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효율적인 감정 전달을 위한 성별 기반 캐릭터형 이모티콘 디자인
Design of Character Emoticon based on Sex for Efficient Emotion Communication 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.19 no.9, 2018년, pp.1641 - 1652  

이현기 (가톨릭관동대학교 CG디자인전공) ,  양장훈 (서울미디어대학원대학교 뉴미디어학부)

초록
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본 연구는 성별에 적합한 이모티콘을 개발하기 위해 간사이 공학의 방법을 이용하여 이모티콘을 제작하였다. 우선 여러 문헌을 통하여 도출된 디자인 가이드 라인에 따라 이모티콘 프로토타입을 개발하였다. 이후, 설문조사를 실시하고 요소 분석에 의한 분석결과를 기반으로 각기 성별에 따라 다르게 도출된 디자인 가이드라인을 프로토타입에 반영하여, 성별을 고려한 이모티콘을 개발하였다. 이렇게 개발된 총 3종류의 이모티콘에 대해서 감정표현도 대한 설문조사를 실시하였다. 일부 이모티콘에서는 연구자의 의도와 같게 성별에 적합한 이모티콘이 설계된 것으로 나타났으나, 다수의 이모티콘에 있어서는 성별과 제작된 이모티콘간의 일관성 있는 특징을 찾기 어려웠다. 각 이모티콘의 상세 분석결과 이러한 결과가 발생한 주요한 원인 중의 하나로 디자인 가이드 라인의 상세함이 부족했다고 판단되며, 이 연구 결과는 향후 남녀 사용자의 감정 표현에 적합한 캐릭터형 이모티콘의 개발 및 활용에 대한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, a design of emoticons based on sex was studied through Kansai engineering method. First, we developed emoticon prototypes according to a design guideline derived from existing related literatures. Then, the design guidelines was updated from the survey results on the properties of emo...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Sun Soo Choi, "A Study on the difference of cognitive-behavior between different sexes - Focusing on the analysis of preference over the color, shape and space." Journal of Digital Design, Vol.15, No.4, pp.307-318, October 2015. 

  2. Soo Kyoung Choi, "Consumer Sensibility Analysis According to Gender, Hue and Tone of Cell Phone Cases", JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY DESIGN CULTURE, Vol.21, No.3, pp.655-663, September 2015. 

  3. Hyun Sook Kim, "The Effect of Nonverbal Communication of Salesperson on Conflict, Intimacy and Repatronage Intention of Customer-Focused on the Difference by Customer Gender", JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY DESIGN CULTURE, Vol.19, No.1, pp.132-142, March 2013. 

  4. Lee, Jeong-bok, "Use and gender differences of onomatopoeia and mimetic words on internet", URIMALGEUL : The Korean Language and Literature, Vol.62, pp.45-74, September 2014. 

  5. JongIm Lee, "A Study on the College students' use and daily experience of Mobile Instant Messenger", Media, Gender & Culture, Vol.29 , pp.37-70, March 2014. 

  6. Kim Young Hee, Chung Hee Jung, "Anger Expression Style by the Enneagram Personality Types of College Students", The Korean Journal of Community Living Science, Vol.20, No.4, 539-547, December 2009. 

  7. An Yun A, Jiyoung Choi. "The Relationship between Middle School Student's Ego-resilience, Stress and Stress Coping: Focus on Gender Differences", JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, Vol.20, pp.141-165, December 2012. 

  8. Hye-Young Ko. "Basic Emotions Expressions by Analysis of the Animation Character's Facial Expressions", Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol.1, No.1, pp.11-14, December 2007. 

  9. Son, Joo-lak, A study on the background creation according to the emotion of animation character : centering on situation of The man and the woman, Keroro, Shrek, Thesis of master's degree, Hongik University, 2007. 

  10. Kee Yeon Lee, Yoomi Choi. "A Study of Eastern or Western Character's Facial Expression - Focused on the Eye and the Mouth", Korean Animation Society Conference, pp.51-52, December 2012. 

  11. Oh, Ha Yan, The Case Study on the Emotion Expression of Animation Character, Thesis of master's degree, Kyung Hee University, 2012. 

  12. Hyun-Ki Lee, Janghoon Yang, "Mobile Web Magazine Design based on Kansei Engineering and Universal Design", Journal of Digital Contents Society, Vol.18, No.7, pp.1227-1237, November 2018. 

  13. KIM SEOHYUN, A Study of Character design for Emoticon Character of Smart-phone messenger, Thesis of master's degree, Hongik University, 2015. 

  14. Lee, Youngmi, A Study on the Visual Creativity and Communication of SNS Mobile Messenger Emoticons, Ph.D. Thesis, Hongik University, 2013. 

  15. Mikio Kawanishi, "Mastering the comic strip", daseossure, 2000. 

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