$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교사의 학교도서관 인식에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 경기도 초등학교를 대상으로
A Study on Factors Influencing Teachers' Perceptions of School Libraries: for Elementary School Teachers in Gyeonggi Province 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.35 no.3 = no.109, 2018년, pp.245 - 270  

안다인 (연세대학교 교육대학원 사서교육전공) ,  김기영 (연세대학교 문헌정보학과)

초록

학교도서관이 학교에서 핵심적인 교육요소로서 제 역할을 다하기 위해서는 교사의 학교도서관의 역할에 대한 적절한 인식이 필요하다. 그러나 지금까지 학교도서관에서 교사인식은 외부 환경 요인으로 간주되어 왔다. 이에 본 연구는 교사의 학교도서관 인식이 학교도서관 요인에 의해 형성되었음을 전제로 하고, 그 요소들을 파악하는 데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 교사를 대상으로 조사한 설문 데이터를 통계적으로 분석하여 학교도서관과 교사인식 간의 관계를 검증하였다. 그 결과, 교사의 학교도서관에 대한 일반적인 인식은 비교과교육적이고, 이는 학교도서관의 활동에 영향을 받는 것으로 나타났으며, 따라서 학교도서관이 통제 가능한 요소로 판단되었다. 본 연구는 학교 교사의 학교도서관에 대한 인식을 도서관의 관점에서 적극적으로 해석하여 그 인식에 영향을 미치는 학교도서관 요인을 파악함으로써 교사인식의 개선방안을 학교도서관 활동에서 모색하였다는 점에서 그 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order for school library to fully serve as a key educational element of a school, teachers' positive perception on the library's role is essential. Due to the lack of the perception, however, school libraries are not closely related to class activities in practice. Since teachers' perception on s...

주제어

참고문헌 (19)

  1. Kim, Ki-Pyo (2016). Fourth industrial revolution and school education. Journal of Peaceology, 6(2), 62-78. 

  2. Kim, Min-Ja (2004). A study on teachers' perception of school libraries: Focused on the middle schools in Kyonggi region. Master's thesis, Graduate School of Education of Chung-Ang University, Department of Librarians' Education. 

  3. Kim, Oh-Yeong (2005). A study on the actual condition and perception of payable openings in elementary schools. Master's thesis, Graduate School of Education of Korea University, Department of Educational Administration & Higher Education. 

  4. Kim, Jung-Mi (2010). Information behavior and the use of library among elementary school teachers. Master's thesis, Graduate School of Education of Pusan National University, Department of Librarian Education. 

  5. Kim, Jong-Sung (2007). A study on marketing strategies for school library. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 38(2), 373-397. 

  6. Park, Mi-Deok (2014). A study on the recognition of teachers' roles at school libraries. Master's thesis, Graduate School of Education of Chung-Ang University, Department of Education of Library and Information Science. 

  7. Lee, Byeong-Gi (2018). School library administration. Seoul: Joeungeulteo. 

  8. Lee, Yeon-Chul (2007). A study on elementary school teacher's perception of the relationship between components of ubiquitous school library and Its usability & expected effect. Ph.D. dissertation, Graduate School of Konkuk University, Department of Education. 

  9. Lee, You-Kyoung (2006). A study on elementary school teachers' perception about school library and teacher-librarian. Master's thesis, Graduate School of Education of Silla University, Department of Library Education. 

  10. Jeong, Ok-Jin (2005). A study on the recognition of the teachers to school libraries: Focused on the catholic middle schools in the city of Daegu and the Gyeongbuk Province. Master's thesis, Graduate School of Education of Keimyung University, Department of Library & Information Science Education. 

  11. Jeong, Tae-Sik (2005). The differences of recognitions about school education resources for the school lifelong education: Based on the teachers and mothers of students in Gangnam Gu and Seocho Gu in Seoul. Master's thesis, Graduate School of Education of Korea University, Department of Lifelong Education. 

  12. Korean Library Association (2013). School library standard. Seoul: Korean Library Association. 

  13. AASL (1998). Information power: Building partnerships for learning. Chicago, IL.: American Library Association. 

  14. ASLA (2011). School libraries bill of rights. Australia, NSW(State of New South Wales), Australian School Library Association. Retrieved from http://www.asla.org.au/policy/bill-of-rights.aspx 

  15. Hallein, J., & Phillils, J. (1991). Australian primary school: is CPPT working? Emergency Librarian, 19(1), 3-29. 

  16. Harrod, M. L. (2010). Harrod's librarians' glossary. 5th ed. London, UK: Gower. 

  17. IFLA. (2015). The IFLA school library guidelines. (2nd ed.). Retrieved from http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla_school_library_guidelines_draft.pdf 

  18. Morris, B. J. (1992). Administering the school library media center. New Providence, IO: R. R. Bowker. 

  19. Valentine, P., & Nelson, B. (1988). Sneaky teaching: The role of school librarian: teacher's and school librarian's perceptions. Library and Information Research Report, London, UK: British Library. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로