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공학교육에서의 Active Learning 교수-학습 모형 개발 연구
A Study on the Development of a Teaching-learning Model for Active Learning in Engineering Education 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.22 no.6, 2019년, pp.12 - 20  

김나영 (한국산업기술대학교 교육혁신원) ,  강동희 (한국산업기술대학교 교육혁신원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to development of a teaching-learning model for active learning in engineering education. For this, the adequacy between educational objectives and active learning activities is verified and furthermore an "active learning teaching-learning model" is suggested. This sugg...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 4차 산업혁명시대에 공학교육에서 학습자가 능동적으로 참여하는 수업으로 전환하기 위한 교수-학습 방법으로 다양한 액티브러닝 활동과 실제 적용 가능한 액티브러닝 교수-학습 모형인 TIERA 모형을 제안하였다. 먼저 액티브러닝 활동을 제안하기 위해 강의식 수업의 보완적 활동과 대안적 활동으로 구분하고, 전문가 의견 조사를 통해 학습과제 목표분 류에 따른 액티브러닝 활동 간의 적합성을 분석하였다.
  • 이에 본 연구에서는 공학교육에서 강의중심 수업에서 액티브 러닝 적용을 지원하는 액티브러닝 교수-학습 절차와 구성요소를 도출하고, 단계별 특성에 적합한 액티브러닝 활동을 제시하는 액티브러닝 교수-학습 모형을 개발하고자 한다.

가설 설정

  • 셋째, 표현(expression) 원리로 다양한 의사소통 방식을 통한 표현의 장을 마련하라. 액티브러닝의 핵심은 학습자가 교수 -학습 과정에서 직접 행동하는 것이며, 행동의 양식은 언어적 표현과 비언어적 표현을 다양하게 사용할 수 있다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
성찰활동은 어떤 것을 활용하기 위한 학습전략인가? 사고(thinking)란 개인에게 일어나는 모호한 상황에 대한 개인의 느낌(feeling)을 구체화하는 데 사용되는 전략이라 할 수 있으며, 학생들이 수업에서 제시되는 학습내용을 내면적으로 재개념화하기 위해 요구되는 활동이다. 사고활동의 후속활동으로서 성찰활동은 학습자 자신의 경험을 되돌아보는 적극적인 사고활동을 통해 다양한 실천적 행동을 이끌어내기 위해 활용되는 학습전략이다(Dewey, 1933). 액티브러닝 에서는 학습자의 사고 및 성찰활동의 기회를 제공함으로써 학습내용에 대한 심층이해와 후속 학습으로 나아가기 위한 준비도 향상을 강조한다.
상호작용(interaction)은 어떻게 구분될 수 있는가? 둘째, 상호작용(interaction) 원리로 학습자가 상호작용을 통해 스스로 지식을 구성하도록 촉진하도록 하라. 상호작용은 학습자와 학습자 자신의 내면 간, 학습자와 학습자 간, 학습자와 학습내용 간, 학습자와 교수자 간의 상호작용으로 구분할 수 있다.
액티브러닝이란 무엇인가? 액티브러닝은 강의와는 다른 협동학습, 문제중심학습, 프로젝트중심학습과 같이 학생들의 능동적 학습참여를 촉진하는 교수-학습 방법을 통칭하는 것이다(Hyun, Ediger, Lee, 2017; Prince, 2004; Prince, Felder, 2007). 액티브러닝에 대한 정의는 학자들마다 진술방식에 따라 차이가 있으나, 교수-학습 과정 전체에서 교수자 설명 중심의 강의식 수업을 지양하고, 학습자가 학습내용과 관련하여 적극적으로 참여하는 수업을 지향하고 있다는 점에서 유사하다.
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참고문헌 (21)

  1. 권성호.신동욱.강경희(2008). 해외 공학교육 사례분석을 통한 교수학습 전략 탐색. 공학교육연구, 11(3), 12-23. 

  2. 백영균 외(2015). 스마트 시대의 교육방법 및 교육공학. 학지사. 

  3. 현대경제연구원(2016). 4차 산업혁명의 등장과 시사점. 경제주평, 216(32). 

  4. Astin, A.(1993). What matters in college? Four critical years revisited. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 

  5. Bonwell, C. C. & Eison, J. A.(1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. 1991 ASHE-ERIC Higher Education Reports. 

  6. Bullard, L., Felder, R., & Raubenheimer D.(2008). Effects of active learning on student performance and retention. Paper presented at the 2008 American Society for Engineering Education Conference and Exposition. 

  7. Crimmins, M. T. & Midkiff, B.(2017). High structure active learning pedagogy for the teaching of organic chemistry: assessing the impact on academic outcomes. Journal of Chemical Education, 94, 429-438. 

  8. Dewey, J.(1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: D. C. Heath and Co Publishers. 

  9. Faust, J. L. & Paulson, D. R.(1998). Active learning in the college classroom. Journal on Excellence in College Teaching, 9(2), 3-24. 

  10. Freeman, S. et al.(2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415. 

  11. Holley, E. A.(2017). Engaging engineering students in geoscience through case studies and active learning. Journal of Geoscience Education, 65, 240-249. 

  12. Hyun, J., Ediger, R.. & Lee, D.(2017). Students' Satisfaction on their Learning process in active learning and traditional classrooms. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29(1), 108-118. 

  13. Kolb, D. A.(1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall. 

  14. Lawshe, C. H.(1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. 

  15. Lima, R. M., Andersson, P. H., & Saalman, E.(2017). Active learning in engineering education: a (re)introduction. European Journal of Engineering Education, 42(1), 1-4. 

  16. LoPresto, M. C. & Slater, T. F.(2016). A new comparison of active learning strategies to traditional lectures for teaching college astronomy. Journal of Astronomy & Earth Science Education, 3(1), 59-76. 

  17. OECD(2017). Education at a glance: OECD indicators. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2017_eag-2017-en 

  18. Prince, M.(2004). Does active learning work? a review of the research. Journal of Engineering Education, 93, 223-231. 

  19. Prince, M. & Felder, R.(2007). Too many faces of inductive teaching and learning. Journal of College Science Teaching, 36(5), 14-20. 

  20. Riley, J. & Ward, K.(2017). Active learning, cooperative active learning, and passive learning methods in an accounting information system course. Issues in Accounting Education, 32(2), 1-16. 

  21. Shambhavi, B. R.(2016). Effective collaborative activities and active learning in engineering education: a case study. Paper presented at the 2016 IEEE 4th International Conference on MOOCs, Innovation and Technology in Education. 

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