사회적경제의 지속가능성에 대한 경제지리적 결정 요인: 충청남도를 사례로 Economic Geographical Determinants for the Sustainability of the Social Economy: A Case Study of the Chungnam Province원문보기
이 연구의 목적은 사회적경제의 지속가능성에 영향을 미치는 경제지리적 결정 요인을 밝히는 것이다. 사회적경제의 지속가능성은 경영활동의 지속뿐만 아니라 당초 설립목적이었던 사회적 가치 추구의 지속을 의미한다. 이 연구에서는 이러한 지속가능성에 영향을 주는 요인으로 경제지리적 요인에 주목하고 이론적 고찰 및 사례 연구를 통해 측정 지표를 추출하였다. 그 결과 경제지리적 요인으로 4개 분야(지역네트워크, 중간조직, 지역공동체문화, 공공의 역할)에 20개 항목을 도출하였으며, 지속가능성 측정지표로 2개 분야(사회적 가치 추구의 지속, 경영활동의 지속)에 10개 항목을 도출하였다. 193개의 기업조사를 통한 다중회귀분석 결과, '지역네트워크 요인', '중간조직 요인', '공공의 역할 요인'이 사회적 가치 추구의 지속가능성과 경영활동의 지속가능성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 개별기업 지원에 집중된 정책에서 탈피해, 사회적경제의 경제지리적 생태계 조성을 위한 지원정책의 필요성을 시사한다.
이 연구의 목적은 사회적경제의 지속가능성에 영향을 미치는 경제지리적 결정 요인을 밝히는 것이다. 사회적경제의 지속가능성은 경영활동의 지속뿐만 아니라 당초 설립목적이었던 사회적 가치 추구의 지속을 의미한다. 이 연구에서는 이러한 지속가능성에 영향을 주는 요인으로 경제지리적 요인에 주목하고 이론적 고찰 및 사례 연구를 통해 측정 지표를 추출하였다. 그 결과 경제지리적 요인으로 4개 분야(지역네트워크, 중간조직, 지역공동체문화, 공공의 역할)에 20개 항목을 도출하였으며, 지속가능성 측정지표로 2개 분야(사회적 가치 추구의 지속, 경영활동의 지속)에 10개 항목을 도출하였다. 193개의 기업조사를 통한 다중회귀분석 결과, '지역네트워크 요인', '중간조직 요인', '공공의 역할 요인'이 사회적 가치 추구의 지속가능성과 경영활동의 지속가능성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 개별기업 지원에 집중된 정책에서 탈피해, 사회적경제의 경제지리적 생태계 조성을 위한 지원정책의 필요성을 시사한다.
The aim of this study is to identify economic geographical determinants that affect the sustainability of the social economy. The sustainability of the social economy means the sustainability of the pursuit of social value as well as the sustainability of business operation. This study is aiming to ...
The aim of this study is to identify economic geographical determinants that affect the sustainability of the social economy. The sustainability of the social economy means the sustainability of the pursuit of social value as well as the sustainability of business operation. This study is aiming to economic geographical determinants as factors affecting sustainability of the social economy and extracted measurement index through examination on the theory and case study. As a result, 10 items in two areas(the sustainability of the pursuit of social value, the sustainability of business operation) had been deducted as the measurement index of which sustainability of the social economy. In addition, 20 items in four areas(local networks, intermediary organizations, local community culture and public roles) had been deducted as economic geographical determinants. Multiple regression analysis through 193 firm surveys suggests that 'local networks', 'intermediary organizations', and 'public roles' have an positive impact on sustainability. This result implies a need for policies to create an economic geography ecosystem of social economy.
The aim of this study is to identify economic geographical determinants that affect the sustainability of the social economy. The sustainability of the social economy means the sustainability of the pursuit of social value as well as the sustainability of business operation. This study is aiming to economic geographical determinants as factors affecting sustainability of the social economy and extracted measurement index through examination on the theory and case study. As a result, 10 items in two areas(the sustainability of the pursuit of social value, the sustainability of business operation) had been deducted as the measurement index of which sustainability of the social economy. In addition, 20 items in four areas(local networks, intermediary organizations, local community culture and public roles) had been deducted as economic geographical determinants. Multiple regression analysis through 193 firm surveys suggests that 'local networks', 'intermediary organizations', and 'public roles' have an positive impact on sustainability. This result implies a need for policies to create an economic geography ecosystem of social economy.
사회적경제는 다양한 조직형태와 광범위한 활동을 포함하고 있는 만큼 학자 및 기관에 따라 다양한 방식으로 정의하고 있다. 이 연구에서 필자는 사회적경제의 다양한 조직들은 그 조직이 입지한 지역의 지리적 환경에 영향을 받는다는 대표적 연구결과(Amin et al, 2002; Mazzei, 2016)를 토대로 지리학적 관점의 개념으로 정의를 하고자 한다. 이를 위해서는 먼저 사회적경제의 특성에 대한 파악이 필요하다.
사회적경제에 대한 정부지원 확대가 일어나게 된 배경은?
2007년 「사회적기업 육성법」 제정을 전후로 한국에서 사회적경제에 대한 관심이 지속적으로 증가되어 왔다. 특히 사회적경제가 일자리 창출의 수단으로 주목 받게 되면서 정부지원 확대로 이어지게 되었다. 그 결과 사회적 가치를 추구하면서 재화 및 용역의 구매·생산·판매·소비 등 영업활동을 하는 사업조직(사회적경제기본법안, 2016)인 사회적경제 기업1)은 2012년 2,394개에서 2016년 현재 17,527개2)로 급격한 성장을 이루었다.
지리학적 관점에 따른 사회적경제의 정의는?
사회적경제는 이러한 호혜성, 자조성, 연대성, 민주성 등의 가치를 통해 지역 또는 공동체에 뿌리내린 사회적 배제 문제와 다양한 지역수요를 해결할 수 있는 능력을 강조함으로써 그 가치를 정당화하고 있다. 따라서, 사회적경제는 ‘다양한 지리적 스케일에서 지역사회 또는 공동체의 사회적 배제 문제를 해결하는 호혜와 협동기반의 경제활동 조직’으로 정의할 수 있다.
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