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커피전문점의 고객 만족도 증진 방안에 관한 연구
A Study on Improvement of Customer Satisfaction with Coffee Shop 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.16 no.1, 2018년, pp.27 - 33  

김준환 (성결대학교 파이데이아학부)

초록
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오늘날 각 기업은 최상의 서비스 제공을 통한 고객의 만족 극대화에 초점을 맞추고 있다. 본 연구는 커피전문점 업체가 고객만족에 미치는 영향을 살펴보았다. 이와 더불어 고객만족의 결과변수인 재방문의도와 구전의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 커피전문점 이용고객의 만족도를 조사하기위해 설문조사를 통해 자료를 수집하고 이용고객 142명을 통계 분석하여 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과가 가지는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 고객에게 긍정적인 매장의 이미지를 갖게 함으로써 재구매 의사결정에 영향을 주는 것이 중요하며, 구전을 통해 신규고객을 발생시키는 역할을 간과해서는 안 된다. 둘째, 고객들은 가격위주의 실용적이고 합리적인 구매성향을 보이고 있으므로, 이러한 고객들의 욕구를 충족시키기 위해서는 다종의 제품을 다량으로 동시에 취급하여 고객을 유인하는 것이 중요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Today, each company focuses on maximizing customer satisfaction by providing the best service. This study examined the effect of coffee shop on customer satisfaction. In addition, we examined the effect of customer satisfaction on revisit intention and word of mouth. The results of this study are as...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study is to investigate the effect of evaluation factors of coffee specialty stores on customer satisfaction, return intention and word of mouth.

가설 설정

  • [Hypothesis 1] There will be a significant correlation between customer satisfaction and return intention and word of mouth intention for coffee specialty stores.
  • [Hypothesis 2] The evaluation factors of coffee specialty stores will have a significant effect on customer satisfaction, return intention, and word of mouth intention.
  • [Hypothesis 2] The evaluation factors of coffee specialty stores will have a significant effect on customer satisfaction, return intention, and word of mouth.
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