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NTIS 바로가기한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.20 no.2 = no.88, 2018년, pp.27 - 34
유태석 (도로교통연구원 포장연구실) , 류성우 (도로교통연구원 포장연구실) , 김진철 (도로교통연구원 포장연구실)
PURPOSES : It is necessary to prevent premature failure of concrete pavements caused by durability problems. The purpose of this study was to find factors affecting the durability of concrete pavements, and suggest improvement methods for existing concrete mix design. METHODS : Factors influencing d...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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시멘트 콘크리트 포장의 조기 파손의 추정 원인은? | 국내 일부 현장에서 발견되는 시멘트 콘크리트 포장의 조기 파손은 동결과 제설염의 작용에 의한 손상으로 추정되고 줄눈 콘크리트 포장에서 줄눈 파손이나 스케일링의 형태로 나타난다. 동결과 제설염의 작용으로 인한 손상은 아직까지 발생 원리에 대해 논란이 있고, 연구자 사이에 충분한 합의가 이루어지지 않은 상황으로 적정 공기량을 확보하고 기포 간격 계수를 임계값 이하로 관리하면 동결과 제설염의 작용에 대한 포장 콘크리트 저항성이 커지는 것으로 보고되고 있다. | |
일반적으로 알려진 콘크리트 내부의 물이 동결에 의해 팽창하여 손상을 일으키는 것이 파손 원인이 아닌 이유는? | 비교적 오래 전 부터 파손을 설명하기 위한 여러 가지이론이 제시되고 있고 일반적으로 콘크리트 내부의 물이 동결에 의해 팽창하여 내부적 압력을 발생시켜 콘크리트에 손상을 일으키는 것으로 이해하고 있으며 제설염의 작용, 삼투압 등 여러 현상이 영향을 주는 것으로알려져 있다(FHWA, 2001). 그러나 콘크리트 내부에 존재하는 간극수의 빙점이 낮기 때문에 간극수가 동결하기 매우 어렵다는 것이 이론 및 실험으로 증명되고 있다. 그리고 제설염의 경우에도 농도가 높을수록 파손이 증가하는 것이 아니라, 일정 농도를 기점으로 농도가 높아질 때 오히려 증가하던 파손이 감소하는 경향을 보인다(Valenza, 2005). | |
현장 코어의 채취 목적은? | 현장 코어의 채취 목적은 페이버를 통해 포설하고 실제 환경 조건에 따라 양생되었으며 현장의 기후 및 교통하중 환경에 노출된 채 공용되어 온 포장 콘크리트가 현재 가지고 있는 물성을 파악하기 위함이다. 파손상태가 양호하거나 불량한 상태를 가지는 콘크리트 물성을 조사하여 어떠한 물성이 직접 또는 간접적으로 기여하고 있는지 파악하고 해당 물성을 보강하기 위한 재료 또는 시공방법 개선으로 연결되어야 하기 때문이다. |
American Asociation of State Highway and Transportation Officials (2000). Standard Test Method for the Coefficient of Thermal Expansion of Hydraulic Cement Concrete, AASHTO TP 60.
American Society of Testing and Materials(ASTM) (1990). Standard Test Method for Microscopical Determination of Parameters of the Air-Void System in Hardened Concrete, ASTM C 457-12.
American Society of Testing and Materials(ASTM) (1997). Standard Test Method for Absorption of Water by Hydraulic-Cement Concrete, ASTM C 1585.
Federal Highway Administration (2001). Guidelines for Detection, Analysis, and Treatment of Materials-Related Distress in Concrete Pavements Volume 1: Final Report (Report No. FHWA-RD-01-163). Washington, DC; Federal Highway Administration.
Korean Standards (2013). Testing method for resistance of concrete to rapid freezing and thawing, KS F 2456 (in Korean).
Korean Standards (2002). Testing method for electrical indication of concrete's ability to resist chloride ion penetration, KS F 2711 (in Korean).
Korean Standards (2002). Testing method for analysis of chloride in concrete and concrete raw materials, KS F 2713 (in Korean).
Valenza, J. J. (2005). Mechanism for Salt Scaling, A dissertation presented to Faculty of Princeton University in candidacy for the degree of Doctor of Philosophy, Department of Civil Engineering, University of Princeton, USA.
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