최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.24 no.2, 2018년, pp.119 - 127
김연실 (두원공과대학교 간호학과) , 조해련 (원광대학교 간호학과)
Purpose: This study examined the effects of an empathy ability improvement program on empathy ability and parenting efficacy among mothers of elementary school students. Methods: This was a quasi-experimental study using a pre-test/post-test control group design. The experimental group (n=23) comple...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
초등학생이란? | 초등학생은 만 6세에서 12세까지의 학령기에 해당하는 아동으로, 신체적 성장은 완만한 속도를 보이는 반면 인지적 ․ 정서적으로는 빠르게 발달하는 특징이 있다. 또한 이 시기의 아동은 학교와 또래집단에서의 다양한 경험을 통해 대인관계를 포함한 사회에서 필요한 기술을 배우면서 사고의 영역이 확장된다[1]. | |
초등학생의 특징은? | 초등학생은 만 6세에서 12세까지의 학령기에 해당하는 아동으로, 신체적 성장은 완만한 속도를 보이는 반면 인지적 ․ 정서적으로는 빠르게 발달하는 특징이 있다. 또한 이 시기의 아동은 학교와 또래집단에서의 다양한 경험을 통해 대인관계를 포함한 사회에서 필요한 기술을 배우면서 사고의 영역이 확장된다[1]. | |
아동의 정서에 부모가 영향을 미치는 사례는? | 특히 아동의 정서를 정확하게 인식하고 이해하는 공감능력을 바탕으로 한 어머니의 양육행위는 아동의 자아존중감을 높이고 사회 ․ 정서적 성숙을 도모하는 데에 영향을 미친다[7,8]. 또한 아동에 대한 어머니의 공감은 어머니-자녀 사이 유대감의 기초가 되며, 자녀에게 정서적 안정감뿐만 아니라 아동이 또래관계를 비롯해 대인관계를 발달시키는 데에 중요한 영향을 미친다[6]. 따라서 공감능력이 높은 부모의 양육을 받은 아동은 또래관계에서 보다 잘 적응하고, 타인을 이해하는 감정을 수용하는 능력이 높은 반면[9], 부모의 공감을 받아본 경험이 부족한 아동은 우울과 불안의 정도가 높고, 반사회적 행동이나 자기중심적 행동이 나타날 가능성이 높다[10]. 이렇듯 자녀에 대한 공감 능력이 높은 어머니의 양육행위는 부모-자녀와의 관계를 개선하고, 아동의 사회적 상황에 대한 이해력과 공감적 사회정서 성향을 발달시켜주어 아동이 타인과의 상호작용 속에서 바람직한 또래관계를 형성하는 데에 중요하다고 할 수 있다. |
Shin YH, Yun JY, Lee SB. A study on executive function and problem behavior type for a children with maladjustment behaviors in school environment and general children. Journal of Special Education & Rehabilitation Science. 2010;49(1):197-213.
Song MK. A study of school-aged children's overcoming process of Internet game addiction and parent's cooperative mediation. Yonsei Journal of Counseling and Coaching. 2015;3:111-129.
Jung PH, Nho CR, Lee KS, Sung MH, Song JD. Mediating effects of depression and aggression on the association between child abuse and neglect and cell phone addiction -Gender comparison-. Journal of the Korean Society of Child Welfare. 2014;47:93-123.
Choi M. The relationships between child-mother goodness-of-fit, mothers' empathy and parenting stress. Korean Journal of Child Studies. 2010;31(5):151-165.
Christopher C, Saunders R, Jacobvitz D, Burton R, Hazen N. Maternal empathy and changes in mothers' permissiveness as predictors of toddlers' early social competence with peers: A parenting intervention study. Journal of Child and Family Studies. 2013; 22(6):769-778. https://doi.org/10.1007/s10826-012-9631-z
Leiberg S, Anders S. The multiple facets of empathy: A survey of theory and evidence. Progress in Brain Research. 2006;156:419-440. https://doi.org/10.1016/S0079-6123(06)56023-6
Lee SE, Nahm EY. Relations between parental empathy and children's peer relationship and emotion regulation. The Journal of the Korean Association of Psychotherapy. 2011;3(1):41-56.
Moon SM. The relationships among mother's emotional empathy, and children's problem behavior, and emotion regulation [master's thesis]. Seoul: Kyung Hee University; 2006. p. 1-52.
Dorsey S, Klein K, Forehand R, Family Health Project Research Group. Parenting self-efficacy of HIV-infected mothers: The role of social support. Journal of Marriage and Family. 1999;61(2):295-305. https://doi.org/10.2307/353749
Yee B, Kang S, Chung M. The relationship among paternal empathy ability, maternal gatekeeping, couple conflict and paternal efficacy. The Korean Society for Early Childhood Teacher Education. 2017;21(6):437-457.
Lee NY, Kim HS. The effects of mothers' emotional empathy, parenting efficacy on their young children's ego-resiliency. The Journal of Education Research. 2017;2(2):19-40.
Lee J. An analysis of the research trends in development and implement of parent education program: Focusing on research in recent 10 years. The Journal of the Korea Contents Association. 2016; 16(1):308-318. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.308
Lee S. The effects of emotion-focused interaction training of parents on the target behaviors of children who are non-adaptive to school. Journal of Rehabilitation Psychology. 2013;20(3):523-544.
Park SS, Kang KJ. The study of parenting coaching model development for parent education practice. Korean Journal of Parent Education. 2008;5(2):27-55.
Kim SHS. The development and the effectiveness of a parenting coaching program for parenting competence, empathy, and parenting stress in mothers. Journal of Korean Home Management Association. 2011;29(5):141-152.
Kolb DA. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education; 2014. p. 1-354.
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 2007;39(2):175-191.
Davis MH. A multidimensional approach to individual difference in empathy. Journal of Personality and Social Psychology. 1980;10:85.
Mehrabian A, Epstein N. A measure of emotional empathy. Journal of Personality. 1972;40(4):523-543.
Shin KI. Relations between the cognitive, affective and communicative components of the empathic process. Journal of Student Guidance Research. 1994;29(1):1-37
Giband-Wallston J, Wanderrsman LP. Parental sense of competence scale [internet]. Toronto: Paper Presented at the meeting of the American Psychological Association; 1978 [cited 2012 August 30] Available from: https://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/sps/documents/c-change/parenting-sense-of-competence-scale.pdf.
Shin SJ, Chung MJ. Effects of stress, social support and efficacy on mothers' parenting behaviors. Korea Journal of Child Studies. 1998;19(1):27-42.
Lee MR. Effects of the enneagram group counseling program on ego-resilience and empathy ability in nursing students. Journal of Kaya University. 2011;19:281-293.
Kim K, Kim HY. The effects of empathy education program on children's empathy ability and emotional intelligence. The Journal of Elementary Education. 2009;22(4):275-300.
Hoffman ML. Development of prosocial motivation: Empathy and guilt. In: Eisenberg N, editor. The development of prosocial behavior. 1st ed. New York: Academic Press; 1982. p. 281-313.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.