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전산유체계산을 통한 고속 활주선의 저항성능 및 유동분포 해석
A Study on the Resistance Performance and Flow Pattern of High Speed Planing Hull using CFD 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.56 no.1, 2019년, pp.23 - 33  

박규린 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ,  김동진 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ,  김선영 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ,  이신형 (서울대학교 조선해양공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Unmanned Surface Vehicle (USV) is being developed to do maritime survey and maritime surveillance at Korea Research Institute of Ships & Ocean engineering (KRISO). The goal is that USV should be operated at the maximum speed of 45 knots and it should be operated at sea state 4. Therefore the planing...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
고속 활주선의 항주자세를 정확히 계산하려면? CFD 해석을 적용하여 고속 활주선의 유체성능 예측 시 활주선의 항주 자세 계산이 매우 중요하다. 고속 활주선의 항주자세를 정확히 계산하기 위해서는 선체에 작용하는 압력분포를 정확히 예측해야 한다. 선체에 작용하는 압력분포를 정확히 예측하기 위해서 자유수면을 정확히 포착해야 한다.
무인선박의 개발이 빨라진 원인은? 최근 인간의 개입을 최소화하여 효율적인 임무 수행을 위한 무인시스템 중 무인선박의 개발이 활발하게 진행되고 있다. 무선 통신기술 발달로 무인선박의 개발은 점점 빨라지고 세계 각국에서 무인선박에 대한 기술 개발 경쟁이 치열하다. 국내에는 선박해양플랜트연구소(KRISO)에서 다목적 지능형 무인선을 개발 중에 있다.
구속하지 않은 모형시험과 CFD 해석 결과는? - 선체를 구속하지 않은 조건에서 모형시험과 CFD 해석 결과 중 저항, 트림각, 부상량 세 가지를 비교하였다. 트림각의 경우 모형시험 결과와 CFD 해석 결과가 최대 0.5도의 차이를 보였으며 부상량의 경우 CFD 해석 결과가 모형시험 결과보다 약 10mm 정도 크게 예측하는 것을 확인했다. 항주자세의 차이로 저항의 차이가 발생했으며 전체적으로 모형시험 결과보다 작은 저항을 예측했다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (7)

  1. Kim, B.N., Kim, W.J. & Yoo, J.H., 2009. Flow analysis around a high-speed planing hull model. Journal of Advanced Research in Ocean Engineering, 23(4), pp.38-46. 

  2. Kim, D.J., Kim, S.Y. & Kim, S.H., 2014. Platform design and hull form development for multi-purpose intelligent unmanned surface vehicles. Proceedings of the Annual Spring Meeting, SNAK, Busan, Republic of Korea. 

  3. Lee, H., & Rhee, S.H., 2012. Numerical COMPARATIVxxxE study of sharp interface capturing schemes for free-surface flow analysis. Proceeding of the Korean Society of Computational Fluids Engineering, Jeju, Republic of Korea. 

  4. Lee, H., Rhee, S.H., Kim, D., Kim, S.Y. & Park S., 2014. Dynamic interface compression method for redicing numerical interface smearing on free-surface and its application to prismatic body. Proceeding of the Korean Society for Computational Fluids Engineering, Jeju, Republic of Korea. 

  5. Lee, H. B., 2015. A study of computational schemes for six degree-of-freedom motion of a ship in waves - Free-surface flow and floating body motion -. Ph.D. Seoul: Seoul National University. 

  6. 오광호, 유재훈. 수치계산에 의한 활주선의 항주 자세 및 저항 추정. 大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, vol.50, no.2, 95-103.

  7. Park, K., Kim, D., Kim, S.Y., 2015. The application for the development on hull form of fast small boat by CFD(1). Proceedings of the Annual Autumn Meeting, SNAK, Geoje, Republic of Korea. 

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