최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.3, 2019년, pp.139 - 152
윤문도 (대전대학교 융합컨설팅학과) , 서영욱 (대전대학교 융합컨설팅학과)
In the fourth industrial revolution and the era of convergence and integration, on the situation that the internal colleges are needed active change included in the improvement of educational quality, I tested it on the purpose of empirical analysis with SPSS v.18 how colleges' efforts on the first ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
기관평가인증제가 무엇인가요? | 기관평가인증제는 대학의 운영 시스템 구축, 업무 프로세스 운영, 성과 창출이라는 3가지 큰 차원에서 대학의모든 부분을 평가·인증하고 있으며, 교육의 질 기준을 충족하거나 초과하도록 하여 대학 교육의 질을 보장하는 제도로[2], 국가가 주도하는 타율적 통제의 성격이 강한 대학구조개혁정책과는 달리[3] 위기상황에 직면한 전문대학에서 매우 중요한 시스템으로 활용하고 있다. | |
사립대학의 경우 위험요인의 정도가 큰 이유가 무엇인가요? | 학령인구의 감소는 교육수요자 확보와 재원 마련에 최고의 난제로 작용하고 있고 4차 산업혁명으로의 사회경제적 변화와 산업환경의 변화는 대학 교육프로그램의 차별화와 융복합 교육의 패러다임의 변화를 요구하고 있으며[6, 7], 여기에 MOOC(온라인 공개강좌)의 확대, 정부의 대학 구조개혁 정책의가속화, 교육수요자의 교육의 질 보장 요구 확대 등 많은 요인들이 비영리조직의 기관으로 살아온 대학들에 생존을 결정짓는 위험요인으로 작용을 하고 있다. 특히 대부분 등록금에 의존하고 있는 재정 구조의 특성상 공공기관의 비영리 조직과는 성격이 확연히 다른 사립대학의 경우[8] 그 위험요인의 정도는 매우 크다고 할 수 있다. | |
대학들이 BSC를 도입하려고 하는 이유가 무엇인가요? | 급변하는 환경 속에서 기업이 생존하기 위하여 단기적 성과보다는 장기적 성과에 초점을 맞춘 BSC에 많은 관심을 가지는 것처럼[23], 대학 간 무한경쟁에 접어들면서 대학들도 BSC를 도입하게 된다. BSC는 대학의 장기목표와 단기 목표의 균형, 재무적 요인과 비재무적 요인의 균형 등을 통해 경영의사결정에 적절한 관리도구가 되며, BSC를 기반으로 하는 경영전략과 성과관리시스템의 도입과 실행이 대학들이 직면하고 있는 문제를 해결할 수 있는 대안의 하나가 되기 때문이다[24]. 또한 2007년 고등교육법 개정으로 모든 대학들이 교육과 연구, 조직과 운영, 시설과 설비 등에 관한 사항을 스스로 점검하고 평가하여 그 결과를 공시하여야 함에 따라 대학에서는 새로운 성과평가제로 BSC가 제시되고 있는 것이다[25]. |
J. P. Lee. (2011). Political Implications on Evaluation and Accreditation System of Higher Education Institutions. Korean Journal of Sociology of Education, 15(3), 119-144.
Korea Accreditation Board for Vocational Higher Education. (2011). College Accreditation Handbook. Seoul : Seonmyeong Printing Co., Ltd.
K. S. An & E. Y. Lee. (2015). A Study on the University Restructuring Policy in Convergence Society: from the Perspective of Habermas's Communicative Action. Journal of Digital Convergence, 13(8), 439-447.
B. J. Kim, M. J. Na, Y. H. Lee, S. J. Jang & S. H. Choi. (2014). The first periodic University Institution Evaluation and Accreditation System (2011-'15) Performance and the second periodic (2016-'20) Accreditation standards, Seoul : Korean University Accreditation Institute.
J. G. Kim, G. H. Kim, H. W. Nam, S. H. Sin & S. C. Jeong. (2016). Research of idea of interaction relation between jun ior college the first periodic organizational accreditation and certificate performance analysis and Government's accreditation. Seoul : Korea Accreditation Board for Vocational Higher Education.
S. J. Kim, Y. S. Kim, J. H. Kim, J. H. Lee & K. E. Chang. (2018). A Study on the Development of Convergence Education Program for workers in Health and Medical Industry in preparation for the forth industrial revolution. Journal of the Korea Convergence Society, 9(5), 43-52.
B. J. Kim & J. W. Kim. (2014). A Study on a Convergence Education System to Improve University Students' Life Competencies. Journal of Digital Convergence, 12(12), 173-180.
J. S. Jo. (2010). A Study on The Strategic Performance Management system for Schools/Departments of a Vocational College using BSC. Master dissertation. Kyungpook University, Daegu.
D. Lim. (1999). Quality assurance in higher education in developing countries. Assessment and evaluation in higher education, 24(4), 379-390.
D. Van Damme. (2002). Trends and Models in International Quality Assurance in Higher Education in Relation to Trade in Education. Higher Education management and Policy, 14(3), 93-136.
A. Hoecht. (2006). Quality Assurance in UK Higher Education: Issues of Trust, Control, Professional Autonomy and Accountability. Higher Education, 51(4), 541-563.
P. L. Dressel. (1976), Handbook of Academic Evaluation. San Francisco : Jossey-Bass Publishers.
R. S. Kaplan & D. P. Norton. (1992). The balanced scorecard : Measures that drive performance. Harvard Business Review, 70(1), 71-79.
R. S. Kaplan & D. P. Norton. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, 74(1), 75-85.
R. S. Kaplan & D. P. Norton. (2001). The Strategy-Focused Organization : How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment, Boston : Harvard Business School Press.
Y. H. Kim, M. H. Jo & C. H. Kim. (2005). Applied case and implication of Government departments' BSC, The Korean Association For Policy Analysis and Evaluation, Collection of academic conference journal 2005, 103-123.
K. I. Kim. (2016). This paper aims to examine the adoption of several management tools & techniques(MT&T) by the Strong Small Business Enterprises (SSBE) in Korea, In addition, the paper examines the impact of the adopted MT&T techniques on a company's overall performance. Journal of Convergence for Information Technology, 6(3), 7-12.
Y. J. Kim & E. J. La. (2006). A study on the Balanced Scorecard in Educational Administration Services ; A Case of the Ministry of Education & Human Resources Development. The Journal of Educational Administration, 24(1), 339-357.
P. R. Niven. (2003). Balanced Scorecard Step-By-Step for Government and Nonprofit Agencies, New York : John Wiley & Sons, Inc.
T. H. Lee. (2007). A study on the development of University Management Index based on the NPO's Balanced Scorecard. Master dissertation. Hanyang University, Seoul.
M. W. Seo. (1996). Measurement and analysis of variables related to effectiveness of university education in Korea, Doctoral dissertation. Seoul University, Seoul.
H. S. Kim. (2019). A Study on Organizational Performance Indicators of IT Company. Journal of the Korea Convergence Society, 10(1), 187-195.
W. Y. Yun, W. I. Jung & B. H. Lee. (2013). A Case Study on the College's Adoption of BSC, Taxation and Accounting Research, 37, 83-107.
S. J. Lee, J. H. Hung & M. G. Park. (2010). A Study on the Effect of the Adoption of Balanced Scorecard in Korean Universities. Accounting Information Research, 28(3), 1-31.
D. S. Seo. (2002). Focused on the Y University A Case Study on the Effect of Adopting of Balanced Scorecard on the Quality of Administrative Services. The Journal of Social Science, 22(1), 185-207.
D. S. Kwon, M. H. Son & K. A. Lee. (2006). Study on the introduction of BSC for the establishment of university innovation system (CIS). Seoul : Ministry of Education and Human Resources Development.
Y. S. Yoon. (2011). A Study on the Success Factors and the BSC Performance Management System in the Vocational Higher Education, Master dissertation. University of Seoul, Seoul.
S. H. Lee. (2008). Development of Performance Indicator for Universities' BSC adoption, Doctoral dissertation. Kyungpook University, Daegu.
S. W. Lee. (2013). The Effects of BSC Use in University. Master dissertation. Dongguk University, Seoul.
J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham & W. C. Black. (1995). Multivariate data analysis with readings(4th edition). New Jersey : Prentice Hall.
J. J. Song. (2016). Statistical analysis method on SPSS/AMOS(2nd edition). Paju : 21 Century Book Publisher.
H. S. Chang & Y. H. Song. (2018). Actions of the Department in Context of Higher Education Evaluation Policy -A Case on the Christian Education of A University -. Journal of Convergence for Information Technology, 8(3), 153-160.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.