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서산 대산항 국제여객선 취항에 따른 지역경제 유발효과 연구
A study on Regional Economic Impacts Due to Launch of International Ferry Terminal at Seosan-Daesan Port 원문보기

한국항만경제학회지 = Journal of Korea Port Economic Association, v.34 no.2, 2018년, pp.17 - 30  

윤경준 (인천대학교 동북아물류대학원) ,  김성영 (인천콜드프라자(주)) ,  안승범 (인천대학교 동북아물류대학원)

초록

지역이 가진 특성과 자원을 그 지역의 핵심전략산업으로 연결하는 지역산업추진체계는 지역의 산업자원을 유기적 네트워크 형태로 확산시키고 있다. 충청권 항만 중에서 국제여객터미널과 부두가 완비된 곳은 서산 대산항이 유일하며 2018년 룽청시 룽옌항과 취항을 앞두고 있다. 본 연구는 지역산업발전을 위해 충청권에서 최초로 진행 중인 국제여객선 취항이 지역경제에 미치는 영향에 대해 2013년 지역산업연관표를 활용하여 충남지역 관광산업과 항만산업에 대한 파급효과를 분석하였고, 분석결과 관광산업과 관련하여 연간 생산유발 47,815백만원과 부가가치 유발 23,423백만원에 대한 효과가 있는 것으로 나타났으며, 항만산업에서는 컨테이너 화물 처리와 부가가치 수입을 합하여 12,567백만원의 효과가 나타나는 것으로 분석되었다. 현재 타 지역 한중 항로 국제여객선의 특성상 여객보다는 화물에 대한 의존도가 높은 편으로 서산에 국제여객선이 취항되면 우선 여객을 통한 관광에 따른 고용창출효과의 극대화를 위해 관광객 유치를 위한 전략적인 마케팅이 요구되며 수입화물과 수출화물의 균형을 유지하는 등 꾸준한 화물의 확보도 필요하다. 또한 더 큰 부가가치의 창출을 위해 다른 지역과의 신규항로 개설이나 취항횟수를 늘리는 등의 노력도 요구된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The regional industry promotion system, which seeks to link the characteristics and resources of the region to its core strategic industry, is spreading the industrial resources in the form of an organic network. The Seosan-Daesan Port is the only port in the Chungcheong provinces that is equipped w...

주제어

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문제 정의

  • In this study, we aim to figure out the economic effects of the ferry business that Seosan City implements for the regional industry through input-output (I-O) analysis. Many I-O Analyses through inter-industry analysis were introduced in previous studies, but this study focuses on the newly selected strategic industries with industry classification system.
  • This study shows the economic effects with the operation of international ferries from and to Seosan-Daesan Port, on the regional economy, basically from the tourists and containers handled. The concerns of the central and local governments of the Republic of Korea are to find out what economic effects can be expected from investing funds in specific industries.
  • This study, as the inter-industry one, aims to analyze the economic effects that Seosan-Daesan Port has on the regional economy. We drew on the 2013 regional inter-industry table (for 16 cities or provinces) which the Bank of Korea compiled through indirect estimation to come up with the input-output table for the tourism industry of Chungcheong South Province.
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참고문헌 (19)

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