최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.22 no.6, 2019년, pp.12 - 20
김나영 (한국산업기술대학교 교육혁신원) , 강동희 (한국산업기술대학교 교육혁신원)
The purpose of this study is to development of a teaching-learning model for active learning in engineering education. For this, the adequacy between educational objectives and active learning activities is verified and furthermore an "active learning teaching-learning model" is suggested. This sugg...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
성찰활동은 어떤 것을 활용하기 위한 학습전략인가? | 사고(thinking)란 개인에게 일어나는 모호한 상황에 대한 개인의 느낌(feeling)을 구체화하는 데 사용되는 전략이라 할 수 있으며, 학생들이 수업에서 제시되는 학습내용을 내면적으로 재개념화하기 위해 요구되는 활동이다. 사고활동의 후속활동으로서 성찰활동은 학습자 자신의 경험을 되돌아보는 적극적인 사고활동을 통해 다양한 실천적 행동을 이끌어내기 위해 활용되는 학습전략이다(Dewey, 1933). 액티브러닝 에서는 학습자의 사고 및 성찰활동의 기회를 제공함으로써 학습내용에 대한 심층이해와 후속 학습으로 나아가기 위한 준비도 향상을 강조한다. | |
상호작용(interaction)은 어떻게 구분될 수 있는가? | 둘째, 상호작용(interaction) 원리로 학습자가 상호작용을 통해 스스로 지식을 구성하도록 촉진하도록 하라. 상호작용은 학습자와 학습자 자신의 내면 간, 학습자와 학습자 간, 학습자와 학습내용 간, 학습자와 교수자 간의 상호작용으로 구분할 수 있다. | |
액티브러닝이란 무엇인가? | 액티브러닝은 강의와는 다른 협동학습, 문제중심학습, 프로젝트중심학습과 같이 학생들의 능동적 학습참여를 촉진하는 교수-학습 방법을 통칭하는 것이다(Hyun, Ediger, Lee, 2017; Prince, 2004; Prince, Felder, 2007). 액티브러닝에 대한 정의는 학자들마다 진술방식에 따라 차이가 있으나, 교수-학습 과정 전체에서 교수자 설명 중심의 강의식 수업을 지양하고, 학습자가 학습내용과 관련하여 적극적으로 참여하는 수업을 지향하고 있다는 점에서 유사하다. |
백영균 외(2015). 스마트 시대의 교육방법 및 교육공학. 학지사.
현대경제연구원(2016). 4차 산업혁명의 등장과 시사점. 경제주평, 216(32).
Astin, A.(1993). What matters in college? Four critical years revisited. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bonwell, C. C. & Eison, J. A.(1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. 1991 ASHE-ERIC Higher Education Reports.
Bullard, L., Felder, R., & Raubenheimer D.(2008). Effects of active learning on student performance and retention. Paper presented at the 2008 American Society for Engineering Education Conference and Exposition.
Crimmins, M. T. & Midkiff, B.(2017). High structure active learning pedagogy for the teaching of organic chemistry: assessing the impact on academic outcomes. Journal of Chemical Education, 94, 429-438.
Dewey, J.(1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: D. C. Heath and Co Publishers.
Faust, J. L. & Paulson, D. R.(1998). Active learning in the college classroom. Journal on Excellence in College Teaching, 9(2), 3-24.
Freeman, S. et al.(2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415.
Holley, E. A.(2017). Engaging engineering students in geoscience through case studies and active learning. Journal of Geoscience Education, 65, 240-249.
Hyun, J., Ediger, R.. & Lee, D.(2017). Students' Satisfaction on their Learning process in active learning and traditional classrooms. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29(1), 108-118.
Kolb, D. A.(1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Lawshe, C. H.(1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
Lima, R. M., Andersson, P. H., & Saalman, E.(2017). Active learning in engineering education: a (re)introduction. European Journal of Engineering Education, 42(1), 1-4.
LoPresto, M. C. & Slater, T. F.(2016). A new comparison of active learning strategies to traditional lectures for teaching college astronomy. Journal of Astronomy & Earth Science Education, 3(1), 59-76.
OECD(2017). Education at a glance: OECD indicators. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2017_eag-2017-en
Prince, M.(2004). Does active learning work? a review of the research. Journal of Engineering Education, 93, 223-231.
Prince, M. & Felder, R.(2007). Too many faces of inductive teaching and learning. Journal of College Science Teaching, 36(5), 14-20.
Riley, J. & Ward, K.(2017). Active learning, cooperative active learning, and passive learning methods in an accounting information system course. Issues in Accounting Education, 32(2), 1-16.
Shambhavi, B. R.(2016). Effective collaborative activities and active learning in engineering education: a case study. Paper presented at the 2016 IEEE 4th International Conference on MOOCs, Innovation and Technology in Education.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.