$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기업가정신교육이 대학생들의 기업가적 리더십에 미치는 영향에 관한 연구
The Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Leadership of University Students 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.13 no.3, 2018년, pp.59 - 69  

양준환 (단국대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

창업기업가는 혁신제품의 개발과 동시에 팀을 조직하고 창업한 후 그 창업 기업을 성공적으로 이끌어 나가야 한다는 측면에서 기업가정신을 리더십의 한 부분으로 보아야 한다는 '기업가적 리더십' 논의가 해외학자들을 중심으로 활발히 진행되고 있다. 국내에서는 기업가정신 및 창업요인과 관련된 연구들이 집중적으로 이루어져 오고 있지만 대학생들을 대상으로 한 기업가정신교육과 기업가적 리더십 관계에 대한 연구는 충분치 않은 실정이다. 본 연구는 국내 3개 대학 224명의 대학생들을 대상으로 선행연구를 참고하여 기업가정신교육이 기업가리더십에 미치는 영향을 살펴보는 탐색적 연구로 진행되었다. 본 연구 결과 기업가정신교육은 대학생들의 기업가적 리더십에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로 기업가정신교육은 대학생들의 진취성, 혁신성 그리고 위험감수성과 모두 유의한 정(+)의 관계에 있는 것을 알 수 있었다. 본 연구결과는 기업가정신교육이 미래 창업기업가육성이라는 차원에서 청년대학생들의 기업가적 기본 소양인 기업가리더십을 함양시킨다는 측면에서 더욱 강화되어 나갈 필요가 있음을 시사하고 있다. 결론으로 본 연구의 이론적 기여점과 교육당국 및 정책입안자들을 위한 실무적 시사점을 제시해 두었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed at ascertaining the effect of entrepreneurship education on fostering entrepreneurial leadership in the context of Korean university students. Total 224 students participated in the study from three different universities nationwide. In order to acquire clear understanding of the ef...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • There have been little studies with regards to the relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial leadership of university students. Hence, the objective of this paper is to address empirically the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial leadership in educational settings.
  • Therefore, the findings indicate that entrepreneurial education can be essential to Korean university students in order to foster entrepreneurial leadership. This is the key contribution of this study that verified the casual relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial leadership in terms of both theoretical and practical prospects. Our findings also provides school authorities as well as policy makers deeper insights into the role of entrepreneurial education in promoting entrepreneurial contexts.
  • This study aimed at exploring the effect of entrepreneurship education on fostering entrepreneurial leadership in the context of Korean universities. Total 224 students participated in the study from three different universities nationwide.
  • More refined approach is needed in the follow-up study as to entrepreneurial leadership based on the prior studies. This study has focused on the effect of entrepreneurship education on the entrepreneurial leadership of university students, the scope of our research has been conducted within confined area. Future study need to expand it's research boundary larger including the additional variables such as passion and vision suggested by Renko, et al.
  • This study was designed to explore the relationships between the variables on the basis of descriptive and quantitative research method. The measuring instrument was developed primarily by adopting and modifying the items identified in prior researches so as to fit into the purpose of the study.

가설 설정

  • H1 proposed that entrepreneurship education would have a positive relationship with pro-activeness of Korean University students. To examine H1, five control variables were entered first followed by independent variable, EE.
  • H2 suggested that entrepreneurship education would have a positive relationship with innovativeness of university students. A meaningful finding in model 2 was, major of students only had a significant relationship with innovativess out of all the control variables(β=.
  • H3 was to examine whether entrepreneurship education might be associated with risk-taking. Interestingly, model 2 displayed that both gender and major have significant relationships with risk-taking.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (42)

  1. Journal of Small Business and Enterprise Development Anderson, A. R. 15 2 259 10.1108/14626000810871664 

  2. Asia Pacific Journal of Education Bagheri, A. 33 4 493 10.1080/02188791.2013.822789 

  3. Creativity and Innovation Management Chen, M. H. 16 3 239 10.1111/j.1467-8691.2007.00439.x 

  4. Education+Training Cheung, C. K. 50 6 500 

  5. Journal of management studies Covin, J. G. 25 3 217 10.1111/j.1467-6486.1988.tb00033.x 

  6. Strategic management journal Covin, J. G. 10 1 75 10.1002/smj.4250100107 

  7. The Journal of High Technology Management Research Dvir, D. 21 1 43 10.1016/j.hitech.2010.02.006 

  8. Southern Business Review Fernald, L. W., Jr 30 2 1 

  9. Journal of Vocational Behavior Fuller, B. 75 3 329 10.1016/j.jvb.2009.05.008 

  10. Journal of business venturing Gartner, W. B. 9 3 179 10.1016/0883-9026(94)90028-0 

  11. European Small Business Journal Gibb, A. 1 1 26 10.1177/026624268200100102 

  12. Journal of Business Venturing Gupta, V. 19 2 241 10.1016/S0883-9026(03)00040-5 

  13. The Leadership Quarterly Hannah, S. T. 19 6 669 10.1016/j.leaqua.2008.09.007 

  14. Education+training Jones, C. 46 8/9 416 

  15. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research Kempster, S. 16 1 5 10.1108/13552551011020054 

  16. The International Entrepreneurship and Management Journal Lee, S. M. 2 3 351 10.1007/s11365-006-0003-2 

  17. Piccolla Impresa/Small Business Liňán, F. 3 1 11 

  18. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research Louw, L. 9 1 5 10.1108/13552550310461027 

  19. Academy of Management Review Lumpkin, G. T. 21 1 135 10.5465/amr.1996.9602161568 

  20. International Review of Management and Marketing Mokhber, M. 6 3 415 

  21. Journal of business venturing Mueller, S. L. 16 1 51 10.1016/S0883-9026(99)00039-7 

  22. Technovation Okudan, G. E. 26 2 195 10.1016/j.technovation.2004.10.012 

  23. Academy of Management Journal Oldham, G. R. 39 3 607 10.2307/256657 

  24. Journal of International Entrepreneurship Paço, A. 9 1 20 10.1007/s10843-010-0071-9 

  25. Entrepreneurship, Innovation and Change Rae, D. M. 6 3 193 

  26. Journal of Small Business Management Renko, M. 53 1 54 10.1111/jsbm.12086 

  27. Technovation Sambasivan, M. 29 11 798 10.1016/j.technovation.2009.04.002 

  28. Journal of Leadership & Organizational Studies Sarros, J. C. 15 2 145 10.1177/1548051808324100 

  29. Human Resource Management Review Shane, S. 13 2 257 10.1016/S1053-4822(03)00017-2 

  30. Journal of Business Ethics Surie, G. 81 1 235 10.1007/s10551-007-9491-4 

  31. The Journal of private equity Tarabishy, A. 8 4 20 10.3905/jpe.2005.580519 

  32. Personnel Psychology Tierney, P. 52 3 591 10.1111/j.1744-6570.1999.tb00173.x 

  33. Journal of European Industrial Training Turker, D. 33 2 142 10.1108/03090590910939049 

  34. Career Development International Van Gelderen, M. 13 6 538 10.1108/13620430810901688 

  35. Entrepreneurship Theory and Practice Wilson, F. 31 3 387 10.1111/j.1540-6520.2007.00179.x 

  36. Journal of Small Business and Enterprise Development Wu, S. 15 4 752 10.1108/14626000810917843 

  37. Managing Global Transitions Yang, C. W. 6 3 257 

  38. 벤처창업연구 양준환 9 6 65 10.16972/apjbve.9.6.201412.65 

  39. 벤처창업연구 양준환 12 2 1 10.16972/apjbve.12.2.201704.1 

  40. Education+ Training Yu Cheng, M. 51 7 555 10.1108/00400910910992754 

  41. Thinking Skills and Creativity Zampetakis, L. A. 3 2 154 10.1016/j.tsc.2008.07.002 

  42. Journal of applied psychology Zhao, H. 90 6 1265 10.1037/0021-9010.90.6.1265 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로