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페이스북 피로감에 대한 연구: 자기애, 평판근심, 반응기대를 중심으로
Facebook Fatigue: Narcissism, Reputation Concern, and Expectation of Others' Responses 원문보기

한국HCI학회논문지 = Journal of the HCI Society of Korea, v.13 no.3, 2018년, pp.35 - 42  

이종민 (고려대학교 심리학과) ,  이지혜 (고려대학교 심리학과) ,  성용준 (고려대학교 심리학과)

초록
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특정 집단의 취미활동이자 소통수단으로 시작되었던 소셜 네트워킹 사이트(SNS)는 이용자수, 이용의 깊이와 범위, 그리고 빈도를 주목할 때 이제 현대인의 일상 그 자체가 되어가고 있다. 그러나 삶과 밀접해진 SNS 이용으로 인해 최근 SNS 이용자가 피로감을 호소하고 있음에도 불구하고, 이에 대한 심리학적 원인을 규명하는 연구는 매우 부족하다. 이에 본 연구는 가장 대표적 SNS인 페이스북 사용자를 대상으로 자기애가 높은 사용자가 페이스북 피로감을 느끼게 하는 심리적 기제를 알아보고자 하였다. 자기애는 SNS 이용에 영향력 있는 성격특성으로 연구된 바 있으며, 평판근심과 반응기대의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해, 인터넷 설문을 통하여 페이스북 사용자 329명의 응답자료를 수집하여 분석하였다. 결과적으로, 자기애 성향이 높은 사용자일수록 SNS 피로감을 많이 경험하였고, 평판근심과 타인의 반응기대가 이를 매개함을 밝혔다. 본 연구를 통해 SNS 이용에 있어 사용자의 자기애가 미치는 긍정적/부정적 영향에 대한 기존 연구결과 사이에 평판근심과 반응기대가 SNS 피로감 형성에 미칠 수 있다는 이론적 함의를 제시하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Social Networking Sites (hereafter SNSs) have become a part of people's daily routines. Beginning as a hobby/communicating tool for a specific group of people, SNSs have expanded in terms of the number of users, frequency of access, and depth and range of sharing. It is recently reported that the us...

주제어

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문제 정의

  • This research also has practical implications for the gigantically expanding SNS market by providing grounds for service operators to manipulate the level of exposure on SNSs. While narcissists tend to upload more self-portrayed postings in order to promote themselves on SNSs[8], they are more likely to experience fatigue from the public evaluations on such sites.
  • With these results, this research contributes to the theoretical understanding of psychological fatigue from using Facebook. While preceding studies have mainly focused on the antecedents of Facebook fatigue[3,4,16], this research aimed to investigate the process through which antecedents induce psychological distress. Narcissism has been found to be positively associated with Facebook fatigue.
  • With these results, this research contributes to the theoretical understanding of psychological fatigue from using Facebook. While preceding studies have mainly focused on the antecedents of Facebook fatigue[3,4,16], this research aimed to investigate the process through which antecedents induce psychological distress.
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