최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상보건과학회지 = The Journal of Korean clinical health science, v.7 no.2, 2019년, pp.1345 - 1354
이정윤 (선린대학교 안경광학과) , 황혜경 (대구보건대학교 안경광학과)
Purpose: This study aimed to determine the mediating effects of aggressive stress response on the association between clinical practice stress and clinical practice satisfaction in ophthalmic optics majors and provide basic data that could help form opticians' professionalism and make clinical pract...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
안경광학 임상실습교육은 무엇인가? | 안경광학 임상실습교육은 이론적 지식과 이해를 토대로 안경사의 업무수행에 필요한 실제적인 지식과 기술을 조화롭게 하고1), 임상현장에서 구체적인 경험을 할 수 있도록 하는 중요한 교육과정이다. | |
안경광학 전공학생이 스트레스를 받는 요인은 무엇인가? | 안경광학 전공학생은 임상실습기관 선정 및 실습과정에서 거주지와의 거리문제, 임상수행 능력 부족으로 인한 무력감, 상황판단의 어려움과 역할수행의 모호함 등의 스트레스를 경험하고 있으며, 이러한 임상실습 스트레스 경험이 임상실습 만족도 저하는 물론 안경광학에 대한 흥미를 잃게 하는 주요 요인으로 작용하고 있다. 따라서 임상실습 만족도를 향상시키기 위해서는 임상실습 환경 및 실습업무에서 발생하는 스트레스 요인에 대한 꾸준한 관리와23) 임상실습 운영에서의 문제점 해결을 위한 노력이 요구된다. | |
적극적 스트레스 대처능력이 임상실습 스트레스와 임상실습 만족도간에 부분 매개효과의 조건을 만족한다는 결과로 얻을 수 있는 내용은 무엇인가? | 본 연구의 결과, 적극적 스트레스 대처능력이 임상실습 스트레스와 임상실습 만족도간에 부분 매개효과의 조건을 만족시킨다고 할 수 있다. 이 결과를 통해 안경광학과 임상실습 만족도를 보다 효과적으로 높이기 위해서 임상실습 스트레스에 대한 직접효과 뿐만 아니라 적극적 스트레스 대처의 매개 작용에 의한 간접효과를 활용하는 것이 효과적일 수 있다고 예상된다. 이는 간호대학생의 임상실습 만족도를 향상시키기 위해서는 적극적 스트레스 대처기술을 활용하도록 관련 프로그램 및 운영이 필요하다고 보고한 Lee et al. |
Hwang HK, Lee JY. The effects of stress coping style on clinical (on-the-job) training satisfaction in some optometry majors: the mediating effects of problem-solving ability. J Korean Ophthalmic Opt Soc. 2018;23(3):191-202.
Won JS, Kim KS, Kim KH, et al. The effect of foot massage on stress in student nurses in clinical practice. Journal of Korean Academy of Fundamental Nursing. 2000;7(2):192-207.
Cho KJ, Park YS, Park JW, et al. Suggestions for efficient on-site training programs in 3-year health colleges. Journal of Allied Health Research. 1997;6(1):9-27.
Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal and coping, 1st Ed. New York: Springer Pub, 1984;117-223.
Suls J, Fletcher B. The relative efficacy of avoidant and nonavoidant coping strategies: A meta-analysis. Health Psychology. 1985;4(3):249-288.
Lindop E. A complementary therapy approach to the management of individual stress among student nurses. Journal of Advanced Nursing. 1993;18(10):1578-1585.
Park JH. The relationship of myers-briggs type indicator and assrtiveness training to assertiveness behavior and conflict management mode. The Journal of Korean Community Nursing. 2002;13(2):556-565.
Kim SY, Shin MS. A study of the stress encountered in clinical practice by students majoring in speech-language pathology. J Speech-Language & Hearing Disorders. 2017; 26(2):113-127.
Hwang SH. A study on the stressors experienced during clinical practice of dental hygiene students. Mater Thesis. Dankook University, Kyungkhydo. 2004.
Park MA. Self-leadership, stress on clinical practice, and stress coping styles in nursing student. Mater Thesis. Kyungpook National University, Daegu. 2009.
Baron RM, Kenny DA. The moderatormediator variable distinction in social psychology research: conceptual, strategic, and statistical considerations. J Personality and Soc Psychol Res. 1986;51(6):1173-1182.
Lee OJ, Jung SH, Shin JA. A study on the clinical practice satisfaction of ophthalmic optics students and optical shop owners. J Korean Ophthalmic Opt Soc. 2011;16(4):363-373.
Folkman S, Lazarus RS. If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stage of a college examination. J Personality and Soc Psycho. 1985;48(1):150-170.
Hong SM, Han JH, Kim HK, et al. A study on the stress of clinical practice, stress coping and somatization for dental hygiene students. J of Dent Hyg Sci. 2009;9(2):219-224.
Lee JY, Hwang HK. A study on the stressors of students in the department ophthalmic optics during the clinical practics. J Korean Ophthalmic Opt Soc. 2017;22(4):299-309.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.