본 연구의 목적은 영아교사의 교수효능감과 민감성이 조직몰입에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구대상은 S지역의 어린이집 영아교사 206명이다. 본 연구에서는 곽희경(2011)이 사용한 교수효능감 도구, 민광미(2014)가 개발한 교사 민감성 척도, 이종각(2013)이 수정, 보완한 조직몰입 검사 도구를 사용하여 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 Win program을 사용하여 신뢰도 분석, 기술통계, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 영아교사의 교수효능감은 보통 수준이었으며, 민감성은 보통보다 높은 수준이었고, 조직몰입은 보통 수준보다 약간 높은 것으로 나타났다. 둘째, 영아교사의 일반적 교수효능감은 모든 조직몰입과 정적관계를 보였고, 민감성은 조직몰입 중 정의적 몰입과 규범적 몰입에 정적관계를 나타냈다. 셋째, 영아교사의 조직몰입에 교수효능감의 하위요인 중 일반적 효능감, 민감성의 하위요인 중 일관성이 영향력 있는 변인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영아교사의 조직몰입 향상에 교사의 내적요인인 교수효능감과 민감성이 중요함을 시사하였다.
본 연구의 목적은 영아교사의 교수효능감과 민감성이 조직몰입에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구대상은 S지역의 어린이집 영아교사 206명이다. 본 연구에서는 곽희경(2011)이 사용한 교수효능감 도구, 민광미(2014)가 개발한 교사 민감성 척도, 이종각(2013)이 수정, 보완한 조직몰입 검사 도구를 사용하여 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 Win program을 사용하여 신뢰도 분석, 기술통계, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 영아교사의 교수효능감은 보통 수준이었으며, 민감성은 보통보다 높은 수준이었고, 조직몰입은 보통 수준보다 약간 높은 것으로 나타났다. 둘째, 영아교사의 일반적 교수효능감은 모든 조직몰입과 정적관계를 보였고, 민감성은 조직몰입 중 정의적 몰입과 규범적 몰입에 정적관계를 나타냈다. 셋째, 영아교사의 조직몰입에 교수효능감의 하위요인 중 일반적 효능감, 민감성의 하위요인 중 일관성이 영향력 있는 변인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영아교사의 조직몰입 향상에 교사의 내적요인인 교수효능감과 민감성이 중요함을 시사하였다.
Objective: The purpose of this research is to explore the influence of infant teachers' teaching efficacy and sensitivity level on organizational commitment. Methods: The subjects of the study were 206 infant teachers working in pre-schools in "Region S." In the research, a survey was given out usin...
Objective: The purpose of this research is to explore the influence of infant teachers' teaching efficacy and sensitivity level on organizational commitment. Methods: The subjects of the study were 206 infant teachers working in pre-schools in "Region S." In the research, a survey was given out using a teaching efficacy tool used by Hee-Kyung Kwak (2011), a teacher-sensitivity measurement scale created by Kwang-Mi Min (2014), and an organizational commitment measuring tool modified and improved by Jong-Kak Lee (2013). The collected data went through the SPSS 21.0 Win Program to gather the information regarding reliability analysis, technical statistics, correlation analysis, and multiple regression analysis. Results: First, the infant teachers' teaching efficacy was average, their sensitivity level was above average, and their organizational commitment was a little above average. Second, the infant teachers' teaching efficacy and the organizational commitment showed a static relation. The sensitivity level showed a static relation with affective commitment and normative commitment in organizational commitment. Third, the infant teachers' organizational commitment was largely influenced by general efficacy which is a subfactor in teaching efficacy, and by consistency which is a subfactor of sensitivity. Conclusion/Implications: The results of this research suggest that teachers' teaching efficacy and sensitivity level are crucial in improving their organizational commitment.
Objective: The purpose of this research is to explore the influence of infant teachers' teaching efficacy and sensitivity level on organizational commitment. Methods: The subjects of the study were 206 infant teachers working in pre-schools in "Region S." In the research, a survey was given out using a teaching efficacy tool used by Hee-Kyung Kwak (2011), a teacher-sensitivity measurement scale created by Kwang-Mi Min (2014), and an organizational commitment measuring tool modified and improved by Jong-Kak Lee (2013). The collected data went through the SPSS 21.0 Win Program to gather the information regarding reliability analysis, technical statistics, correlation analysis, and multiple regression analysis. Results: First, the infant teachers' teaching efficacy was average, their sensitivity level was above average, and their organizational commitment was a little above average. Second, the infant teachers' teaching efficacy and the organizational commitment showed a static relation. The sensitivity level showed a static relation with affective commitment and normative commitment in organizational commitment. Third, the infant teachers' organizational commitment was largely influenced by general efficacy which is a subfactor in teaching efficacy, and by consistency which is a subfactor of sensitivity. Conclusion/Implications: The results of this research suggest that teachers' teaching efficacy and sensitivity level are crucial in improving their organizational commitment.
최근 조사결과에 따르면 어린이집을 이용하는 0~2세 영아의 수는 전체 영유아 1,450,243명 중 59.5%에 달하는 862.237명 인 것으로 나타났다(보건복지부, 2018) 이와 같이 어린이집을 이용하는 아동 중 영아가 차지하는 비중이 증가함에 따라 영아의 성장과 발달에 지대한 영향을 미치는 영아교사에 대한 관심이 높아지고 있다. 영아교사에 대한 인식은 단순히 영아에게 돌봄을 제공하는 차원을 넘어 보육의 질을 결정짓는 전문가로 변화하고 있다(김명순, 신윤승, 채은화, 2016).
영아교사에 대한 인식은 어떻게 변화하고 있는가?
237명 인 것으로 나타났다(보건복지부, 2018) 이와 같이 어린이집을 이용하는 아동 중 영아가 차지하는 비중이 증가함에 따라 영아의 성장과 발달에 지대한 영향을 미치는 영아교사에 대한 관심이 높아지고 있다. 영아교사에 대한 인식은 단순히 영아에게 돌봄을 제공하는 차원을 넘어 보육의 질을 결정짓는 전문가로 변화하고 있다(김명순, 신윤승, 채은화, 2016). 이에 최근 들어 영아교사의 전문성을 높일 수 있는 요인 중 양질의 보육을 제공하기 위한 전제조건으로 조직몰입에 대한 논의가 이루어지고 있다(박태준, 2016; 이종각, 2013).
조직몰입의 특성 중 규범적 몰입은 무엇을 반영하는가?
Allen Meyer(1990) , 과 는 조직몰입이 정서적 몰입 지속적 몰입 규범적 몰입 등 세 가지의 다차원적인 특성을 지닌다고 하 , 였다 구체적으로 살펴보면 정서적 몰입은 자신과 조직을 동일시 . , 하여 친밀감과 애착심을 가지고 조직에 참여하려는 정도를 의미 하며 지속적 몰입은 조직을 떠날 때 발생되는 비용의 정도를 인 , 식하여 활동을 지속적으로 유지하려는 정도를 말한다 또한 규범 . 적 몰입은 조직에 남아 있으려고 하는 도덕적 의무감과 책임감을 반영한다 즉 조직몰입에는 조직의 가치와 목표에 대한 정서적 . , 애착에 해당되는 태도적 차원과 구성원이 조직을 위해 쏟는 노력 과 이에 따른 보상을 비교하면서 계속해서 조직에 머물고자 하는 행동적 차원이 포함된다 이재운 이와 같이 조직몰입은 조 ( , 2017).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.