최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean biological nursing science, v.20 no.3, 2018년, pp.196 - 203
오지현 (대전대학교 간호학과) , 황영희 (울산대학교 간호학과)
Purpose: The study was performed to investigate the effects of empathy on interpersonal relationships through the mediating effect of ego-resilience in nursing students. Methods: Data were collected from June 5 to 30, 2018 using a self-report questionnaire measuring empathy, interpersonal relationsh...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자아탄력성이란 무엇인가? | 자아탄력성은 스트레스가 많은 환경에서 적절한 자아통제를 통 해 융통성 있게 반응하여 성공적으로 환경에 적응하게 할 수 있는 능력이다 [8]. 자아탄력적인 사람은 스트레스 상황에서 유연성 있게 대처할 수 있는 능력이 있어 [9] 대인관계가 어렵거나, 갈등 상황에 처했을 때 이에 대한 적응을 잘 할 수 있게 한다 [8,9]. | |
진실한 공감능력이 간호사에게 주는 영향은 무엇인가? | 간호사가 때때로 환자와의 관계에서 치료적 의사소통이 아닌 비전문적이고 비이성적인 행동을 일으키기도 하는데 이럴 때 공감능력이 떨어진 것을 확인할 수 있다[6]. 공감은 간호사와 대상자의 치료적 대인관계의 기본이 되며 자신과 타인의 감정을 명확히 이해해야만 느낄 수 있어, 진실한 공감능력은 대상자에 대한 질 높은 간호를 제공하고, 안전사고 비율도 감소하게 한다[7]. | |
Baron 과 Kenny에 따르면 매개효과를 가지기 위해 충족해야할 4가지 조건은 무엇인가? | Baron과 Kenny [19]에 따르면 매개효과를 가지기 위해서는 다음의 4가지 조건을 충족시켜야 한다. 첫째 방정식에서 독립변수가 매개변수에 대하여 유의한 영향을 미치고, 둘째 방정식에서 독립변수가 종속변수에 대해서 유의한 영향을 미치며, 셋째 방정식에서 매개변수가 종속변수에 유의한 영향을 미치고 마지막으로 독립변수가 종속변수에 미치는 영향력이 둘째 방정식보다 셋째 방정식에서 더 작아야 한다. 만약 셋째 방정식에서 매개변수가 통제되었을 때, 독립변수가 종속변수에 미치는 영향이 유의하지 않으면 완전매개, 유의하면 부분 매개 역할을 하는것이다. |
Medigovich K. Satisfactory, good and outstanding nurses: Perceptions of nurses, their colleagues and patients [dissertation]. Australia: Murdoch University; 2012. p. 263.
Choi KS, Lee WS, Park YS, Jun MH, Lee SY, Park YW, et al. The relationship between cultural competency and the importance of nurses' qualities perceived by undergraduate nursing students. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2016;27(2):163-172. https://doi.org/10.12799/jkachn.2016.27.2.163
Yoo CS, Kim JH, Kim MY, Kim SJ, Kim YS, Kim JA, et al. Factors related to organizational socialization of new nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2012;18(2):239-250.
Catlett S, Lovan SR. Being a good nurse and doing the right thing: A replication study. Nursing Ethics. 2011;18(1):54-63. https://doi.org/10.1177/0969733010386162
Wolf ZR. Nursing practice break downs: Good and bad nursing. Journal of the Academy of Medical-Surgical Nurse. 2012;21(1):16-36.
Klohnen EC. Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology. 1996;70(5):1067-1079. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.5.1067
Lim YJ. The effects of perceived parents' empathic attitude on peer relationship for middle school students : Based on the mediating effect of ego-resilience [master's thesis]. Seoul: Seoul Women's University; 2016. p. 85.
Seo MH. Mediator effect of ego-resilience in the relationship between interaction of families recognized by children and interpersonal relation ability [master's thesis]. Incheon: Gyeongin National University of Education; 2016. p. 64.
Davis MH. A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology. 1980;10:1-85.
Kang I, Kee S, Kim SE, Jeong B, Hwang JH, Song JE, et al. Reliability and validity of the Korean-version of interpersonal reactivity index. Journal of Korean Neuropsychiatric Association. 2009;48(5):352-358.
Buhrmester D, Furman W, Wittenberg MT, Reis HT. Five domains of interpersonal competence in peer relationships. Journal of Personality and Social Psychology. 1988:55(6):991-1008. https://doi.org/10.1037//0022-3514.55.6.991
Han NR, Lee DG. Validation of the Korean version of the interpersonal competence questionnaire in Korean college students. Korean Journal of Counselling and Psychotherapy. 2010;22(1):137-156.
Park HJ. Perceived stress, coping and depression according to the ego-resilience [master's thesis]. Seoul: Korea University; 1997. p. 45.
Baron RM, Kenny DA. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 1986;51(6):1173-1182. https://doi.org/10.1037//0022-3514.51.6.1173
Cho WS. Correlation between major satisfaction and academic achievement in accordance with major-interest correspondence of the university students [master's thesis]. Gyeonggi-do: Daejin University; 2009. p. 82.
We JH, Chang BH, Lim MH. The Relationship of the empathy and biomedical ethics awareness with university student. Journal of the Korea Contents Association. 2017;17(4):500-509.
Lee EA. A study on empathy education for the improvement of university students' empathy ability: With the focus on the Ewha Womans University course 'homo empathicus: communication, empathy, trust'. Journal of Education & Culture. 2017;23(5):149-168. https://doi.org/10.24159/joec.2017.23.5.149
Park SJ, Kwon MA, Baek MJ, Han NR. Relation between smartphone addiction and interpersonal competence of college students using social network service. The Journal of the Korea Contents Association. 2014;14(5):289-297. https://doi.org/10.5392/jkca.2014.14.05.289
Choi SY, Yoo MR, Lee MJ. A study on the relationship among cadets' life adjustment, stress, self-esteem, and ego-resilience in armed forces nursing academy. Journal of Military Nursing Research. 2014;32(1):1-13.
Kim JI, Lee TW. The influence of nursing practice environment, compassion fatigue and compassion satisfaction on burnout among clinical nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2016;22(2):109-117.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.