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조직 내 컴페션 행동을 통한 기업의 사회적 책임
Building CSR through Organizational Acts of Compassion 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.4, 2019년, pp.87 - 94  

문태원 (홍익대학교 경영학과)

초록
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본 연구는 조직 내 개인들의 컴페션 행동들이 조직 수준의 기업의 사회적 책임(CSR)에 어떻게 영향을 미치는가에 대한 이론적 모델을 세웠다. 이론적 모델은 다른 직원의 고통에 반응하여 제공하는 직원들의 컴페션 행위가 조직의 긍정적 또는 부정적 조직 정체성을 일으키고, 더 나아가서 기업의 CSR 활동에 영향을 미칠 것으로 개념화했다. 즉, 조직 구성원들의 가슴에서 일어나는 진실한 컴페션은 긍정적 조직 정체성을 일으켜 자발적인 CSR을 하게 되고, 외부의 압력 등에 의해서 어쩔 수 없이 하게 되는 가짜 컴페션은 부정적 조직 정체성을 일으켜 소극적인 CSR을 하게 된다. 본 연구는 CSR의 선행변수로써 조직 내 개인들의 컴페션 행위와 이를 통해 발전한 조직의 정체성으로 보았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Our study builds up a theoretical model to explain how individual compassion in organizations affects the macro concept of corporate social responsibility (CSR). A theoretical framework conceptualizes whereby individual compassions in work organizations responding to others' suffering generate posit...

주제어

표/그림 (2)

AI 본문요약
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문제 정의

  • This paper aims to offer a conceptual model of how differently authentic and pseudo compassion are emerged with respond to another’s sufferings, and how these two types of compassion are connected into either positive or negative organizational identity, and then influence the CSR activities.
  • Thus, this study allows the practitioners to reconsider the role of compassion for maximizing the firm’s CSR effects, which satisfies the motivation for social audiences and the motivation for their own company.
  • Although most studies on psychology or organizational behavior have only examined antecedents and consequences of a positive identity, there has been little conceptual or theoretical work on how a negative identity occur and how such negative processes influence organizational performance. Thus, this study attempts to explore how negative identity affects the CSR.

가설 설정

  • Proposition 1: Compassion among employees will be positively associated with positive organizational identity.
  • Proposition 2: Positive organizational identity will be positively associated with CSR.
  • Proposition 3: pseudo compassion among employees will be positively associated with negative organizational identity.
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