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인공지능 인사담당자와 인간 인사담당자에 대한 잠재적 입사지원자들의 인식 비교 연구
A Comparative Study of Potential Job Candidates' Perceptions of an AI Recruiter and a Human Recruiter 원문보기 논문타임라인

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.9 no.5, 2018년, pp.191 - 202  

민지현 (연세대학교 심리학과) ,  김시내 (연세대학교 심리학과) ,  박용욱 (연세대학교 심리학과) ,  손영우 (연세대학교 심리학과)

초록
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최근 들어 인공지능이 인사선발 업무에서 활용되고 있으며, 인공지능이 인사선발 결정을 할 것으로 예측되고 있다. 본 연구에서는 인간이 채용하는 절차와 인공지능이 채용하는 절차를 비교하여 인공지능 인사담당자에 대한 잠재적 입사지원자들의 인식을 파악하였다. 대한민국의 대학생들을 대상으로 연구를 진행하였으며, 집단 간 설계(between-group design) 방식으로 2가지 시나리오(인간 인사담당자 vs 인공지능 인사담당자)를 제시하고 채용 절차에 대한 만족도, 절차공정성, 인사담당자에 대한 신뢰, 그리고 정당세상믿음을 측정하였다. 그 결과 잠재적 입사지원자들은 인공지능이 채용하는 절차를 인간이 채용하는 절차보다 더 만족했고, 더 공정하다고 인식하였으며, 인공지능 인사담당자를 인간 인사담당자보다 더 신뢰하였다. 또한 세상이 정당하다고 믿는 정도에 따라 인간과 인공지능에 대한 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 향후 연구 방향성을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Artificial intelligence (AI) is already being utilized in certain personnel selection processes in organizations; AI will eventually make even final decisions for personnel selection. The present study investigated potential job candidates' perceptions of an AI recruiter by comparing the selection p...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The study also aimed to compare potential job applicants’ trust in a human recruiter with their trust in an AI recruiter.
  • This study examined potential job candidates’ perceptions of the interactions between a job applicant and a human recruiter or an AI recruiter.
  • This study identified the different perceptions of potential job candidates regarding human recruiters carrying out selection procedures and AI recruiters carrying out the same procedures. Results showed that potential job applicants were more satisfied with the selection procedures and perceived them as fairer when they were conducted by the AI recruiter than when they were conducted by a human.
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