최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.12, 2019년, pp.175 - 183
The purpose of this study was to identify the mediating effects of self-esteem in the relationship between marital conflict and school adjustment among adolescents. This study used data collected from 482 middle school students in Seoul. Multiple regression analysis was used to examine the mediating...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학교생활적응의 포괄적인 개념은? | 학교는 청소년들이 하루 중 가장 많은 시간을 머물며 생활하는 곳이자 청소년의 인격형성 및 성격발달에 절대적인 영향을 미치는 환경으로[1], 학교생활적응은 학교환경에서 개인의 욕구를 충족시키기 위해 환경을 변화시키고, 학교환경의 요구에 따라 자신을 변화시킴으로써 학교환경과 조화를 이루려는 적극적인 상호작 용이다[2]. 이러한 학교생활적응은 적응의 여러 가지 측면을 포함하는데, 학교생활적응은 학업성취와 학습노력을 포함한 학업적 적응뿐만 아니라, 행동적 적응, 사회 ㆍ정서적 적응, 그리고 학교에 대한 태도, 학교환경에 대한 지각정도를 포함하는 포괄적인 개념이다[3]. | |
학교란? | 학교는 청소년들이 하루 중 가장 많은 시간을 머물며 생활하는 곳이자 청소년의 인격형성 및 성격발달에 절대적인 영향을 미치는 환경으로[1], 학교생활적응은 학교환경에서 개인의 욕구를 충족시키기 위해 환경을 변화시키고, 학교환경의 요구에 따라 자신을 변화시킴으로써 학교환경과 조화를 이루려는 적극적인 상호작 용이다[2]. 이러한 학교생활적응은 적응의 여러 가지 측면을 포함하는데, 학교생활적응은 학업성취와 학습노력을 포함한 학업적 적응뿐만 아니라, 행동적 적응, 사회 ㆍ정서적 적응, 그리고 학교에 대한 태도, 학교환경에 대한 지각정도를 포함하는 포괄적인 개념이다[3]. | |
부정적 가족 경험이 자녀의 행동패턴에 미치는 영향은? | 자녀가 가족 밖의 학교환경에서의 새로운 도전을 인식하고 반응하는데 부부갈등의 부정적 가족 경험이 지침으로 작용한다[9]. 높은 수준의 부부갈등에 노출되는 자녀는 부모의 행동을 모방하여 갈등적 행동패턴을 발달시킴으로써 자신이 맺는 다른 관계에서 갈등을 경험할 가능성이 있으며, 이는 자녀의 적응에 부정적 영향을 미친다[10]. |
K. L. Bierman (1994). School adjustment. In R. J. Corsini (Ed.), Encyclopedia of psychology. A Wiley-Interscience Publication, John Wiley & Sons.
W. Troop-Gordon & G. W. Ladd (2005). Trajectories of peer victimization and perceptions of the self and schoolmates: Precursors to internalizing and externalizing problems. Child Development, 76, 1072-1091.
M. L. Sturge-Apple, P. T. Davies, M. A. Winter, E. M. Cummings, & A. Schermerhorn (2008). Interparental conflict and children’s school adjustment: The explanatory role of children's internal representations of interparental and parent-child relationships. Developmental Psychology, 44(6), 1678-1690.
P. T. Davies, G. T. Harold, M. C. Goeke-Morey & E. M. Cummings (2002). Child emotional security and interparental conflict. Monographs of the Society for Research in Child Development, 67(3).
E. M. Cummings & P. T. Davies (1994). Maternal depression and child development. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 35(1), 73-122.
C. Buehler, C. Anthony, A. Krishnakumar, G. Stone, J. Gerard, & S. Pemberton (1997). Interparental conflict and youth problem behaviors: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 6, 233-247.
J. Cassidy, S. Kirsch, K. Scolton, & R. D. Parke (1996). Attachment and representations of peer relationships. Developmental Psychology, 32, 892-904.
H. A. Turner & K. Kopiec (2006). Exposure to interparental conflict and psychological disorder among young adults. Journal of Family Issues, 27(2), 131-158.
J. H. Cho (2009). The effects of adolescents' perceived parental conflict on an their adjustment in school life. Unpublished master's thesis, Sogang University, Seoul.
Y. J. Jung (1999). Related variables to adolescent's school adjustment . Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul.
W. H. Kim (2010). A study on the relationship of coping with the stress and youth training activity. Unpublished doctoral dissertation, Myungji University, Seoul.
J. H. Grych & F. D. Fincham (1993). Children's appraisals of marital conflict: Initial investigations of the cognitive contextual framework. Child Development, 64(1), 215-230.
J. H. Grych. (1998). Children's appraisals of interparental conflict: Situational and contextual influences. Journal of Family Psychology, 12, 437-453.
P. R. Amato (1986). Marital conflict, the parent-child relationship and child self-esteem. Family Relations, 35(3), 403-410.
C. McNeal & P. Amato (1998). Parents’ marital violence. Journal of Family Issues, 19, 123-139.
A. W. Pope, S. M. McHale, & W. E. Craighead (1988). Psychology practitioner guidebooks: Self-esteem enhancement with children and adolescents. Elmsford, NY, US: Pergamon Press.
A. Di Paula & J. D. Campbell (2002). Self-esteem and persistence in the face of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 711-724.
A. Caspi (1998). Personality development across the life course. In W. Damon (Ed.), Handbook of child psychology, Vol. 3: Social, emotional, and personality development (5th ed., pp. 311-388). New York: Wiley.
H. B. Kaplan (1975). Self-attitudes and deviant behavior. Pacific Palisades, CA: Goodyear.
K. Trzesniewski, B. Donnellan, T. Moffitt, R. Robins, R. Poulton & A. Caspi (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood. Developmental Psychology, 42, 381-390.
Y. Jeong & Y. Chun (2010). The pathways from parents' marital quality to adolescents' school adjustment in South Korea. Journal of Family Issues, 31(12), 1604-1621.
J. Juvonen, A. Nishina, & S. Graham (2000). Peer harassment, psychological adjustment, and school functioning in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 92(2), 349-359.
H. Y. Jun (2006). Influence of familial environment variables on adolescent's school adjustment . Unpublished master's thesis, Sookmyung University, Seoul.
C. R. Seo (2005). The effects of family environment and individual psychological variables on adolescents' problem behaviors. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul.
M. Rosenberg. (1965). Society and the adolescence self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Y. R. Kim. (1993). An analysis on the influences of contribution variables toward academic achievement. Unpublished doctoral dissertation, Dongkuk University, Seoul.
R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
K. Y. Kim (2017). The effects of general family and single parent families on adolescent self-esteem and depression. Unpublished master's thesis, Suwon University, Seoul.
D. L. DuBois, S. K. Eitel & R. D. Felner (1994). Effects of family environment and parent-child relationships on school adjustment during the transition to early adolescence. Journal of Marriage and Family, 56(2), 405-414.
N. Krause, G. Jay, & J. Liang (1991). Financial strain and psychological well-being among the American and Japanese elderly. Psychology and Aging, 6(2), 170-181.
H. R. Choi (2019). Analysis of stress and coping style according to the level of self-esteem of adolescents. Culture and Convergence, 41(3), 997-1024.
J. M. Gottman & L. F. Katz. (1989). Effects of marital discord on young children’s peer interaction and health. Developmental Psychology, 25(3), 373-381.
E. M. Cummings, C. Zahn-Waxler & M. Radke-Yarrow. (1981). Young children’s responses to expressions of anger and affection by others in the family. Child Development, 52(4), 1274-1282.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.