$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 수학일지 쓰기 활동이 초등학생의 수학적 성향과 수학적 의사소통 수준에 미치는 영향: 3학년 수와연산 영역을 중심으로
A study on the mathematical disposition and communication level in process of applying mathematical journal writing to the 3rd graders in a mathematics classroom 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.57 no.3, 2018년, pp.247 - 270  

양현수 (이화여자대학교 대학원) ,  김민경 (이화여자대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the mathematical disposition and mathematical communication level of elementary school students in the process of applying mathematical journal writing activities. For this study, 21 third grade students in elementary school were observed when they partici...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
수학일지 쓰기 활동이란? 수학일지 쓰기 활동은 수학적 지식과 방법에 관한 학생들의 생각이 담긴 사고집(think book)으로, 수학적 용어를 정의하게 도우며 수학적 생각을 공유하게 하는 의사소통의 한 형태이다(Burns, 1995; Smith, 1996). 즉 수학일지 쓰기 활동은 학습자가 수학 학습에 관해 스스로 반성하게 하고 창의적으로 문제를 해결하게 도우며 수학학습의 부담을 완화하여 수학 학습에의 자신감을 기르게 돕는다.
수학일지 쓰기 활동을 통해 수학적 성향의 변화를 분석한 결과 수학적 호기심에서는 왜 유의미한 변화가 나타나지 않았는가? 수학적 성향 검사지를 활용한 사전 및 사후 검사를 통해 살펴본 결과 통계적으로 유의미하다고 볼 수 있는 영역은 수학적 자신감, 수학적 융통성, 수학적 의지, 수학적 반성이었다. 수학적 호기심의 경우 단기간에 상승하기 어려운 영역이고, 수학적 가치의 경우 3학년 학생들의 수준에서 수학이 사용되는 다양한 실생활의 예를 찾는 것이 어려웠기 때문에 유의미한 변화가 나타나지 않았다. 그러나 두 영역 모두 기술통계 평균은 증가하였으며, 점차 수학일지에 다양한 사고와 예를 찾아 작성하는 모습이 나타난 만큼 수학일지 쓰기 활동을 지속적으로 적용하였을 때 유의미한 변화를 기대할 수 있다.
수학일지 쓰기 활동의 긍정적인 효과는? 수학일지 쓰기 활동은 수학적 지식과 방법에 관한 학생들의 생각이 담긴 사고집(think book)으로, 수학적 용어를 정의하게 도우며 수학적 생각을 공유하게 하는 의사소통의 한 형태이다(Burns, 1995; Smith, 1996). 즉 수학일지 쓰기 활동은 학습자가 수학 학습에 관해 스스로 반성하게 하고 창의적으로 문제를 해결하게 도우며 수학학습의 부담을 완화하여 수학 학습에의 자신감을 기르게 돕는다. 따라서 수학일지 쓰기 활동은 수학의 가치 인식, 수학 학습에 대한 반성적 사고, 창의적 사고를 포괄하는 수학적 성향의 신장에 영향을 준다고 볼 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Ministry of Education, Science and Technology. (2009). Elementary school curriculum explanation, http://ncic.re.kr. 

  2. Ministry of Education. (2015). The general guideline of the national curriculum, Seoul: Ministry of Education. 

  3. Kim, M.R. & Song, Y.M. (2010). As mathematical communication, case study about mathematical attitude of high school students through mathematical journal writing, Journal of the Korean School Mathematics 9(1), 77-92. 

  4. Kim, S.E. (2009). A study on development and application of mathematical journal and its rubric. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education. 

  5. Kim, H.S. & Lee, S.A. (2010). The investigation and analysis on factors for development of mathematical communication Model, The Secondary Education Research 58(1), 1-37. 

  6. Kim, H.J. (2008). The effects of writing activities in mathematics learning on mathematical disposition: Focused on the second grade students of middle school. Unpublished master's thesis, Dankook University. 

  7. Kim, H.J. & Chung, D.G. (2008). The effect of mathematics journal writing of elementary school mathematics underachievers, The Bulletin of Science Education 21(1), 7-19. 

  8. Kim, H.C. & Lee, J.E. (2010). Mathematical journal writing as a method of improving mathematical attitudes and achievements for underachieve students, Journal of the Korean School Mathematics 13(4), 525-547. 

  9. Park, Y.J. & Kwean, H.J. (2008). The effect of writing activity as mathematical communication on the high school students' mathematics learning, The Mathematical Education 47(1), 27-47. 

  10. Park, H.S. & Ku, H.Y. (2011). The effects of the journal writing using the math fairy tales on the academic achievement and learning attitude in mathematics of elementary math underachievers, The Journal of Special Children Education 13(1), 243-263. 

  11. Shin, S.K. (2009). An analysis of elementary school 6th grade students' mathematical communicative level. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education. 

  12. Yeon, Y.M. (2004). Mathematics journal writing guidance method to enhance mathematical communication ability. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education. 

  13. Lee, S.W. & Jeong, E.S. (2005). The Effects of Mathematical Journal Writing on Mathematics Learning Achievements and Mathematical Disposition, The Research of Science Education 28, 21-37. 

  14. Lee, J. & Kim, S.H. (1998). A study of communication in teaching and learning of mathematics, The Journal of Education Research in Mathematics 8(2), 691-708. 

  15. Lee, J. & Kim, S.H. (2002). Mathematical communication, Seoul: Kyowoo. 

  16. Lee, J.Y. & Kim, M.K. (2016). A study on the communication in process of applying mathematical modeling to children in elementary mathematics classroom, The Mathematical Education 55(1), 41-71. 

  17. Lee, J.Y. & Kim, M.K. (2016). A study on the communication in process of applying mathematical modeling to children in elementary mathematics classroom, The Mathematical Education 55(1), 41-71. 

  18. Jung, Y.W. (2016). The changes in affective characteristic of 6th grade student with underachievement in mathematics after writing mathematics journal. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education. 

  19. Choi, Y.H., Kwon, O.N., & Seong, T.J. (1998). A study on application and effectiveness of performance based evaluation for open education in English and Mathematics in middle school, Seoul: Ewha Womans University 

  20. Ha, E.Y., & Chang, H.W. (2009). Case study on change in the geometrical thinking levels of the under achievers by using mathematical journal writing, School Mathematics 11(1), 147-164. 

  21. Korea Educational Development Institute (KEDI). (1992). A study on evaluation system of mathematics education for pursuit the essence of education (III), Research report RM92-05-02. 

  22. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE). (2017). OECD programme for international students assessment: An in-depth analysis of PISA 2015 results RRE 2017-9. 

  23. Hyun, W.K. & Choi, K.B. (2012). Analysis of change of scholastic achievement & affective characteristic and aspect of mathematics journal writing activities, The Journal of Elementary Education Research 16, 169-196. 

  24. Bereiter, C. & Scardamalia, M. (1987). An attainable version of high literacy: Approaches to teaching higher-order skills in reading and writing, Curriculum Inquiry, 17(1), 9-30. 

  25. Boling, A.N. (1991). They don't like math? Well, let's do something!. Arithmetic Teacher, 38(7), 17-19. 

  26. Borasi, R. & Rose, B.J. (1989). Journal writing and mathematics instruction, Educational Studies in Mathematics 20(4), 347-365. 

  27. Burns, M. (1995). Keeping journals or logs, Writing in math class: A resource for grades 2-8 (51-68). CA: Math Solutions. 

  28. Countryman, J. (1992). Journals, Writing to learn mathematics: Strategies that work (27-44). NH: Heinemann. 

  29. Dougherty, B.J. (1996). The write way: A look at journal writing in first-year algebra, The Mathematics Teacher 89(7), 556-560. 

  30. Flower, L. & Hayes, J.R. (1981). A cognitive process theory of writing, College Composition and Communication 32(4), 365-387. 

  31. Griffiths, R. & Clyne, M. (1994). Developing the language of mathematics, language in the mathematics classroom: Talking, representing, recording (10-31), NH: Heinemann. 

  32. Hackett, K. & Wilson, T. (1995). Improving writing and speaking skills using mathematical language, M.A. Action research project, Saint Xavier University. 

  33. Katz, L.G. (1993). Formal definitions of disposition, Dispositions: Definitions and implications for early childhood practices (3-4), IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. 

  34. Lane, S., Liu, M., Ankenmann, R.D., & Stone, C.A. (1996). Generalizability and validity of a mathematics performance assessment, Journal of Educational Measurement 33(1), 71-92. 

  35. Miller, L.D. (1991). Writing to learn mathematics, Mathematics Teacher 84(7), 516-521. 

  36. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. VA: NCTM. 

  37. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. VA: NCTM. 

  38. Rowan, T.E., Mumme, J., & Shepherd, N. (1990). Communication in mathematics, Arithmetic Teacher 38(1), 18-22. 

  39. Smith, J.L. (1996). Journals in the Classroom: Writing to learn, Journal of Adolescent & Adult Literacy 40(2), 155. 

  40. Stewart, C.B. & Chance, L.H. (1995). Making connections: Journal writing and the professional teaching standards, The Mathematics Teacher 88(2), 92-95. 

  41. Vacca, R.T., Vacca, J.A.L., & Mraz, M.E. (2005). Content area reading: Literacy and learning across the curriculum, Writing to Learn (242-289), Boston: Pearson. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로