최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.1, 2019년, pp.43 - 53
김기범 (상명대학교 교육학과 대학원) , 장덕호 (상명대학교 교육학과)
This study has explored the trajectory of the development and diffusion of the CTLs in the Korean universities by using isomorphism theory of neo-institutionalism. Neo-institutional theorists believe that organizational structure and behavior reflects the norms and values recognized in the society r...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
국내 대학 CTL의 역할은 무엇인가? | 국내 대학 CTL은 20년 동안 교수자 및 학습자의 역량촉진 뿐 아니라 대학의 교육 비전과 운영 기능, 나아가 대학교육의 혁신의 중추적 역할을 수행했다[2]. 또한 대학교육의 가장 근본이 되는 교수-학습의 개선에 기여한 점은 한국 대학 교육의 괄목할 만한 성장에 눈여겨 봐야 할 대목이라고 할 수 있다. | |
국내 대학 CTL의 현재 문제는 무엇인가? | 또한 대학교육의 가장 근본이 되는 교수-학습의 개선에 기여한 점은 한국 대학 교육의 괄목할 만한 성장에 눈여겨 봐야 할 대목이라고 할 수 있다. 다만, 운영에 있어 교수자 커뮤니티 구축이 활발하지 않은 점, 세미나와 워크숍 위주의 일회성 프로그램이 대다수인 점, 다양한 대상들을 위한 차별화된 프로그램 운영이 미흡한 점에 대해서는 향후 개선되어야 할 과제로 지적되고 있다[1]. | |
사회학적 신제도주의의 특징은 무엇인가? | 사회학적 신제도주의 특징은 제도의 문화적·인지적·상징적 측면에 초점을 둔 것이기 때문에, 선택보다 당연한 것으로 인지되는 대상에 관심을 갖는다. 사회학적 신제도주의에서의 제도는 매우 넓은 폭을 지니며, 공식적·비공식적 규칙과 더불어 상징과 인지(cognitions) 등의 물리적인 실체가 아닌 개념을 모두 포함한다. |
K. Y. Kim, H. R. Min, M. W. Nam, J. W. Woo & J. A. Kim. (2018). A study on the current status and needs assessment of the center for teaching and learning in the University. Korean Journal of Educational Research, 56(3), 227-257.
S. H. Song, J. H. Lee & T. J. Park. (2016). Educational Technology and Innovation in Korean Higher Education: Contributions and Future Directions. Journal of Educational Technology, 32(4), 677-705.
D. Strang & J. Meyer. (1993). Institutional conditions for diffusion, Theory and society, 22, 487-511.
D. H. Jang. (2009). A Study on the Analysis of the Institutionalization Process of College Admission Officer System : Application of the Isomorphism Theories of Neo-institutionalism. The Journal of Educational Administration, 27(3), 121-144.
Y. S. Ha. (2003). Institutional Analysis. Dasanbooks.
S. S. Yoon. (2005). A Study on the Changes and Development of National University Institution in Korea. Doctoral dissertation. Chungnam National University, Daejeon.
W. Powell & P. DiMaggio. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality inorganizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147-160.
J. W. Lee. (2013). A Study on the Isomorphism of cyber University. Doctoral dissertation. Korea University, Seoul.
B. M. Kim. (2005). Analyzing The University Restructuring Process into the Point of view of New Institutionalism. Journal of educational studies, 36(2), 43-63.
H. S. Bu. (2012). Reinterpreting the curricular standardization phenomenon in Korean universities. The Journal of Korean Education, 39(4), 35-60.
E. J. Kim. (2001). Status and challenges of supporting teaching methods through the Center for Teaching and Learning : Based on the U.S. and Korea. Yonsei Review of Educational Research, 14(1), 225-242.
S. H. Song & K. B. Kwon. (2006). The Role of Center for Teaching and Learning for Higher Education: From Cases of USA. The Korean Society for Educational Technology, 22(3), 167-185.
H. H. Jeong. (2012). A study of the status of instructional consulting in cyber university's center for teaching and learning. Journal of Educational Technology, 28(1), 193-229.
J. Y. Kim. (2018). A Case Study on the Extra-curriculum of University : Focused on the Program of Center for Teaching and Learning of Chonnam National University. The Journal of educational research, 40(1), 93-120.
M. R. Eom, W. J. Choi & Y. H. Song. (2018). Exploring the Educational Needs of Learning Supporting Program on the Students' Perception of Current Competencies and Important Competencies. Journal of Convergence for Information Technology, 8(3), 175-181.
C. W. Pyo & W. Y. Eom. (2014). A needs analysis for efficient management of learning Support programs of Junior College CTL, Korean Journal of the Learning Sciences, 8(2), 109-129.
S. K. Jeon. (2012). An analysis of the Structural Equation Model of University Students' Motivating Factors and Intentions in their Use of the Center for Teaching & Learning. The Journal of Korean Education, 39(3), 59-83.
W. Powell & P. DiMaggio. (1991). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. In The new institutionalism in organizational analysis, Chicago: The University of Chicago Press.
F. Dobbin, B. Simmons & G. Garrett. (2007). The global diffusion of public policies: Social construction, coercion, competition, or learning? The annual review of sociology, 33, 449-472.
C. S. Choe. (2008). Legitimacy as A Goal of Administrative Reform: A Case Analysis from the Nee-institutional Isomorphic Perspective. Korean Society and Public Administration, 19(3), 1-23.
C. K. Lee. (2008). Analyzing Contending Mechanisms of Global Isomorphism in Public Sector Reform: Downsizing Information Law, and Privatization. Korean Journal of Public Administration, 46(4), 1-26.
Korean Council for University Education. (2005). General Report on the 2nd Annual University Evaluation for the 2005 General Evaluation. Seoul.
Ministry of Education. (2010). A Basic Plan for the Improvement of University Education Competence in 2010. Seoul.
J. Han & S. H. Kim. (2017). How Rankings Change Universities and Academic Fields in Korea. Korean Journal of Sociology, 51(1), 1-37.
Korean Association of Center for Teaching and Learning. (2018). KATCTL Rules. https://www.kactl.org
M. Choi & H. Roh. (2015). A study about a convergence development plan of MOOCs based e-learning in university. Journal of Digital Convergence, 13(7), 9-21.
S. Y, Park & K. Lim. (2012). Suggestions for Building 'Smart Campus' Based on Case Studies on the Effectiveness of Instructions with Smart-Pads. Journal of Digital Convergence, 10(3), 1-12.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.