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고령 해기사와 해양사고와의 회귀분석
Regression Analysis on the Relationship Between Elderly Ship Officers and Marine Accidents in Korea 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.24 no.4, 2018년, pp.415 - 421  

유상록 (해양경찰청 완도항해상교통관제센터) ,  정초영 (군산대학교 해양산업.운송과학기술학부)

초록
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우리나라는 세계에서 가장 빠르게 고령화 사회로 접어들고 있다. 본 연구는 급속한 고령화 사회를 대비하기 위하여 고령 해기사와 해양사고와의 관계를 분석하여 고령화되어 가는 해기사 정책에 기초 자료를 제공하고자 한다. 수집한 데이터는 2006년부터 2016년까지 11년간이며, 부원을 제외한 해기사만을 대상으로 현황 조사 및 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 60대 이상의 고령 해기사의 취업자 수는 지난 11년 동안 약 2.7배 증가하여 증가 추이 폭이 다른 연령대 보다 큰 것으로 조사되었다. 둘째, 해양사고로 징계를 받은 고령 해기사사는 약 2.6배 증가 추이를 보였다. 셋째, 고령 해기사는 비고령 해기사보다는 해양사고율이 약 1.5배 높은 것으로 나타났다. 넷째, 고령 해기사의 취업자 수와 징계자 수 간에 회귀분석을 실시한 결과, 고령 해기사 취업자 수가 고령 해기사 징계자 수를 설명하는 설명력의 정도가 75.1 %로 나타났다. 고령화 사회가 신속히 진행될 수 있으므로 고령 해기사 면허 갱신 교육과 갱신 자격을 강화하는 규정 등의 정책이 필요할 것으로 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The Republic of Korea has a more rapidly aging society than any other country in the world. In order to prepare for the attendant challenges, this research provides basic data for policies related to aging ship officers, analyzing the relationship between elderly ship officers and marine accidents. ...

주제어

AI 본문요약
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제안 방법

  • Afterward, it is necessary to analyze which causation and interrelation personal and circumstantial factors related directly to the elderly ship officers’ marine accidents have, and to develop the model of elderly ship officers’ marine accidents based on this analysis.
  • Because of the limitation of collected data, this research has a limitation that it wasn’t analyzed according to the types of marine accidents such as collision, grounding, and so on.
  • This research examined the present condition according to the age groups by using the data about the number of employed ship officers and that of the disciplined related to accidents, and divided it into elderly and non-elderly ship officers. In addition, the ratio of marine accidents was indicated by comparing the number of the employed ship officers with that of the disciplined.

대상 데이터

  • As for the data for this analysis, the current condition of employed crews with the age groups from Korea seafarers’ welfare and employment center and the current data for the number of the disciplined for marine accidents with the age groups from Korea Maritime Safety Tribunal were used.
  • The current condition of employed crews with the age groups was analyzed only for the ship officers excluding the crews. The data has been collected for 11 years from 2006 to 2016, and the data before 2006 was excluded in the analysis as missing data.

데이터처리

  • Finally, the relationship between the number of employed elderly ship officers and that of the disciplined was analyzed, and regression analysis was conducted.
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참고문헌 (13)

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  13. Shin, S. G. and M. S. Cho(2010), A Study on Traffic Accident Prevention through Older Driver's Characteristics Analysis, Journal of Public Security Administration, Vol. 22, No. 4, pp. 57-75. 

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