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BCG분석을 통한 남부 베트남 항만체계의 전략적 위치결정에 관한 연구
Determining the strategic positioning of Southern Vietnam seaport system using BCG method 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.5, 2018년, pp.97 - 104  

완준협 (인천대학교 동북아물류대학원) ,  여기태 (인천대학교 동북아물류대학원)

초록
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적절한 전략계획은 비즈니스 성공을 위한 핵심 요소이다. 항만운영 측면에서 보면 국제무역의 빠른 변화에 순응하기 위하여 양질의 운영과 경쟁력을 유지해야 한다. 본 논문에서는 전략적 포지셔닝 분석을 통해 베트남 남부 항만 간 경쟁을 BCG을 사용하여 분석했다. 사용된 분석은 경영성과를 상대적 시장 점유율과 평균 성장률 변수를 사용하여 분석하는 기법이다. 베트남 21개 항만의 실적과 2007년에서 2016년 기간 동안 각 항만의 전략적 위치가 어떻게 변화하는지를 제시하였다. 분석결과 Cai Mep-Thi Vai 복합단지의 전략적 입지가 성장하면서 호치민시의 Dong Nai-Binh-Duong을 점차 대체하여 베트남 남부의 운송 허브가 될 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 항만 관리자 및 운영자의 단기 및 장기 항만경쟁력 향상 전략수립에 시사점을 준다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Regarding seaport operation, a higher quality performance and increasing competitiveness are main goals to adapt to the evolution of international trade. This paper discusses about the competition among Southern Vietnam seaports concerning the strategic positioning analysis, by applying BCG method. ...

주제어

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문제 정의

  • 3. This is a preliminary measure to implement SPA by examining the growth of cargo throughputs of ports in each single period. In this paper, the research is conducted for three consecutive periods: 2008-2010, 2011-2013 and 2014-2016.
  • This study discusses about the strategic positioning analysis of Southern Vietnam seaports by using BCG growth-share matrix, since that the competition among these ports are comparatively revealed. As seen from both the static and dynamic positioning analysis, the competition is trivial among Southern Vietnam seaports because evidently there is a huge distance between major and minor ports.
  • Before, Dang and Yeo (2017) released a paper about this aspect into Southeast Asian ports and Tan Cang Sai Gon is the only representative of Southern Vietnam [4], nevertheless, the concern with the whole region has still been finite so far. Thus, this research contributes to the performance improvement of each single port and long-term strategies of port operators and policymakers.
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