최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.9 no.7, 2018년, pp.77 - 86
김창규 (김천대학교 방사선학과) , 장기덕 (김천대학교 유아교육과) , 전열어 (김천대학교 간호학과)
This research is based on core competency in order to provide diverse educational opportunities and to train compatible human resources according to industrial change. The research set up the core competency of university students according to document research and the importance of core competency ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
핵심역량이란? | 핵심역량은 성공적으로 특정업무를 수행하는데 있어서 효과를 극대화하기 위해 필요로 하는 지식, 기술, 태도, 지적전략을 포괄하는 통합적인 능력을 의미한다[14]. 본 연구에서 대학생 핵심역량은 학생이 대학생활의 다양한 활동을 통해서 성취되어야 할 주요한 역량을 의미한다. | |
고등교육과정에서 필요한 핵심역량은 어떠한 것들이 있는가? | 핵심역량은 지식과 창의성, 사회성, 인성의 중요성을 부각하여 인지적 역량과 비인지적 역량을 균형적으로 함양하는 것을 강조하고 있으며[9], 고등교육과정에서 필요한 핵심역량으로 전공분야와 함께 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력으로 제시하였다[11,12]. 또한 지식과 정보를 기반으로 성장 가능한 잠재력, 창의적 사고와 리더십, 도덕성과 원만한 대인관계, 문제해결력과 도전정신을 갖추어야 한다[13]고 하였다. | |
대학은 핵심 역량을 육성하기 위해 어떠한 것들이 이루어져야 하는가? | 또한, 대학이 종전과 같이 특정 전공분야의 지식이나 기술을 제공하는 것만으로는 졸업생들이 지식과 기술의 변화 및 고용시장의 변화에 적극 대응하는 데 한계가 있음에 따라, 범 직종분야에서 요구되는 공통적인 핵심 역량을 제공할 것이 강조되고 있는 것이다[5, 6]. 대학은 미래의 변화에 요구되는 역량을 갖춘 우수한 인재를 전략적이고 체계적으로 육성하기 위해서는 우선, 필요한 역량을 타당하게 규명하고, 도출된 역량을 토대로 학습지원체계 구축 및 교육 프로그램의 개발 등이 이루어져야 한다. |
Y. D. Cho. & J. G. KIm. (2017). The Age of Fourth Industrial Revolution: Challenges and Orientations of Citizenship Education. Theory and Research in Citizenship Education, 49(4), 219-239.
M. K. Jeong. (2010). A study on the relationship among Core Competency of University st udents, Campus Life Adjustment and Car eer Attitude Maturity, Psychology Major Graduate School, Yeungnam University, Deagu.
Seoul National University(2013). New year address 2013. http://www.snu.ac.kr/president/speeches?bmv&bbsidx116477
J. D. Seo. (2010). Five Things to Open Future Universities. University education, 163.
DEST(2002). Striving for quality: Learning, teaching and scholarship. Australia Department of Education, Science and Training.
S. T. Kim. (2009). A Study on the Performance Evaluation System for Key Competencies of University Students. korean public administration quarterly 21(2), 599-626.
p. McLagan, (1996). Great ideas revisited: Job competency models. Training & Deve, 50(1), 60-65.
M. S. Jin. (2013). An exploratory study on inequality of core competence of college students in Korea, Korean journal of sociology of education. 24(1), 105-127.
Korean Educational development Institute(2011). Education strategy to foster creative talent for the 21st century. Research report of Korean Educational development Institute. RR2011-01.
A. H. Lee & M. S. Choi. (2014). Analysis of the Research Trend on the College Students' Key Competencies and Diagnosis Tools. The Korea Society for Educational Technology, 20(4), 561-588.
Korean Educational development Institute(2002). (The)research on the national standards of life skill and quality management for learning system. Research report of Korean Educational development Institute. RR2002-19. 243-257.
S. A. Kwon. (2009). Admission officer's present situation and perception of admission officer system. Dep of Education, Ewha Womans Univisity. Seoul.
M. S. Jung. (2014). A Structural Equation Model on Core Competencies of Nursing Students, Dept. of Nursing The Graduate School of Chung-Ang University., Seoul.
Korea Democracy Foundation(2005). DeSeCo Project : Core Competency Definition and Selection Project Summary: OECD.
M. J. Park. (2008). A New Approach to Curriculum Development in Higher Education: Competence-based Curriculum, The Journal of Curriculum Studies, 26(4), 173-197.
Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2008). The Core Competency needs in the Professional World. Research report of Korea Institute for Curriculum and Evaluation, ORM. 2008-14.
So Gang University(2013). 2013 annual report.
S. M. Park. (2011). Analysis of Core Competencies as An Element of Vocational Ability, Korean society for the study of vocational education, 30(3). 327-351.
Korea Research Institute for Vocational Education & Training(1999). Analysis of the national core curriculum on key competencies needed for the workforce. Research report of Korea Research Institute for Vocational Education & Training, 7-199.
S. L. Na, S. M. Jang, W. S. Seo, J. M. Kim, S. Lee, G. Y. Kim & S .T. Jeong(2003). Basic skills required for industrial workers. Korean Journal of Agricultural Education, 36(4), 139-158.
Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2008). A Study on the Vision of Elementary and Secondary Education Curriculum to Promote Core Competencies of Future Koreans(2). Research report of Korea Institute for Curriculum and Evaluation, RR 2008-7-1
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.