$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

의과대학생을 위한 환자안전 교육의 국제적 동향 및 국내 현황
Patient Safety Education for Medical Students: Global Trends and Korea's Status 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.21 no.1, 2019년, pp.1 - 12  

노혜린 (인제대학교 의과대학 의학교육학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a narrative review introducing global trends in patient safety education within medical schools and exploring the status of Korean education. Core competences for patient safety include patient centeredness, teamwork, evidence- and information-based practice, quality improvement, addre...

주제어

표/그림 (2)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
환자안전이란 무엇을 의미하는가? 환자안전이란 환자의 관점에서 봤을 때 자신이 ‘사고(accidents) 에 의한 손상을 입지 않는 것’을 의미한다[1]. 의사는 이 ‘사고’를 의사가 표준화된 교과서적 진료를 하지 않아 환자에게 중대한 신체적 위해를 가했거나 의료과실을 한 경우로 국한하여 생각하는 경향이 있다[2].
우리나라 의과대학 학생들은 어떤 부분에서 인식이 부족하다고 나타나는가? 여러 조사에서 우리나라 의과대학 학생들은 환자안전이 중요하다고 인식하고 있었고, 안전문화, 팀워크, 오류 보고와 공개 등이 중요하다고 응답하고 있었다[14,15]. 반면, 의료오류에 대해 정확한 개념을 가지고 있지 않았으며, 오류를 조기에 발견하고 오류가 발생했을 때 어떻게 대처해야 하는지에 대해서는 준비가 부족하다고 답하였다[14-16]. 또한 오류보고나 공개의 당위 성에 대해 부정적인 반응을 보였다[15,17,18].
환자안전 교육프로그램은 어떤 식으로 진행된 것이라 보이는가? 즉 우리나라에서는 의학교육전문가들조차도 아직은 환자안전에 대한 개념이나 그 의미에 대해 제대로 파악하지는 못하고 있는 것으로 판단된다. 또한 우리나라에서 이루어진 환자안전 교육프로그램은 모두 환자안전에 대해 잘 파악하고 있는 연구자가 선도적으로 진행한 것이었다. 따라서 그 연구자가 어떤 교육프로그 램을 담당하고 있는지에 따라 환자안전 교육프로그램이 언제 어떻게 시행될지가 결정되었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Kohn LT, Corrigan J, Donaldson MS. To err is human: building a safer health system. Washington (DC): National Academy Press; 2000. 

  2. Brennan TA, Leape LL, Laird NM, Hebert L, Localio AR, Lawthers AG, et al. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: results of the Harvard Medical Practice Study I. N Engl J Med. 1991;324(6):370-6. 

  3. Leape LL, Brennan TA, Laird N, Lawthers AG, Localio AR, Barnes BA, et al. The nature of adverse events in hospitalized patients: results of the Harvard Medical Practice Study II. N Engl J Med. 1991;324(6):377-84. 

  4. Gallagher TH, Waterman AD, Ebers AG, Fraser VJ, Levinson W. Patients' and physicians' attitudes regarding the disclosure of medical errors. JAMA. 2003;289(8):1001-7. 

  5. Burroughs TE, Waterman AD, Gallagher TH, Waterman B, Jeffe DB, Dunagan WC, et al. Patients' concerns about medical errors during hospitalization. Jt Comm J Qual Patient Saf. 2007;33(1):5-14. 

  6. Lee YM. Patient safety curriculum in medical education. Korean J Med Educ. 2009;21(3):217-28. 

  7. Greiner AC, Knebel E. Health professions education: a bridge to quality. Washington (DC): National Academy Press; 2003. 

  8. Goode LD, Clancy CM, Kimball HR, Meyer G, Eisenberg JM. When is "good enough?": the role and responsibility of physicians to improve patient safety. Acad Med. 2002;77(10):947-52. 

  9. Kachalia A, Johnson JK, Miller S, Brennan T. The incorporation of patient safety into board certification examinations. Acad Med. 2006;81(4):317-25. 

  10. Joint Committee of the Group on Resident Affairs and Organization of Resident Representatives. Patient safety and graduate medical education [Internet]. Washington (DC): Association of American Medical Colleges; 2003 [cited 2019 Jan 19]. Available from: https://members.aamc.org/eweb/upload/patient%20safety%20gme.pdf. 

  11. Sandars J, Bax N, Mayer D, Wass V, Vickers R. Educating undergraduate medical students about patient safety: priority areas for curriculum development. Med Teach. 2007;29(1):60-1. 

  12. Donaldson LJ, Fletcher MG. The WHO World Alliance for Patient Safety: towards the years of living less dangerously. Med J Aust. 2006;184(10 Suppl):S69-72. 

  13. World Health Organization. WHO patient safety curriculum guide for medical schools. Geneva: World Health Organization; 2009 [cited 2019 Jan 19]. Available from: http://apps.who.int/iris/handle/10665/44091. 

  14. Myung SJ, Shin JS, Kim JH, Roh H, Kim Y, Kim J, et al. The patient safety curriculum for undergraduate medical students as a first step toward improving patient safety. J Surg Educ. 2012;69(5):659-64. 

  15. Lee HY, Lee SG. Medical students' perceptions and intentions regarding patient safety. Qual Improv Health Care. 2018;24(1):23-9. 

  16. Kim YH, Roh HR. Students' perception of their achievement of clinical competency for patient safety. Korean J Med Educ. 2007;19(3):207-14. 

  17. Lee SH, Shin YH, Kim SS. Comparing attitudes toward disclosing medical errors between medical students and interns. Korean J Med Educ. 2012;24(3):247-58. 

  18. Roh H, Park SJ, Kim T. Patient safety education to change medical students' attitudes and sense of responsibility. Med Teach. 2015;37(10):908-14. 

  19. Ahn D. The future roles of Korean doctors: cultivating well-rounded doctors. Korean Med Educ Rev. 2014;16(3):119-25. 

  20. Korean Association of Medical Colleges. Learning outcomes of basic medical education: human and society-centered. Seoul: Gabyumunhwasa; 2017. 

  21. Roh HR, Seol HJ, Kang SS, Suh IB, Ryu SM. Using medical error cases for patient safety education. Korean J Med Educ. 2008;20(3):265-71. 

  22. Roh H, Lee KU, Lee YS, Kim OJ, Kim SW, Choi JW. Effect of patient safety education in surgical clerkship to develop competencies for managing and preventing medical errors. Korean J Med Educ. 2010;22(4):303-11. 

  23. Lee SH, Shin JS, Huh NH, Yoon HB. A pilot study on developing a patient safety curriculum using the consensus workshop method. Korean Med Educ Rev. 2013:15(3):151-8. 

  24. Seiden SC, Galvan C, Lamm R. Role of medical students in preventing patient harm and enhancing patient safety. Qual Saf Health Care. 2006;15(4):272-6. 

  25. The Australian Council for Safety and Quality in Health Care. National patient safety education framework [Internet]. Sydney: The Australian Council for Safety and Quality in Health Care; 2005 [cited 2019 Jan 19]. Available from: https://www.safetyandquality.gov.au/wp-content/uploads/2012/06/National-Patient-Safety-Education-Framework-2005.pdf. 

  26. Mayer D, Klamen DL, Gunderson A, Barach P; Telluride Interdisciplinary Roundtable. Designing a patient safety undergraduate medical curriculum: the Telluride Interdisciplinary Roundtable experience. Teach Learn Med. 2009;21(1):52-8. 

  27. Korean Medical Association. Korean doctor's role. Seoul: Korean Medical Association; 2014. 

  28. Walton M, Woodward H, Van Staalduinen S, Lemer C, Greaves F, Noble D, et al. Republished paper: the WHO patient safety curriculum guide for medical schools. Postgrad Med J. 2011;87(1026):317-21. 

  29. Walton M, Kerridge I. Do no harm: is it time to rethink the Hippocratic Oath? Med Educ. 2014;48(1):17-27. 

  30. Hall LW, Scott SD, Cox KR, Gosbee JW, Boshard BJ, Moylan K, et al. Effectiveness of patient safety training in equipping medical students to recognise safety hazards and propose robust interventions. Qual Saf Health Care. 2010;19(1):3-8. 

  31. Martinez W, Lo B. Medical students' experiences with medical errors: an analysis of medical student essays. Med Educ. 2008;42(7):733-41. 

  32. Walton MM. Hierarchies: the Berlin Wall of patient safety. Qual Saf Health Care. 2006;15(4):229-30. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로