최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한예방한의학회지 = Journal of Society of Preventive Korean Medicine, v.23 no.3, 2019년, pp.41 - 57
Objective : The purpose of our study is to compare and analyze the standards for the 2nd cycle of Evaluation and Accreditation system on institute of Korean Medicine Education & Evaluation (2nd IKMEE standards) and WHO guidelines for quality assurance of Traditional Medicine Education in the Western...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
세계의학교육연합회 (World Federation for Medical Education; WFME)은 어떤 역할을 수행하고 있는가? | 세계의학교육연합회 (World Federation for Medical Education; WFME)는 1972년 세계보건기구(World Heath Organization; WHO)와 세계의사회(the World Medical Association)에 의해 설립되었고, 세계 의학 교육의 질 향상을 위해 의학 교육 기준과 관련 자료 구축, 세계의과대학목록 (World Directory of Medical Schools; WDMS) 운영, 의학 교육 국제 기준, 교육 인증을 위한 WFME Recognition Program 제작 및 관리와 각 나라의 의과대학 인증 과정 협조 등의 역할을 수행하고 있다1). | |
역량기반 의학교육과정을 개발할 때 추천하는 진행 방법은? | 역량기반 의학교육과정을 개발할 때는 Harden R.M.17)의 10단계에 따라 체계적으로 진행하는 것을 추천한다. 1단계 사회의 건강 요구와 의료환경 변화에 따른 수요를 확인하고 (identifying the need), 2단계에 이것을 바탕으로 필요한 역량과 학생이 졸업하면 가져야할 최종적인 역량인 학습 성과(졸업역량)을 확립한다. | |
WFME의 기준 항목 중 2영역의 어떠한 부분들이 한의학 정체성과 상관있는가? | WFME의 기준 항목 중 2영역의 2.2 과학적 방법, 2.3 기초의학, 2.4 임상 술기 부분의 세부기준 들에서 한의학 교육에서 수용하기 어렵거나, 무리가 있는 부분이 있을 것으로 생각된다. 현재 한의학계에서 한의학 정체성을 살리면서 현대 의학 교육체계와 융합할 수 있는 방법과 한의학 교육의 최종 목표와 내용에 관한 공통된 합의나 연구가 매우 부족하다. |
Ahn DS. Current Status and Direction of Improvements in Accreditation of Medical Schools, Research Institute for Healthcare Policy Korean Medical Association 2015 ; 13(2) : 38-44.
World Federation for Medical Education. The updated second edition of the WFME Global Standards for Quality Improvement: Basic Medical Education. 2015. [http://wfme.org/standards/bme/]
Institute of Korean Medicine Education and Evaluation. the 2nd cycle of Evaluation and Accreditation system on institute of Korean Medicine Education & Evaluation. 2016(2018 update) [http://www.ikmee.or.kr/board5/bbs/board.php?bo_table02_06]
World Health Organization. WHO guidelines for quality assurance of traditional medicine education in the Western Pacific Region. 2005. [https://apps.who.int/iris/handle/10665/207491]
The history of Korean Institute of Medical Education and Evaluation [http://www.kimee.or.kr/kimee/history/]
Korean Institute of Medical Education and Evaluation. Accreditation Standards of KIMEE 2019 (ASK2019). 2018. [http://kimee.or.kr/medical-education/criteria/]
Seo DJ. Comparison between Accreditation Board for Medical Education in Korea and Accreditation Board for Engineering Education of Korea. Korean Medical Education Review. 2000 ; 2(1) : 57-69.
Im KY, Kim MG, Kim YC, Park YG, Ahn DS, Lee JA. Improvement Measures of Medical Education Accreditation System. Korean Medical Association Report. 2011 : 1-166.
Lee YM, Yoon TY, Kim SY, Roh HR, Park SY, Park JY et al. Development of Outcome Measurement Toolkits in Basic Medical Education Program Evaluation and Accreditation. Korean Medical Association Report. 2018 : 1-185.
Frank JR, Mungroo R, Ahmad Y, Wang M, De Rossi S, Horsley T: Toward a definition of competency-based education in medicine: a systematic review of published definitions. Medical teacher 2010 ; 32(8) : 631-637.
Frank JR, Snell LS, Cate OT, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, Harris P, Glasgow NJ, Campbell C, Dath D et al. Competencybased medical education: theory to practice. Medical teacher 2010 ; 32(8) : 638-645.
Brown TC, McCleary LE, Stenchever MA, Poulson AM, Jr.. A competency-based educational approach to reproductive biology. American journal of obstetrics and gynecology 1973 ; 116(7) : 1036-1042.
McGaghie WC, Miller GE, Sajid AW, Telder TV. Competency-based curriculum development on medical education: an introduction. Public health papers 1978 ; (68) : 11-91.
Dent JA, Harden RM, Hodeges BD. Chapter 2. curriculum planning and development. In: A Practical Guide for Medical Teachers. 4th edn. London: Elsevier; 2013.
Japan Accreditation council for Medical Education. Basic Medical Education: Japanese Specifications WFME Global Standards for Quality Improvement. (ver 2.31). 2019.03 [http://https://www.jacme.or.jp/accreditation/wfmf.php]
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.