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[국내논문] Design of Integrated Database for CRM in Automobile Maintenance Industry 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.23 no.5, 2018년, pp.55 - 63  

Jung, Lee-Sang (Dept. of Business Administration, Tong-Myong University) ,  Jung, Dae-Hyun (GYEONGNAM National University of Science and Technology)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, we designed a system that integrate and organize customer management programs and databases, which are performed independently of each other. And we designed the system so that it can be used for future marketing by implementing the system to share and efficiently utilize mutual indep...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 현재 개별 정비업체가 PC 또는 수작업으로 기록 및 보관하던 정비이력을 통합하여 다수의 개별 사용자가 해당정보를 공유할 수 있도록 통합데이터베이스를 설계하기 위해, 자동차 정비서비스산업의 현안을 살펴보고 고객중심경영을 위한 정보기술로서 웹기반 통합 정비이력관리시스템(IAMS: Integrated Auto Management System)을 제안하고자 한다. 더불어 IAMS 설계에 반영해야 할 고객의 요구사항 및 기존 유사 정보시스템을 분석하여 논리적 설계 및 프로토타이핑을 설계하며, IAMS 설계에 따른 기대효과를 고객서비스, 사회경제적, 기술타당성 관점에서 평가하고자 한다.
  • 또한 정비 사업소 및 협력업체에서는 자사메이커의 차량별 고장사례를 데이터베이스화하기 위한 프로그램을 보급 하였으나, 현장 실무자의 인식부족으로 고장사례분석 활용은 극히 미미한 실정이다[9]. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점에 착안하여 웹기반 통합정비 이력관리 시스템을 설계하여 고객을 중심으로 한 정비업체들의 고객만족경영을 달성시키는 도구를 마련하고자 한다.
  • 먼저 고객관계 관리와의 관련성에 관한 선행연구와 자동차 정비 산업에서의 고객서비스에 관한 문헌고찰을 통해 본 연구에서 다루어야 할 범위와 연구대상을 정의하고, 상호 독립적으로 수행되고 있는 정비업체별 고객관리 프로그램 또는 데이터베이스를 통합 및 체계화하여 산재되어있던 정비정보를 공유하고 효율적으로 활용하기 위해 웹 기반의 통합데이터베이스를 구축하고자 한다
  • 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위한 방안으로 통합 정비이력관리시스템의 설계를 제안한다. 수요자인 고객의 입장에선 정비서비스의 선택범위가 과거에 비해 넓어졌고, 공급자인 제조업체 입장에서는 고객 만족 경영과 양질의 정비서비스를 제공해야 생존할 수 있게 되었다.
  • 둘째, 고객데이터베이스를 축적하여 고객정보와 성향 및 고장사례 원인분석에 적극 활용할 수 있는 효과를 얻을 수 있다. 통합정비이력관리시스템의 설계는 CRM 구축에 있어서 가장 기본적인 준비 작업이라 할 수 있으며, 데이터베이스의 구축으로 향후 자동차협회 및 통계청 요구사항을 충족시키기 위한 기본적인 자료를 제공하는 소기의 역할을 수행하는 것으로 그 목적을 두는데 의의가 있다고 하겠다.
  • 현재 개별 정비업체가 PC 또는 수작업으로 기록 및 보관하던 정비이력을 통합하여 다수의 개별 사용자가 해당정보를 공유할 수 있도록 통합데이터베이스를 설계하기 위해, 자동차 정비서비스산업의 현안을 살펴보고 고객중심경영을 위한 정보기술로서 웹기반 통합 정비이력관리시스템(IAMS: Integrated Auto Management System)을 제안하고자 한다. 더불어 IAMS 설계에 반영해야 할 고객의 요구사항 및 기존 유사 정보시스템을 분석하여 논리적 설계 및 프로토타이핑을 설계하며, IAMS 설계에 따른 기대효과를 고객서비스, 사회경제적, 기술타당성 관점에서 평가하고자 한다.
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참고문헌 (14)

  1. H. J. Lee, "A Study on Plans for Improving Competitiveness of the Automotive Repair Industry," Graduate School of Business Management Hanyang University Master's Degree, 2015. 

  2. H. K. Kwon, "A Comparative Study on the Logistics System Between Korean and Japanese Automobile Industry," The Korean-Japanese Journal of Economics & Management Studies, Vol. 33, No. 1, pp. 139-157, 2006. 

  3. K. K. Lee, "A Comparative Study on the Automobile Distribution Channel Systems of the United States and Japan," Journal of Korea Distribution Association, Vol. 9, No. 3, pp. 25-42, 2006. 

  4. J. M. Moon, "A Study on Method Development of Service Difference Value between Consumer (Service User) and Service Offer on Car Repair Service, and Different Verification," Graduate School of Hankuk University of Foreign Studies Doctoral Thesis, 2004. 

  5. G. Malik, "Impact of Customer Relationship Management on Customer Loyalty and Customer Retention with reference to Automobile Sector," University Journal of Research, Vol. 1, No. 1, pp. 70-89, 2015. 

  6. J. Y. Kim, and M. S. Kim, "Analysis of automobile repeat-purchase behaviour on CRM," Industrial Management & Data Systems, Vol. 114, No. 7, pp. 994-1006, 2014. 

  7. H. J. Song, "Applying Relationships Marketing in Maintenance Service," Graduate School of Public and Business Administration Andong National University Master's Degree, 2003. 

  8. Y. I. Kim, S. S. Yang, S. S. Lee, and S. C. Park, "Design and Implementation of Mobile CRM Utilizing Big Data Analysis Techniques," The Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Vol. 14, No. 6, pp. 289-294, 2014. 

  9. M. Dadar, and G. Amimejad, "Interactions between Customer Relationship Management Technology Infra structure, Loyalty & Customer Satisfaction: Evidence from Iran," International Journal of Economic Perspectives, Vol. 11, No. 1, pp. 1326-1333, 2017. 

  10. J. J. Kang, and T. S. Moon, "The Structural Relationship of Customer Data Integration and CRM Performances," Korea Association of Information Systems, Vol. 15, No. 3, pp. 87-106, 2006. 

  11. Y. S. Kim, and S. W. Kim, "A Study on Method Development of Service Difference Value between Consumer (Service User) and Service Offer on Car Repair Service, and Different Verification," Journal of Consumer Studies , Vol. 24, No. 1, pp. 197-218, 2013. 

  12. S. W. Lee, and S. Y. Shin, "Design of Health Warning Model on the Basis of CRM by use of Health Big Data," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, Vol. 20, No. 8, pp. 1460-1465, 2016. 

  13. M. Javed, B. Ahmad, M. Jan, M. Abid, and M. Shah, "RUP Certification via CRM Certification Process: Development of Software with Zero Defect Rate." IJAST, Vol. 48, No. 1, pp. 1-10. 2012. 

  14. J. H. Jun, H. S. Park, and K. J. Lee, "Design and Analysis of Ubiquitous Customer Relationship Management System Based on Near Field Communication," Information Systems Review, Vol. 14, No. 1, pp. 37-65, 2012. 

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