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서비스 경영에 있어서 친환경 자동차 구매 행동에 미치는 소비자 특성의 영향에 관한 연구
A Study on the Influence of Consumer Characteristics on Purchasing Behavior of Eco-Friendly Vehicles in Service Management 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.5, 2019년, pp.179 - 189  

임기흥 (광주여자대학교 서비스경영학과) ,  박천규 (광주여자대학교 서비스경영학과)

초록
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최근 몇 년 동안 차세대 친환경 자동차의 주요 제조업체의 개발 및 시장 참여가 가속화되고 있으며, 소비자 관심도 증가했다. 본 연구는 차세대 친환경 자동차의 소비자 특성, 소비 유형, 정부 정책 등에 중점을 두어 연구하였다. 본 연구의 결과로 소비자 유형 (가격 가치 추구 유형, 개인 가치 추구 유형, 소비자 사이의 유의 한 차이는 없음)과 소비자의 특성 (성별, 연령, 월평균 소득)와 구매 의도는 연령, 성별, 월평균 소득에 따라 유의 한 차이가 없었으나 소비자의 유형에 따라 구매 의도가 유의미한 차이를 보였으며 디자인브랜드, 색상, 이미지는 친환경 자동차에 긍정적 (+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 최근 차세대 친환경 자동차의 개발 및 시장 참여가 가속화되고 소비자의 관심이 증대되고 있음을 시사하며, 친환경 차량의 특성 및 정부의 정책적 지원이 중요한 요소임을 알 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The market participation and development of major manufacturers of next-generation green vehicles is accelerating in recent years. The results of this study are as follows: Consumer type (personal value pursuit type, price value pursuit type) was significant difference between consumer. The results ...

주제어

표/그림 (12)

AI 본문요약
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문제 정의

  • In this study, we set up the following hypotheses considering the characteristics of consumers, the characteristics of environment - friendly vehicles, and the policy support of the government through consumer researches.
  • The implication of this study is that the development and market participation of the next generation eco - friendly vehicles is accelerating and the interest of consumers is increasing. Among the characteristics of consumers, characteristics of environment - friendly vehicles, and the government 's policy support for next -generation eco - friendly vehicles.
  • The purpose of this study is to investigate the characteristics of consumers, the characteristics of next - generation eco - friendly vehicles, and the effects of policy measures on next generation eco - friendly vehicles. The research model based on existing literature studies is shown in Fig.
  • Under these circumstances, consumers are not yet fully informed about when and how they would like to buy next-generation green vehicles. This study is a web survey on how purchasing behaviors change according to the price, performance, related infrastructure, and policy conditions of the next generation eco-friendly vehicles to consumers in Seoul, Based on the following. The results of this study are intended to provide implications for academic and related industries and policies on the future direction of domestic next - generation eco - friendly vehicle.

가설 설정

  • In this study, eco-friendly vehicles were defined as vehicles that were introduced to the market as vehicles that would be the ultimate direction of future vehicles as pollution-free vehicles, such as hydrogen-fueled vehicles in Table 1 [1].
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참고문헌 (20)

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  20. Y. S. Hwang & S. Yoo. (2017), A Study on the Moderating Effect of Environmental Education on Eco - Friendly Consumers Using Value - Attitude - Behavior Model The Journal of the Korean Fusion Society, 8(7), 273-282. 

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