's. Master's Thesis, Graduate School, Yonsei University, Korea.
Kim, S. and M. S. Yang(2011) Korea Maritime and Ocean Uniersity Institute of International Maritime Affairs, A New edition-a General Survey of Busan. Seonin Publishing Co., Ltd.
Ku, B. S.(2008) Applications of Industrial Heritage for Urban Regeneration: Focused on Disused Railroad Station. Master's Thesis. Seoul National Univsersity of Technology, Korea.
Lee, H. S., M. K. Lee and S. B. Oh(2005) Evaluation of coastal nightscape of Yeong-Do. Journal of Navigation & Port Research 29(3): 283-290.
Nakamura, Y.(1982), Introduction to Landscape Architecture. Kim, J. H.(Trans.), Seoul: Munjung Publishing Co., Ltd., 2008.
Nakamura, Y.(1990) Traffic route as the national recognition system. International Assosication of Traffic and Safety Sciences 16(2): 6-16.
Oh, J. S.(2011) A Study on the Interpretation of Historical and Cultural Landscape Value of Seo-cheon in Seoul. Master's Thesis, Graduate School, University of Seoul, Korea.
Oh, S. M.(2010) A Study of the Conservation Method for Historical Townscape. Master's Thesis, Graduate School of Construction Engineering, Chung-Ang University, Korea.
Park, M. S., Y. J. Kang, S. R. Cho, H. W. Kang and M. S. Cha (2010) The visual characteristics of the busan port landscape viewed from Young-do Island. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 38(4): 35-44.
Seo, Y. A.(2015) Seoul Namsan as Historic Urban Landscape: From Multiple Perspective of Mountain, Park and City Wall. Ph.D Thesis, Graduate School of Environment, Seoul National University, Korea.
Shin, D. H.(2015) A Study of Railroad Cultural Heritage's Application Plan by Applying Marketing Element. Master's Thesis, Graduate School, Konkuk University, Korea.
Shinohara, O.(1999) Basics and Practice of Landscape Planning. Bae, H. M.(Trans.), Seoul: Daewoo publishing Co., Ltd., 2008.
Yeom, S. S.(1922) Mansejeon. Seoul: Moonji Publishing Co., Ltd.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.